Η «αμφισημία» της πώλησης του «Ελ. Βενιζέλος»

Μέσα σε έναν ορυμαγδό πληροφοριών, ειδήσεων, ποσοστών και φημών, προσπαθεί εδώ και πέντε μέρες να επεξεργαστεί ο εγκέφαλος του μέσου Έλληνα πολίτη, τι σημαίνει για αυτόν η πώληση του ποσοστού που κατείχε η Hochtief, στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και το οποίο άλλαξε χέρια περνώντας σε ένα από τα πολυδιαφημισμένα -από την τροϊκανή κυβέρνηση- «fund» διεθνών συμφερόντων. Η αγοραπωλησία, ως εμπορική πράξη αυτή καθεαυτή, ίσως τελικά να έχει και ελάχιστη έως καμία σημασία… το ποιος είναι χαμένος ή κερδισμένος, τελικά, είναι αυτό που πρέπει να αναζητήσουμε.
Αλλά η πώληση του 26,7% της εταιρικής μονάδας των αεροδρομίων της Hochtief, στο fund που διαχειρίζεται τις συντάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων του Καναδά (PSP Investments), είναι χαρακτηριστική του κλίματος και της κατάστασης απόλυτου μπάχαλου που επικρατεί στη χώρα-υβρίδιο που κατοικούμε.
Ας το διακωμωδήσουμε λίγο: Η «γερμανική» Hochtief που όμως έχει εξαγοραστεί από Ισπανούς, εδώ και τρία χρόνια, πουλά τις συμμετοχές της στον τομέα διαχείρισης των αεροδρομίων της Αθήνας, της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου, του Σίδνεϊ και των Τιράνων σε έναν trader (ωραία λέξη για τους απανταχού τζογαδόρους) που διαχειρίζεται τη θυγατρική του δημοσίου επενδυτικού ταμείου συντάξεων του Καναδά, και στην οποία συμμετέχουν και αυστραλιανά κεφάλαια… και ο οποίος έχει γίνει γνωστός γιατί επί δεκαετίες αγόραζε και μοσχοπούλαγε κινέζικα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, που κατασκευάζονταν όμως σε ναυπηγεία της Ταϊβάν… Ο πύργος της Βαβέλ στην πιο σύγχρονη νεο-καπιταλιστική του έκφραση.

«Τι είχαμε, τι χάσαμε»
Και από την κωμωδία, ας προσπαθήσουμε να δούμε τη σημασία ή καλύτερα την «αμφισημία» της αγοραπωλησίας. Τι σημαίνει: α) για τους εργαζόμενους, β) για την κυβέρνηση και τα σχέδιά της για πώληση του ΔΑΑ μέσω ΤΑΙΠΕΔ, γ) για την ίδια τη Hochtief και δ) για το Ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή όλους εμάς, η πώληση;
«Τι είχαμε, τι χάσαμε», ακριβώς αυτή την απάντηση πήρε ο Δρόμος, επικοινωνώντας με υψηλόβαθμα στελέχη του ΔΑΑ, που διευκρίνιζαν «κατ’ αρχάς δεν είναι το αεροδρόμιο στο σύνολό του που πουλήθηκε, αλλά το κομμάτι της διαχείρισης του ΔΑΑ που κατείχε η Hochtief. Για τη λειτουργία του αεροδρομίου τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει, καθώς ένα διεθνές fund σαν της PSP αυτό που κοιτά είναι ξεκάθαρα το ισοζύγιο κερδοφορίας. Όσο τους συμφέρει θα παραμένουν, μόλις χάσουν θα πουλήσουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που αγόρασαν». Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, θα είχε να δούμε στο άμεσο μέλλον εάν θα αλλάξει κάτι στην τιμολογιακή πολιτική του ΔΑΑ απέναντι στις αεροπορικές εταιρίες (οι καταγγελίες της ιρλανδικής εταιρίας χαμηλού κόστους Rynair, ότι η υψηλή φορολογία στο «Ελ. Βενιζέλος» της κόστισε απώλεια 22% επιβατών τα τελευταία 5 χρόνια, άλλωστε είχε ανάψει φωτιές προ 20ημέρου).
Η «αμφισημία» ξεκινά εκεί που εμπλέκεται η τρικομματική κυβέρνηση. Οι δηλώσεις Χατζηδάκη πως «ένας ακόμη αξιόπιστος επενδυτής αποφάσισε να επενδύσει στην Ελλάδα», μόνο γέλιο προκαλούν για όσους ξέρουν από τέτοιου είδους συναλλαγές. Η Hochtief προσπαθούσε εδώ και μήνες να ξεπουλήσει και να φύγει από τον τομέα διαχείρισης -σε όλα τα αεροδρόμια που δραστηριοποιούνταν- και όσο το άγχος της κυβέρνησης να βρει αγοραστή για το μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο αυξανόταν και η Hochtief αντιλαμβανόταν ότι θα βρισκόταν με άλλο αφεντικό στο κεφάλι της (καθώς το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμαζόταν να πουλήσει το 30% του ΔΑΑ μαζί με τη διαχείριση), και απλώς… την έκανε. Η πώληση, μάλιστα, έχει αναδρομική ισχύ από αρχές του 2013.

…μας πήραν και το βόδι
Οι «κακές γλώσσες» του υπ. Ανάπτυξης λένε ξεκάθαρα ότι ο κυβερνητικός θίασος πιάστηκε στον ύπνο, επισημαίνοντας βέβαια ότι αυτό δεν είναι και τόσο κακό για τους σκοπούς του… Πιο εύκολα θα αγοράσει πλέον το όποιο κινέζικο fund πειστεί από τα επιχειρήματα Σαμαρά-Χατζηδάκη-Σταυρίδη (στο ταξίδι τους στην Κίνα 15-19 Μαΐου) ένα αεροδρόμιο που θέλει να το χρησιμοποιήσει ως κόμβο μεταφόρτωσης επιβατών και εμπορευμάτων από την Ασία στην Ευρώπη και την Αμερική, χωρίς το «αγκάθι» του πρώην διαχειριστή που θέλει να το ξεφορτωθεί. Από αυτή την άποψη μάλλον διευκολύνεται η κυβέρνηση στους χειρισμούς της, αλλά όχι και το Ελληνικό Δημόσιο, όχι οι Έλληνες πολίτες.
Γιατί; Η Hochtief θα τσεπώσει 1,5 δισ. ευρώ από την πώληση της συμμετοχής της και στα 6 αεροδρόμια, την ίδια ώρα που αποτελεί σχεδόν τον μεγαλύτερο φοροοφειλέτη του ελληνικού κράτους, το οποίο έχει φεσώσει με 150 εκατ. ευρώ, από ΦΠΑ (υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ από μη καταβολή ΦΠΑ, αν και επισήμως βεβαιωμένα είναι μόνον τα 150 εκατ.) που δεν απέδωσε ποτέ και αρνείται πεισματικά να αποδώσει. Οι Γερμανοί, λοιπόν, που στην πορεία έγιναν Ισπανοί, μας χρωστούν από τον ΦΠΑ που δεν πληρώνουν και από τις ασφαλιστικές εισφορές για την κατασκευή του «Ελ. Βενιζέλος» που ποτέ δεν απέδωσαν -και υπολογίζεται ότι μπορεί και να φτάνουν το 1 δισ. ευρώ- και αντί το υπ. Ανάπτυξης και το αντίστοιχο Οικονομίας να απαιτήσει τα οφειλόμενα, μιλά για «ευεργετική για την οικονομία εξέλιξη» και ουσιαστικά αφήνει τους φοροκλέφτες να φύγουν οριστικά από τη χώρα, γελώντας εις βάρος των κορόιδων. Οι λογαριασμοί είναι απλοί εάν οι πολιτικοί μας κόπτονται για το συμφέρον του τόπου: θα εισπράξουν 1,5 δισ. από την αγοραπωλησία, μας χρωστούν 1,15 δισ. ευρώ, τους μένουν και 350 εκατ. ευρώ να έχουν να… επανεπενδύσουν.                                      

Μ.Ε.

Ψωνίζοντας σε… κινέζικο παζάρι

•  Ένας εντολοδόχος πρωθυπουργός, τρεις… υπουργοί εκτελεστές μνημονίων, ένας τοποθετημένος διαχειριστής της δημόσιας περιουσίας (ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή) και 50 εκπρόσωποι εταιριών, θα κάνουν 4ημερες διακοπές με τα χρήματα του ελληνικού λαού σε Σαγκάη και Χονγκ Κονγκ, ετοιμάζοντας το πωλητήριο για το 30% του «Ελ. Βενιζέλος», αλλά και για άλλες στρατηγικού ενδιαφέροντος δημόσιες επιχειρήσεις, όπως οι ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ (που ακολουθούν στο ημερολόγιο πωλήσεων της κυβέρνησης).

•  Ήδη οι Κινέζοι είναι «ζεστοί»… Μας πήραν το κεντρικό λιμάνι, αποκτώντας πύλη εισόδου στην Ευρώπη, γιατί να μην αξιοποιήσουν και το αεροδρόμιο, για τα εμπορεύματα που πρέπει γρηγορότερα και ασφαλέστερα να μπουν Ευρώπη και να μεταφορτωθούν για Αμερική; Τα ονόματα που «παίζουν», είναι αυτά των Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management… Α, και για να μην ξεχνιόμαστε… Ο Στουρνάρας έχει υποσχεθεί όλο το «πακέτο»… Όποιος έρθει με τη βάρκα μας (σ.σ. συγγνώμη με το αεροπλάνο μας θέλαμε να πούμε) θα πάρει και το μάνατζμεντ…

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!