Η ΕΛ.ΑΣ. δημοσιεύει φωτογραφίες χωρίς άδεια των φωτορεπόρτερ. Του Λεωνίδα Σακλαμπάνη
Χαφιέδες με το ζόρι θέλει να καταστήσει τους φωτορεπόρτερ η κυβέρνηση Παπαδήμου μέσω του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ελληνικής Αστυνομίας με αφορμή τις φωτογραφίες που δημοσιεύει η επίσημη ιστοσελίδα της τελευταίας χωρίς την άδεια των ιδιοκτητών τους. Καταπατώντας το δικαίωμα της ιδιοκτησίας και της χρησιμοποίησης του υλικού που οι ίδιοι παράγουν με τον τρόπο που οι ίδιοι θα ορίζουν και πετώντας στα σκουπίδια τη δεοντολογία που διέπει τους φωτορεπόρτερ, η Αστυνομία απαντά στις καταγγελίες της συνδικαλιστικής ένωσης των φωτογράφων πως «ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό».
Οι συνολικά 23 φωτογραφίες από τις συγκρούσεις της 12ης Φλεβάρη δημοσιεύθηκαν στις 16 του ίδιου μήνα, ζητώντας από τους πολίτες να επικοινωνήσουν με την ΕΛ.ΑΣ. στην περίπτωση που γνωρίζουν ή αναγνωρίζουν κάποιους από τους «πρωταγωνιστές». Στο ίδιο θέμα είχαν δημοσιευθεί και οι φωτογραφίες των πέντε συλληφθέντων για επεισόδια κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης της 12ης Φεβρουαρίου δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο στο κράτος-ρουφιάνο.
Η πρώτη απάντηση από την Ένωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας (ΕΦΕ) ήταν άμεση, καλώντας την ΕΛ.ΑΣ. και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να αποσύρει τις φωτογραφίες, καθώς αυτές έχουν κλαπεί επί της ουσίας και είναι ιδιοκτησία των φωτορεπόρτερ: «Οι φωτογραφίες, όπως προκύπτει άλλωστε από τα εμφανή υδατογραφήματα, έχουν αντληθεί από το διαδίκτυο και ιστοσελίδες πρακτορείων, χωρίς ασφαλώς την άδεια των φωτογράφων ή των πρακτορείων», επισήμανε στην πρώτη ανακοίνωση η ΕΦΕ, υπογραμμίζοντας: «Επαναλαμβάνουμε για μια ακόμη φορά πως τα μέλη της ΕΦΕ υπακούουν μόνο στους κανόνες της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και δεν συνεργάζονται με οποιουσδήποτε μηχανισμούς, κρατικούς ή άλλους. Η Ένωσή μας καταδικάζει απερίφραστα πρακτικές κοινωνικού αυτοματισμού και μεθοδεύσεις που διχάζουν την ελληνική κοινωνία στοχοποιώντας πολίτες. Η κίνηση αυτή της ΕΛ.ΑΣ. μάς δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για την πραγματική της στόχευση, πολλώ δε μάλλον που στο φωτογραφικό υλικό που έδωσε δεν αναγνωρίζεται κανένα πρόσωπο».
Παρά την ανακοίνωση της ΕΦΕ, η ΕΛ.ΑΣ. και το αρμόδιο υπουργείο δεν άλλαξε στάση. Λίγα εικοσιτετράωρα αργότερα μάλιστα ανέβασε βίντεο με την κλοπή όπλων από το οπλοπωλείο της Ομόνοιας. Χωρίς να σχετίζονται τα δύο γεγονότα, η στροφή της κυβέρνησης σε ένα κράτος όπου οι κάμερες, οι φωτογραφίες και οι χαφιέδες θα αναλάβουν δράση είναι πιο φανερή από ποτέ. Στόχος να εμπεδωθεί στην ελληνική κοινωνία πως οι κάμερες, οι φωτογραφίες και οποιοδήποτε άλλο υλικό μπορούν να βοηθήσουν στη «διατήρηση της τάξης», προωθώντας με αυτόν τον τρόπο το τέλος των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων. Εξόφθαλμη επίσης είναι η προσπάθεια να συσχετιστεί η εγκληματικότητα με τις συγκεντρώσεις, οι κοινοί ποινικοί με τους διαδηλωτές.
Στις 21 Φεβρουαρίου η ΕΦΕ επανέρχεται με νέα ανακοίνωση-κάλεσμα να αποσυρθούν οι φωτογραφίες, ενημερώνοντας παράλληλα πως για λόγους διαμαρτυρίας η Ένωση Φωτορεπόρτερ δεν θα καλύπτει πλέον γεγονότα που σχετίζονται με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία «επιφυλασσόμενοι για κάθε νόμιμη ενέργεια στο άμεσο μέλλον».
Χωρίς να απαντά στην ουσία των καταγγελιών, η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. μπήκε στον κόπο να αναρτήσει μία απάντηση στις ανακοινώσεις της ΕΦΕ, κάνοντας λόγο για δημοσιεύσεις που έγιναν μετά από «σχετική Εισαγγελική Διάταξη που εκδόθηκε σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου, των δικονομικών και συνταγματικών εγγυήσεων» και πως «η νομοθεσία επιτρέπει την αναπαραγωγή έργων πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως οι φωτογραφίες, εφόσον υπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με την κρίση των αρμόδιων Εισαγγελικών Αρχών».
Καμία αναφορά στη δεοντολογία, στην κλοπή της πνευματικής ιδιοκτησίας και στις επίσημες καταδικαστικές αποφάσεις από το Διασωματειακό του Τύπου, το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και το ελληνικό φωτοειδησεογραφικό πρακτορείο «Eurokinisi».
Οι συνολικά 23 φωτογραφίες από τις συγκρούσεις της 12ης Φλεβάρη δημοσιεύθηκαν στις 16 του ίδιου μήνα, ζητώντας από τους πολίτες να επικοινωνήσουν με την ΕΛ.ΑΣ. στην περίπτωση που γνωρίζουν ή αναγνωρίζουν κάποιους από τους «πρωταγωνιστές». Στο ίδιο θέμα είχαν δημοσιευθεί και οι φωτογραφίες των πέντε συλληφθέντων για επεισόδια κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης της 12ης Φεβρουαρίου δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο στο κράτος-ρουφιάνο.
Η πρώτη απάντηση από την Ένωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας (ΕΦΕ) ήταν άμεση, καλώντας την ΕΛ.ΑΣ. και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να αποσύρει τις φωτογραφίες, καθώς αυτές έχουν κλαπεί επί της ουσίας και είναι ιδιοκτησία των φωτορεπόρτερ: «Οι φωτογραφίες, όπως προκύπτει άλλωστε από τα εμφανή υδατογραφήματα, έχουν αντληθεί από το διαδίκτυο και ιστοσελίδες πρακτορείων, χωρίς ασφαλώς την άδεια των φωτογράφων ή των πρακτορείων», επισήμανε στην πρώτη ανακοίνωση η ΕΦΕ, υπογραμμίζοντας: «Επαναλαμβάνουμε για μια ακόμη φορά πως τα μέλη της ΕΦΕ υπακούουν μόνο στους κανόνες της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και δεν συνεργάζονται με οποιουσδήποτε μηχανισμούς, κρατικούς ή άλλους. Η Ένωσή μας καταδικάζει απερίφραστα πρακτικές κοινωνικού αυτοματισμού και μεθοδεύσεις που διχάζουν την ελληνική κοινωνία στοχοποιώντας πολίτες. Η κίνηση αυτή της ΕΛ.ΑΣ. μάς δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για την πραγματική της στόχευση, πολλώ δε μάλλον που στο φωτογραφικό υλικό που έδωσε δεν αναγνωρίζεται κανένα πρόσωπο».
Παρά την ανακοίνωση της ΕΦΕ, η ΕΛ.ΑΣ. και το αρμόδιο υπουργείο δεν άλλαξε στάση. Λίγα εικοσιτετράωρα αργότερα μάλιστα ανέβασε βίντεο με την κλοπή όπλων από το οπλοπωλείο της Ομόνοιας. Χωρίς να σχετίζονται τα δύο γεγονότα, η στροφή της κυβέρνησης σε ένα κράτος όπου οι κάμερες, οι φωτογραφίες και οι χαφιέδες θα αναλάβουν δράση είναι πιο φανερή από ποτέ. Στόχος να εμπεδωθεί στην ελληνική κοινωνία πως οι κάμερες, οι φωτογραφίες και οποιοδήποτε άλλο υλικό μπορούν να βοηθήσουν στη «διατήρηση της τάξης», προωθώντας με αυτόν τον τρόπο το τέλος των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων. Εξόφθαλμη επίσης είναι η προσπάθεια να συσχετιστεί η εγκληματικότητα με τις συγκεντρώσεις, οι κοινοί ποινικοί με τους διαδηλωτές.
Στις 21 Φεβρουαρίου η ΕΦΕ επανέρχεται με νέα ανακοίνωση-κάλεσμα να αποσυρθούν οι φωτογραφίες, ενημερώνοντας παράλληλα πως για λόγους διαμαρτυρίας η Ένωση Φωτορεπόρτερ δεν θα καλύπτει πλέον γεγονότα που σχετίζονται με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία «επιφυλασσόμενοι για κάθε νόμιμη ενέργεια στο άμεσο μέλλον».
Χωρίς να απαντά στην ουσία των καταγγελιών, η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. μπήκε στον κόπο να αναρτήσει μία απάντηση στις ανακοινώσεις της ΕΦΕ, κάνοντας λόγο για δημοσιεύσεις που έγιναν μετά από «σχετική Εισαγγελική Διάταξη που εκδόθηκε σύμφωνα με τις επιταγές του νόμου, των δικονομικών και συνταγματικών εγγυήσεων» και πως «η νομοθεσία επιτρέπει την αναπαραγωγή έργων πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως οι φωτογραφίες, εφόσον υπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, σύμφωνα με την κρίση των αρμόδιων Εισαγγελικών Αρχών».
Καμία αναφορά στη δεοντολογία, στην κλοπή της πνευματικής ιδιοκτησίας και στις επίσημες καταδικαστικές αποφάσεις από το Διασωματειακό του Τύπου, το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και το ελληνικό φωτοειδησεογραφικό πρακτορείο «Eurokinisi».
Σχόλια