Αρχική πολιτική το θέμα της εβδομάδας Ποιο είναι το εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων

Ποιο είναι το εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων

Επεξεργασμένο σχέδιο καταθέτει η Πρωτοβουλία 161 φορέων

 

Το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, για το οποίο η κυβέρνηση έχει εκφράσει τη θέση ότι θα επανεξεταστεί από την αρχή, θέτουν εκ νέου οι 161 φορείς που αποτελούν την Πρωτοβουλία κατά της Ιδιωτικοποίησης των Περιφερειακών Αεροδρομίων, εφιστώντας την προσοχή στις κινήσεις που θα γίνουν, ώστε να μην υπάρξει περαιτέρω υποβάθμιση των αεροδρομίων.

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν την προηγούμενη Τρίτη (17/3) αμέσως μετά τη συνάντηση που είχαν με τους υπουργούς Οικονομικών Γ. Σταθάκη, και Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη, οι εκπρόσωποι της Πρωτοβουλίας έκαναν μεν λόγο για ευήκοα ώτα από πλευράς κυβέρνησης, επεσήμαναν ωστόσο ότι οι τοπικές κοινωνίες καλούνται τώρα -και εφόσον ακυρωθεί στην πράξη ο διαγωνισμός στον οποίο έχει πλειοδοτήσει η Fraport- να επεξεργαστούν συγκεκριμένο πλάνο εναλλακτικής διαχείρισης των 14 αεροδρομίων, το καθένα ξεχωριστά, ώστε να καταστεί εφικτή η μελλοντική λειτουργία τους με όρους οικονομικού οφέλους για τις τοπικές κοινωνίες.

PERIF AERO 1

Ο Χρήστος Μυλωνάκης, αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, εκπροσωπώντας την Πρωτοβουλία, επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Fraport μπορούμε να γίνουμε και εμείς. Και αυτή, άλλωστε, την αποτελούν τοπικά επιμελητήρια, η δημοτική αρχή της Φραγκφούρτης και όχι μια συμπαγής ιδιωτική επιχείρηση». Εξήγησε ότι είναι εφικτός ένας άλλος τρόπος διαχείρισης των αερολιμένων -αν θεωρήσουμε ότι το πρόβλημα είναι μόνο οικονομικό και όχι κοινωνικό, διεθνούς ασφάλειας κ.λπ.- και αυτό έχει ήδη μετρηθεί από την Πρωτοβουλία. Όπως είπε «το γνωστό έως σήμερα Σπατόσημο, είναι ανταποδοτικό τέλος. Εάν η κυβέρνηση πει το τελικό «όχι» στην Fraport, οφείλουμε από κοινού να βρούμε τρόπο ώστε μέρος του τέλους αυτού να μην οδηγείται στη χοάνη του χρέους, αλλά να επιστρέφει στους τοπικούς αερολιμένες προς εκσυγχρονισμό των υποδομών τους. Χρειάζονται μόλις 3-4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ και τα 14 αεροδρόμια βγάζουν ετησίως περί τα 200 εκατ. ευρώ».

 

Οι τοπικοί φορείς πρωταγωνιστές

Από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων και εκπρόσωπος της Πρωτοβουλίας, Θεόδωρος Γαλιατσάτος, ανέλυσε, μιλώντας στον Δρόμο, τι εννοούν οι φορείς λέγοντας «εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης». Όπως μας είπε, «κατ’ αρχάς για να πετύχει ένα εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης πρέπει να φύγουμε από τη λογική του ΤΑΙΠΕΔ που αντιμετωπίζει τα 14 αεροδρόμια ως ένα αυτούσιο πράγμα. Άλλες ανάγκες έχει το κάθε ένα – ή τουλάχιστον κάθε περιφέρειας, ενώ αυτά που εξυπηρετούν και σκοπούς στρατιωτικούς πρέπει να ιδωθούν διαφορετικά».

Και εξηγεί: Η βάση πρέπει να είναι ένα Μοντέλο Διαχείρισης Δημόσιου Χαρακτήρα. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι όλα θα μπορούσαν τότε να μείνουν ως έχουν. Να γίνεται η διαχείριση από την ΥΠΑ και τα έσοδα να οδηγούνται στη χρεομηχανή. Όμως, υπάρχει και άλλη λύση. «Αυτήν προσπαθούμε να αναλύσουμε αυτή τη στιγμή και εμπεριστατωμένα να την παρουσιάσουμε στο υπουργείο. Ο φορέας διαχείρισης –μας εξηγεί- θα μπορούσε να έχει δημόσιο χαρακτήρα, να εποπτεύεται από την κεντρική πολιτεία, με το Δημόσιο να δημιουργεί μια ειδική προγραμματική σύμβαση με τους τοπικούς φορείς κάθε περιφέρειας ή και τις ίδιες τις Περιφερειακές Αρχές, στην οποία να ορίζονται επακριβώς οι αρμοδιότητες κάθε ενός εξ αυτών που θα συμμετέχουν στον Φορέα Διαχείρισης».

Σε ερώτησή μας, ποιοι από τους τοπικούς φορείς θα μπορούσαν να εμπλακούν σε ένα τέτοιο μοντέλο, εξηγεί: «Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Στην Πρωτοβουλία πιστεύουμε πως κανένας δεν έχει μεγαλύτερο όφελος να φέρνουν κέρδος τα τοπικά αεροδρόμια, από τους ίδιους τους κατοίκους των περιοχών. Με αυτή τη λογική, τα τοπικά Επιμελητήρια, τα Εργατικά Κέντρα, οι ίδιες οι περιφέρειες είναι φορείς που μπορούν και θέλουν να εμπλακούν». Σε ένα τέτοιο μοντέλο, θα μπορούσαν οι Περιφέρειες και να χρηματοδοτήσουν με ανταποδοτικό όφελος μέρος της λειτουργίας των αερολιμένων, και να βοηθούν σε ζητήματα π.χ. Τεχνικής Λειτουργίας. Κομβικής σημασίας σε ένα τέτοιο μοντέλο, σύμφωνα με τον Θ. Γαλιατσάτο, είναι ο «κοινωνικός έλεγχος» αυτών των φορέων.

Η Πρωτοβουλία απευθύνει ανοικτό κάλεσμα σε επιστήμονες και ενδιαφερόμενους να βοηθήσουν στη διαμόρφωση μιας τέτοιας συνολικής πρότασης, ενώ παράλληλα καλεί πολίτες και συλλογικότητες να εντείνουν τις προσπάθειές τους, έτσι ώστε η φωνή του λαού στο δίκαιο αίτημα της ακύρωσης των καταστροφικών για τη χώρα ιδιωτικοποιήσεων να συνεχίζει να ακούγεται.

 

Μ.Ε.

Σχόλια

Exit mobile version