Πόσοι ενδιαφέρονται πραγματικά για τα Κίτρινα Γιλέκα ή για τον Κωστόπουλο και τις κλωτσιές που έφαγε; Αν όντως ενδιαφερόντουσαν θα έπρεπε να καεί η Αθήνα όπως έγινε με τον Γρηγορόπουλο. Είναι η ίδια σφαγή· τότε έγινε σε ένα παιδάκι, και τώρα έγινε σ’ έναν άνθρωπο. Εμένα δεν με ενδιαφέρει αν αυτός είναι ντραγκ κουίν ή Στηβ ΜακΚουίν. Εμένα μ’ ενδιαφέρει το γιατί δεν κάηκε η Αθήνα ή γιατί κανείς δεν έπεσε πάνω τους μετά τη δεύτερη κλωτσιά.

Πια ο αντίκτυπος σε σχέση με το γεγονός δεν έχει καμία πυκνότητα. Υπάρχει ένας έρπων φασισμός σε όλες τις διαδικασίες ακόμη και στους εναλλακτικούς κι αυτό θα το καταλάβει κανείς στις διαπροσωπικές σχέσεις και όχι όταν μιλάμε για τα Κίτρινα Γιλέκα. Η απόσταση έχει σημασία. Όταν είσαι μακριά παίρνεις εύκολα θέση, από κοντά όλοι δυσκολεύονται.

Υπάρχει κτηνωδία, δεν υπάρχει εκπαίδευση, δεν υπάρχει μπούσουλας. Όταν αυτά λείπουν τότε εύκολα έρχεται η καταστολή. Όταν έχεις ανθρώπους στον αέρα, είναι εύκολο να τους καταστείλεις.

Η Τέχνη θα εξαφανιστεί. Τα έχει πει ο Αξελός εδώ και τόσα χρόνια. Όταν η έκφραση είναι προσωπικό ζήτημα, προσωπικό με την έννοια του ατομικού, τότε δεν υπάρχει συλλογικό. Η Τέχνη στις απαρχές της ήταν συλλογική διαδικασία. Τώρα πια ο καθένας έχει το μαγαζάκι του και αντιμετωπίζει τον άλλον ανταγωνιστικά.

Αυτό με το ίντερνετ έχει παίξει τον ρόλο του. Δεν σου αρέσει μια σελίδα, κάνεις κλικ πας και στην επόμενη και μπορεί αυτές μεταξύ τους να απέχουν 3-4 διηπειρωτικούς πολιτισμούς. Τι εμπειρία προσφέρει αυτό και τι συνείδηση διαμορφώνει όποιος το χρησιμοποιεί;

Έχουν εκλείψει οι φωτισμένοι άνθρωποι, έχουν εκλείψει οι ήρωες, οι μεγάλες πράξεις. Θα υπάρξει ξανά Τσε Γκεβάρα; Το αποκλείω. Ο ψαράς στο Μάτι που έσωσε τους ανθρώπους είναι ήρωας, ανήκει στο 0,0001. Όμως για να αναδειχθεί ο ηρωισμός δεν πρέπει να υπάρχει θάνατος και καταστροφή. Πρέπει να υπάρχει μια αρμονική κατάσταση όπου οι ίδιες οι κοινωνίες θα προστατεύουν τους ήρωες επιτρέποντας να δρουν στο πλαίσιο τους ή θα γίνουμε αυτό που έχουμε γίνει, αυτό το πράγμα του Facebook που διαβάζεις για τους Αζτέκους και μετά για κάποιον που καταγγέλλει τον θάνατο ενός σκύλου και κάνεις ένα like αλλά τελικά πουθενά δε θα είσαι.

Δεν συμμετέχεις πια, είσαι σε απόσταση από την πραγματικότητα. Ωραία η κοινή γνώμη, αλλά την πραγματικότητα την αντιλαμβάνεσαι περπατώντας στους δρόμους. Περπατάς στον δρόμο και τι βλέπεις από αυτά που συζητάμε εμείς περί Παπαδιαμάντη; Η μισή ανθρωπότητα είναι σκυμμένη στα κινητά. Τώρα για Τέχνη θα μιλήσουμε; Γι’ αυτό πολλές φορές δεν βρίσκω νόημα να μιλήσουμε γι’ αυτά, αφού φαίνονται από μόνα τους τα πράγματα.

Άρης Ρέτσος

(αποσπάσματα από τη συνομιλία του ηθοποιού με τη Λίνα Ρόκου, Popaganda)

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!