Αρχική στήλες Τηλεγραφικές σκέψεις ΕΡΤ: Ανταγωνισμός προς τα κάτω

ΕΡΤ: Ανταγωνισμός προς τα κάτω

Κρήτη ίσον Σικελία; «Η παραλία» εναντίον του «Σασμού»

του Ηλία Φιλιππίδη

Η τηλεοπτική σειρά «Σασμός» του Alpha TV μετέτρεψε έναν κοινωνικό θεσμό της Κρήτης σε παραλήρημα εγκληματικότητας. Με βάση το βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη, οι σεναριογράφοι παρουσιάζουν ένα μικρό χωριό της Κρήτης με το φανταστικό όνομα «Άνω Ποριά» ως συμπυκνωμένη Κολομβία! Και για όσους δεν το έχουν καταλάβει, οι σεναριογράφοι βάζουν τον Βαγγέλη, τον συνεργάτη του αρχιεγκληματία Ευθύμη Φαρμάκη, να λέει: «Τι χωριό είναι αυτό ρε παιδί μου, ένοπλες επιθέσεις, βεντέτες, μάρτυρες σε προστασία, ούτε στην Κολομβία τέτοια παραβατικότητα», και να καταλήγει ειρωνικά: «Μαθιός Κορλεονάκης, Παυλής Εσκομπαράκης…»! (Επεισόδιο 99)

Απόλυτα ικανοποιημένος από την υψηλή τηλεθέαση, ο συγγραφέας Σπ. Πετρουλάκης ανακοίνωσε ότι η σειρά θα συνεχισθεί και για τρίτη χρονιά, ενώ το ΕΣΡ επιτρέπει να διαφημίζεται η σειρά ως «κατάλληλη άνω των 12 ετών»! Οι αρμόδιοι δεν προβληματίζονται για την έξαρση της εφηβικής παραβατικότητας. Ξέρουμε, βέβαια, ότι σε εποχές παρακμής η μόνη αξία που επιβιώνει είναι η κερδοσκοπία. Είναι όμως μόνο θέμα κερδοσκοπίας;

Διαβάζουμε στα Μέσα: «Η ΕΡΤ “χτυπά” τον ανταγωνισμό – Το δυνατό “χαρτί” που θα προβάλλεται καθημερινά. Οι ιθύνοντες της ΕΡΤ1 ετοιμάζονται για μία δυνατή τηλεοπτική σεζόν. Φουλ στη μυθοπλασία θα είναι το πρόγραμμα της ΕΡΤ1 τη νέα χρονιά… μία ευχάριστη έκπληξη…».

Πρόκειται για τη νέα τηλεοπτική σειρά «Η παραλία» που αναφέρεται στα Μάταλα της Κρήτης την εποχή των Χίπιδων. Η ΕΡΤ, ενεργώντας ως…  οίκος αξιολογήσεως του διεθνούς ανταγωνισμού, βάζει δύο ηθοποιούς να διαφημίζουν τη νέα σειρά, απονέμοντας ως πιστοποιητικό αναβαθμίσεως τη διαπίστωση ότι η Κρήτη έχει ανέβει πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο, αφού έχει φθάσει τη Σικελία σε εγκληματικότητα!

Η μυθοπλασία είναι σήμερα το όπιο του λαού! Με τη διαφορά ότι η τηλεοπτική μυθοπλασία δεν λειτουργεί ηρεμιστικά, αλλά ερεθιστικά. Εισπνέουμε την τοξικότητα μιας αντικοινωνικής και απαξιωτικής πραγματικότητας τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Τα τηλεοπτικά αντίδοτα μιας κρατικής τηλεοράσεως είναι θεωρητικά δύο: α) Η προβολή μιας ελπιδοφόρας, εναλλακτικής και ανθρωποκεντρικής κοινωνίας. Αυτή όμως είναι μία απαγορευμένη επιλογή για τις χώρες που έχουν κάνει ήδη την επιλογή τους να ανήκουν στη σωστή πλευρά της ιστορίας.

Επομένως απομένει η άλλη επιλογή: β) Η φυγή από την πραγματικότητα, αλλά διατηρώντας την υπερένταση, την εχθρικότητα για το περιβάλλον και την ψυχική διαταραχή ενός αδιέξοδου ατομικισμού. Αυτή η αρνητικότητα πρέπει να απορροφηθεί κατά τρόπο όσο γίνεται πιο απολίτικο. Αυτό είναι το έργο της τηλεοπτικής μυθοπλασίας, η οποία μετουσιώνει την αρνητικότητα σε πορνογραφία της εγκληματικότητας. Διαμορφώνει μία σχέση ηδονιστικής περιέργειας για έναν εναλλακτικό τρόπο ζωής και μας θέτει το δίλημμα: Θέλεις να μείνεις στην πραγματικότητα που βρίσκεσαι, ή θα προτιμούσες μια ζωή υψηλότερων ψυχικών εντάσεων και συγκρουσιακών εμπειριών; Οπότε λες: «Θεός φυλάξοι!» και επιστρέφεις στο καβούκι σου.

Επομένως η αγωνία σου για το μέλλον αντικαθίσταται με την ήπια και εύλογη περιέργεια, για το τι θα κάνουν οι τηλεοπτικοί ήρωες στα επόμενα επεισόδια, και η αναζήτηση ευθυνών και ενόχων εξαντλείται στο τηλεοπτικό σενάριο. Συγκεκριμένα πράγματα, όχι συνωμοσιολογίες και πολιτικές σκοπιμότητες!

Έτσι επιβεβαιώνεται η ρήση της μεγάλης Μάργκαρετ Θάτσερ: «There is no alternative»! (TINA).

Σχόλια

Exit mobile version