Με τα μισά λεφτά και μόνο  εντός ωραρίου η κατάσβεση. Του Μάριου Διονέλλη

Αποκαρδιωτική είναι η εικόνα που παρουσιάζει το Πυροσβεστικό Σώμα καταγράφοντας τεράστιες ελλείψεις τόσο σε υποδομές όσο και σε μάχιμο προσωπικό. Η δημόσια παραδοχή του υπουργού Δημόσιας Τάξης, Ν. Δένδια, ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι ανέτοιμος να αντιμετωπίσει τις πυρκαγιές, απλά προανήγγειλε το κακό για τους κατοίκους σε πολλές περιοχές που μάταια εκλιπαρούσαν για τη συνδρομή επίγειων και εναέριων δυνάμεων.  Τα κονδύλια της Πυροσβεστικής μειώθηκαν κατά 15%, σε σχέση με το 2011, ενώ είχε προηγηθεί μείωση 30% την προηγούμενη χρονιά. Συνολικά δηλαδή τα κονδύλια είναι κουρεμένα κατά 45%, σε σχέση με το 2010.
Στο μισό τα εναέρια μέσα
Σε πραγματική πληγή για τη χώρα εξελίσσεται η υπόθεση των εναέριων μέσων πυρόσβεσης, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του ήδη γηρασμένου στόλου παραμένει καθηλωμένο. Από τα 21 πυροσβεστικά αεροπλάνα canadair που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία μόλις τα 10 είναι ετοιμοπόλεμα αφού τα υπόλοιπα παραμένουν στο έδαφος είτε λόγω χρονοβόρων επισκευών είτε – το συνηθέστερο- λόγω μη κάλυψης των εξόδων επισκευής από τις κρατικές δαπάνες.
Ομοίως τα 5 ιδιόκτητα πυροσβεστικά ελικόπτερα της Πυροσβεστικής παραμένουν καθηλωμένα, αφού τη συντήρησή τους είχε αναλάβει η Ολυμπιακή Αεροπορία. Η μεταφορά της εταιρίας στα χέρια του κ. Βγενόπουλου δεν περιέλαβε την υποχρέωση συντήρησης των ελικοπτέρων και από τότε αναζητείται άλλη εταιρία που θα αναλάβει την αντίστοιχη εργασία, φυσικά με πολύ μεγαλύτερο κόστος. Η λύση για φέτος ήρθε με την πανάκριβη ενοικίαση 5 ελικοπτέρων, που ασφαλώς δεν επαρκούν για όλη τη χώρα. Ενδεικτικό είναι πως ένα χρόνο πριν είχαν ενοικιαστεί 12 ελικόπτερα, ενώ φέτος περιοχές υψηλού κινδύνου όπως η Κρήτη απέμειναν με μόλις ένα ελικόπτερο για όλο το νησί.

Φωτιές μόνο εντός ωραρίου
Συνολικά, τα οργανικά κενά στο Πυροσβεστικό Σώμα ξεπερνούν τους 4.000 υπαλλήλους. Για την κάλυψή τους επελέγη η λύση των «συμβασιούχων πενταετούς υποχρέωσης» με τη διαφορά όμως ότι για αυτούς προβλέπεται ειδικό ωράριο και πλαφόν υπερωριών. Οι εργαζόμενοι της συγκεκριμένης κατηγορίας, πληρώνονται με 700 ευρώ, σχολάνε στις 10 το βράδυ και η κρατική δαπάνη προβλέπει πλαφόν υπερωριών μόλις 13 ώρες για όλη τη σεζόν(!). Για αυτούς δεν προβλέπεται εργασία σε εορτές και αργίες αλλά ούτε και σαββατοκύριακα. Με άλλα λόγια, το ελληνικό κράτος προβλέπει ότι οι φωτιές πρέπει να μπαίνουν μόνο εργάσιμες, καθημερινές εντός ωραρίου και ασφαλώς όχι τη νύχτα.
«Δεν μπορώ να κρατήσω κάποιον με το ζόρι, επαφίεμαι στο φιλότιμο και την ευσυνειδησία των ανθρώπων αυτών. Όταν η ώρα πάει 10 και ήδη από τον πρώτο μήνα έχει συμπληρωθεί το πλαφόν των υπερωριών, τότε ο συμβασιούχος ξέρει πως αν μείνει στη φωτιά δεν θα πληρωθεί για τις παραπάνω ώρες», λέει στον Δρόμο ο Χρήστος Μπουραντάς, περιφερειακός διοικητής της Πυροσβεστικής στην Κρήτη,  που φέτος χρειάστηκε πολλές φορές να βασιστεί στην ευσυνειδησία των δασοπυροσβεστών – ιδίως στις μεγάλες φωτιές της Βιάννου και της Κισσάμου Χανίων. Φυσικά και πάλι τα κενά δεν έχουν καλυφθεί πλήρως. Συχνά οι ανακοινώσεις για τις δυνάμεις κατάσβεσης αναφέρουν π.χ. 12 οχήματα με 18 άνδρες, που σημαίνει πως σε κάποια από αυτά είναι μόνο ο οδηγός… «Φεύγουν μόνο με οδηγό αν πρόκειται να σταθούν για ανεφοδιασμό άλλων οχημάτων και όχι για να σβήσουν φωτιές», λένε οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής, δικαιολογώντας κάπως την κατάσταση.  

Λάστιχα με ρεφενέ και… κλασική μουσική  
Σε απελπιστική κατάσταση βρίσκονται τα οχήματα της Πυροσβεστικής με τους ανώτατους αξιωματικούς να παραδέχονται πλέον δημοσίως πως προσπαθούν με δωρεές ή ακόμα και ρεφενέ να τα συντηρούν. Σε πανελλαδική κλίμακα, από τα συνολικά 1.690 υδροφόρα οχήματα που διαθέτει η Πυροσβεστική, περίπου τα 1.050 είναι ηλικίας άνω των 10 ετών και ήδη παρουσιάζουν αρκετά προβλήματα, ενώ μόλις ένα 17% του στόλου είναι κάτω των πέντε ετών.  Στην Κρήτη οι άνθρωποι της Πυροσβεστικής βγήκαν κυριολεκτικά «στη γύρα» ζητώντας από επιχειρήσεις ελαστικών να προσφέρουν λάστιχα για τα οχήματα. «Παίρνουμε ελάχιστες εγκρίσεις για προμήθειες από το Αρχηγείο και με μεγάλη καθυστέρηση. Είμαστε αναγκασμένοι να βρούμε άλλους τρόπους για να ανταποκριθούμε στο έργο μας», λέει ο κ. Μπουραντάς.    Κατά τα άλλα, η προνοητικότητα του κράτους εξαντλήθηκε τον περυσινό χειμώνα όταν οι μπάντες των Σωμάτων Ασφαλείας έδωσαν συναυλία κλασικής μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για να προσελκύσουν χορηγούς που θα αναλάμβαναν την κάλυψη μέρους των λειτουργικών εξόδων…

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!