Μεγάλος ντόρος έγινε παραμονές του Δεκαπενταύγουστου με την τοποθέτηση του Στέλιου Παππά ως πρόεδρου στον υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ. Η κυβερνητική απόφαση, κατευθείαν από το Μέγαρο Μαξίμου, συγκέντρωσε κριτικές και πυρά από διάφορες κατευθύνσεις.
Ο ΟΑΣΘ είναι αναπόσπαστο μέρος του «βαθέως κράτους» της Θεσσαλονίκης, με δεσμούς και αλληλεξαρτήσεις σχεδόν με όλο το φάσμα του πολιτικού συστήματος της συμπρωτεύουσας και με ισχυρά ερείσματα σ’ όλα τα θεσμικά όργανα του κράτους. Η εκκαθάριση ανατέθηκε σ’ ένα πολιτικό πρόσωπο με ικανότητες να διαχειριστεί αυτό το «καθεστώς». Οι αμαρτίες του ΟΑΣΘ, αλλά και όσων τον καλύπτουν δεκαετίες τώρα, είναι ικανές να τινάξουν τον οικονομικο-πολιτικό χάρτη της Θεσσαλονίκης στον αέρα. Πάντως στην τελετή παράδοσης-παραλαβής, παρά τις φαρμακερές αιχμές και από τις δύο πλευρές, φάνηκε ότι θα τηρηθούν κάποιες ισορροπίες.
Η «από-ιδιωτικοποίηση» του ΟΑΣΘ χαιρετίστηκε από τον κομματικό ΣΥΡΙΖΑ και αντιμετωπίστηκε με αμηχανία από την Αριστερά, που πάντα είχε στόχο τον Δημόσιο ΟΑΣΘ. Οι χρήστες-επιβάτες είπαν σίγουρα από μέσα τους ένα μικρό ή μεγάλο «αι σιχτίρ».
Το γνωστό σενάριο
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, οι αστικές συγκοινωνίες των χωρών-μελών, απελευθερώνονται στο τέλος του 2019 και τα κράτη-μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν αν θα έχουν δημόσιο φορέα που θα ασκεί το συγκοινωνιακό έργο ή, διαφορετικά, μέσω δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, οι ιδιώτες.
Στη μνημονιακή –μη κανονική χώρα– Ελλάδα, ό,τι είναι δημόσιο έχει περάσει στο λεγόμενο Υπερ-ταμείο και μέσω διεθνών διαγωνισμών θα παραχωρηθεί για «αξιοποίηση» στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Αυτή την τύχη θα έχει ο ΟΑΣΘ! Καλοθελητές για να το σφυρίξουν στους «θεσμούς» υπάρχουν, με πρώτο και καλλίτερο τον δήμαρχο κ. Μπουτάρη και είναι σίγουρο ότι θα βρεθούν και «επενδυτές».
Η νέα διοίκηση, υπό τον κ. Στέλιο Παππά, θα προχωρήσει στην εκκαθάριση μέχρι το σημείο που επιτρέπουν οι κανόνες του «βαθέως κράτους» και οι πολιτικοί συσχετισμοί στη Θεσσαλονίκη. Θα γίνει προσπάθεια να αποκατασταθεί μια ορθολογική διαχείριση και αν υπάρχουν χρήματα ή χρηματοδοτικά εργαλεία, θα προχωρήσουν σε μερική αντικατάσταση του στόλου. Ουσιαστικά στρώνεται το χαλί της εκ νέου ιδιωτικοποίησης του «από-ιδιωτικοποιημένου» ΟΑΣΘ, μέσω του Υπερ-ταμείου.
Η κυβέρνηση, αν ήθελε, είχε τρόπο να αποτρέψει αυτό το σενάριο, θεσπίζοντας νέο μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών που θα υπάγεται στην ιδιοκτησία και τον έλεγχο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αν ήθελε, μπορούσε να πάει κόντρα σε δημάρχους, περιφερειάρχη και φορείς της πόλης που είναι δηλωμένα υπέρ της ιδιωτικοποίησης. Αλλά που τέτοια τύχη…
Ο εκκαθαρισμένος ΟΑΣΘ, χωρίς τα βαρίδια του παρελθόντος, με νέο στόλο λεωφορείων που θα πληρώσουν οι Έλληνες πολίτες, θα παραδοθεί προς «αξιοποίηση» στο Υπερ-ταμείο. Όσοι δεσμεύονται ότι κάτι τέτοιο δεν θα γίνει, όπως την περασμένη Τετάρτη ο πρόεδρος κ. Στέλιος Παππάς, ξεχνούν ότι έχουν βάλει την υπογραφή τους στο μνημόνιο και… «μιας υπογραφής μύρια έπονται».