Α, τι ωφελεί,
χωμένος μέχρι το λαιμό στη λάσπη, να κρατάς
τα νύχια των χεριών σου καθαρά;
Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Πολλοί λατρεύουνε την τάξη»
Η κυρία Πρωτοψάλτη με την απόφασή της να αφαιρέσει τη «χοντρή» από τον στίχο «και που πηγαίνει και μία χοντρή νευρικιά Κυριακή να της φύγει το στρες», ανοίγει μια ιστορία που φοβάμαι πως θα οδηγήσει σε τραγελαφικές καταστάσεις.
Ήταν καιρός όμως η «πολιτική ορθότητα» να χτυπήσει και στη χώρα μας, μετά τα όσα απίστευτα συμβαίνουν π.χ. με τις ταινίες της Ντίσνεϊ και άλλα εξ Αμερικής φρούτα.
Φοβάμαι μόνο πως αν περάσουμε από τέτοια κρίση όλους τους στίχους των τραγουδιών δεν θα μείνει τραγούδι για τραγούδι.
Πάει ο μισός Καζαντζίδης για μισογυνισμό.
Πάει το «Χριστινάκι» που ήταν 12 χρονών. Αν είναι δυνατόν. Παρακινεί σε ανομολόγητες πράξεις.
Τέλος και τα μισά ρεμπέτικα που παρακινούν σε χρήση διαφόρων ουσιών.
Τέρμα όλα τα τραγούδια που αναφέρουν τη λέξη «τσιγάρο».
Μπορούμε να λέμε:
«Κι εγώ σε ζητάω σαν πρωινό φασκόμηλο»
«Το τελευταίο χαμομήλι θέλω μαζί σου να ρουφήξω»
«Φέρτε μου έναν σέρτικο φυσικό χυμό»
Είμαι πρόθυμος να βοηθήσω στην αποκατάσταση τραγουδιών.
Να μη μιλήσω για όσα παρακινούν στη χρήση και κατάχρηση αλκοόλ.
Προτεινόμενες αλλαγές:
«Ρίξε στο κρύσταλλο ρίξε λεμόνι απόψε χάνομαι και είμαι μόνη»
«Όλο ούζο, ούζο το βαρέθηκα, δώσε λίγο τσάι που τ’ ορέχτηκα»
Βεβαίως η ίδια η κυρία Πρωτοψάλτη θα πρέπει με το ίδιο θάρρος που έδειξε διώχνοντας τη χοντρή από τον Άδωνη να κάνει ορισμένες περικοπές και σε άλλα της τραγούδια.
Να κόψει π.χ.:
«Τσικουδιά στους καφενέδες τα παλικάρια να κερνάς» – ωθεί σαφώς στον αλκοολισμό.
«Τράβα σκανδάλη / Σημάδεψε και ρίξε στο κεφάλι» – ωθεί σε δολοφονίες και μάλιστα γυναικοκτονίες η παρότρυνση αυτή. Είναι δε σεξιστικοί οι στίχοι. Τελειώνει η ζωή μιας γυναίκας επειδή την άφησε ένας άντρας; Αν είναι δυνατόν!
«Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ / γιατί ποτέ να σ’ αποκτήσω / δεν μπορώ» – ως συνέχεια του προηγούμενου παρακινεί στην παράνομη κατοχή όπλων που μάλιστα φέρει το άτομο καθημερινά μαζί του μετά από ερωτική απογοήτευση. Επικίνδυνο για τον εαυτό του και το κοινωνικό σύνολο.
«Ακριβό μου διθέσιο / καλό μου αμάξι / Κινητήρα και πλαίσιο / στα ’χω πειράξει / Για να τη βγεις πιο μπροστά» – ωθεί σε παράνομη δραστηριότητα με τις μη νόμιμες αλλαγές κινητήρα και πλαισίου, ενώ σαφώς μιλά για υπέρβαση των νόμιμων ορίων ταχύτητος. Είναι δε απολύτως αντιοικολογικό και δεν λαμβάνει υπόψη την ενεργειακή κρίση και την τιμή της βενζίνης.
«Φέρτε μου ποτήρια / Και σπάστε το γυαλί / Κόφτε το φιλί / Να πίνω να μεθώ» – ωθεί σε αντικοινωνικές συμπεριφορές (σπασίματα) και στον αλκοολισμό. Κι όλα αυτά σε βενζινάδικο! Άκρως επικίνδυνοι στίχοι.
«Αν είσαι σπίτι, τότε ετοιμάσου για Χαβάη / Πάμε κάπου που δεν έχουμε πάει / μόνο μη μείνουμε άλλο σπίτι» – απολύτως προκλητικό καθώς χιλιάδες Έλληνες ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Ποιος μπορεί έτσι ξαφνικά να έχει την άνεση να φύγει για Χαβάη; Μόνο οι πάμπλουτοι και οι φοροφυγάδες.
«Κορίτσια αγόρια σ’ ένα χολ / και τα φιστίκια μες το μπολ / κι οι γέροι στη βεράντα» – Γέροι; Αν είναι δυνατόν! Ηλικιωμένα άτομα είναι το σωστό. Επίσης το τραγούδι προωθεί την απομόνωση των ατόμων της τρίτης ηλικίας. Οι άλλοι τρων και χορεύουν και οι ηλικιωμένοι στην απομόνωση. Στη βεράντα. Άμεση αλλαγή του στίχου χρειάζεται.
«Θεός αν είναι στις φλόγες να καείς» – προκλητικό καθώς προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα. Άκου να καεί ο Θεός. Προς Θεού πια!
Σε περίπτωση που η κυρία Πρωτοψάλτη διαβάζει τον «Δρόμο της Αριστεράς» –κάτι για το οποίο αμφιβάλλω, ειδικά μετά την καντάδα της στον πρωθυπουργό επί καραντίνας– μπορεί να διαβάσει τις προτάσεις μας και να έχουμε μια γόνιμη συνεργασία.
Δεν θέλω να σας κουράσω με άλλες προτάσεις μου. Νομίζω το δείγμα που παρέθεσα σας πείθει πως τα τραγούδια είναι ανάγκη να προσαρμοστούν στην εποχή μας.
Να αφαιρεθεί ό,τι προσβάλλει οποιονδήποτε, προωθεί αντικοινωνικές συμπεριφορές, εκθειάζει την παραβατικότητα και γενικώς ξεφεύγει από τους κανόνες της ευπρεπούς και κόσμιας συμπεριφοράς…