Εκτός από τις περιχαρείς τοπικές Αρχές, ο Χρ. Σπίρτζης βρήκε μπροστά του και… διαμαρτυρόμενους στο Ηράκλειο Κρήτης
Για μια ακόμα φορά μπαίνει σε φάση δημοπράτησης το Αεροδρόμιο Καστελλίου στο Ηράκλειο αναζωπυρώνοντας τις μεγάλες προσδοκίες για την αύξηση του τουρισμού στο νησί, αλλά και τις αντιδράσεις των κατοίκων των γύρω περιοχών για την περιβαλλοντική υποβάθμιση που θα επιφέρει το συγκεκριμένο έργο. Ο Χρήστος Σπίρτζης είναι ο 15ος υπουργός που εξαγγέλλει το αεροδρόμιο και βρέθηκε στην Κρήτη, στις αρχές της εβδομάδας, για να παραδώσει στους τοπικούς φορείς τα τεύχη δημοπράτησης, με καταληκτική ημερομηνία για υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους επενδυτές την 23η Φεβρουαρίου.
Απέναντί του, εκτός από τους πρόθυμους δημάρχους, βουλευτές και άλλους παράγοντες, βρήκε και τα μέλη της Πρωτοβουλίας Πολιτών για τη Διάσωση και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας, που εξέθεσαν τις σοβαρές επιπτώσεις από την κατασκευή του έργου για την αγροτική παραγωγή της περιοχής αλλά και για την ίδια τους τη ζωή.
Οι κάτοικοι μίλησαν στον υπουργό για την ανατροπή του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, αφού το αεροδρόμιο θα οδηγήσει στην εκρίζωση τουλάχιστον 200 χιλιάδων ελαιόδεντρων, σε μία από τις πιο παραγωγικές εκτάσεις του νομού και ολόκληρης της Κρήτης. Του είπαν για τη μόλυνση που θα φέρουν οι πτήσεις των αεροσκαφών μέσω των καυσίμων σε όλες τις γύρω καλλιέργειες. Του είπαν για τα οξείδια βαρέων μετάλλων, μόλυβδο, βενζόλιο και άλλες καρκινογόνες ουσίες που θα πέφτουν στη γη και θα καταστρέψουν τις καλλιέργειες όλης της Πεδιάδας Ηρακλείου σε αποστάσεις 25 χιλιομέτρων, όπως προβλέπει η ίδια η περιβαλλοντική μελέτη του έργου.
Οι εκπρόσωποι των κατοίκων (που αυτή τη φορά τουλάχιστον είχαν την τύχη να πάρουν το λόγο κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης τελετής) αναφέρθηκαν και στα επίπεδα θορύβου που θα αλλάξουν την καθημερινότητα χιλιάδων κατοίκων, στους τεράστιους όγκους των λόφων της γύρω περιοχής που πρέπει να «ταπεινωθούν» κυριολεκτικά και μεταφορικά ώστε να μην αποτελούν εμπόδιο για τις πτήσεις (Απομάκρυνση τουλάχιστον 10,7 εκατομμυρίων κ.μ. χώματος προβλέπει η μελέτη).
Από την άλλη ο υπουργός μίλησε για ειλημμένη απόφαση αν και είπε πως θα πραγματοποιηθεί ευρεία διαβούλευση με όλους τους φορείς ώστε να είναι κατά το δυνατόν μικρότερες οι επιπτώσεις. Μίλησε αρκετές φορές για τα αυξημένα ανταποδοτικά τέλη που προβλέπει η νέα δημοπράτηση και συγκεκριμένα στο 2% των εσόδων του αεροδρομίου. Έκανε αναφορά και στις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν για την περιοχή αλλά και στη δημιουργία εμπορικού κέντρου για την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων (προφανώς διαφορετικών από εκείνα που θα έχουν μολυνθεί από τα καύσιμα των αεροπλάνων).
Απόφαση από το ΣτΕ
Σε όλα αυτά απάντησαν αρνητικά οι κάτοικοι της περιοχής, θυμίζοντας τα τέλη που δεν δόθηκαν ποτέ από τη Hochtief στους γειτονικούς δήμους με το Αεροδρόμιο των Σπάτων, ενώ μίλησαν για θέσεις εργασίας των 400 ευρώ που δεν θα αντιστρέψουν την απώλεια της γης τους εφόσον αυτή θα έχει συντελεστεί. Τέλος, οι κάτοικοι μιλούν για ένα ακριβό αεροδρόμιο, που δεν θα επιτύχει ούτε τον στόχο της αύξησης του τουρισμού. Αντίθετα, θα σημάνει ακριβότερες μετακινήσεις τόσο για τους τουρίστες όσο κυρίως για τους κατοίκους της Κρήτης, ειδικά εν μέσω κρίσης.
Επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου εκκρεμεί η εκδίκαση τριών ξεχωριστών προσφυγών στο ΣτΕ από τους κατοίκους και φορείς των θιγόμενων περιοχών. Η καταληκτική ημερομηνία για να επιδείξουν το ενδιαφέρον τους οι επενδυτές ορίστηκε μόλις 10 μέρες μετά την προγραμματισμένη εκδίκαση στο ΣτΕ των δύο από τις τρεις ενστάσεις (στις 10/2), καθώς προφανώς οι εργολάβοι απαίτησαν να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο και δικαστικά ώστε να προχωρήσει η επένδυση και να πιάσουν τόπο τα λεφτά τους…
Μάριος Διονέλλης