Του Νίκου Νούλα.
Στην πανελλαδική συνέλευση, όπου συμμετείχαν δεκάδες επιτροπές από όλη τη χώρα, έγινε συζήτηση για την περίοδο γενικά, αλλά και για την κατάσταση του κινήματος. Εκτιμήθηκε ότι, παρά την τρομοκρατία κυβέρνησης και εταιριών, το κίνημα Δεν πληρώνω διόδια δεν νικήθηκε. Απεναντίας, μαζί με τους μαχητικούς αγώνες των εργαζόμενων και την αντίσταση των κατοίκων της Κερατέας, κράτησε ψηλά τη σημαία της αντίστασης στον πρώτο χρόνο του Μνημονίου.

Στην τρέχουσα περίοδο η χρεοκοπία μπαίνει στην ημερήσια διάταξη και με το «Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα» επιχειρείται μια νέα, τεράστια καταλήστευση του λαού και ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, κατ’ εντολή της τρόικας και των διεθνών τοκογλύφων. Σε αυτή τη φάση ο αγώνας μας δεν μπορεί παρά να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των Αγανακτισμένων των πλατειών, του κινήματος για πραγματική δημοκρατία και του αγώνα του λαού για να φύγουν η κυβέρνηση, το πολιτικό καθεστώς, το Μνημόνιο και η τρόικα. Το Δημόσιο Χρέος, στο όνομα του οποίου δένεται χειροπόδαρα η χώρα, οι ανάγκες και το μέλλον του λαού μας, δεν είναι δικό μας χρέος, δεν το δημιουργήσαμε εμείς και ούτε ωφεληθήκαμε από αυτό. Ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση της Πρωτοβουλίας για τη δημιουργία Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου, η οποία παραβρέθηκε με εκπροσώπους της στη συνέλευση, αποφασίσαμε να συμβάλλουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας στην αποκάλυψη του χαρακτήρα και στο δημοκρατικό-κοινωνικό έλεγχο του Χρέους.
Νέες παραχωρήσεις σε εταιρίες και τράπεζες
Όσον αφορά το Μνημόνιο για τα μεγάλα οδικά έργα το οποίο «προτείνει» η κυβέρνηση, εκτιμήθηκε ότι αποτελεί μια νέα προσπάθεια έμμεσων- χαριστικών ρυθμίσεων σε όφελος των παραχωρησιούχων εταιριών και των τραπεζών. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση εμφανίζεται να παρακαλάει τους άλλους δύο εταίρους της «τρόικας» των εθνικών οδών, προκειμένου να συνεχίσουν την κατασκευή των έργων. Όμως, οι τελευταίοι, χωρίς δισταγμό σταματούν τα έργα και απολύουν εργαζόμενους, πιέζοντας ώστε να εξασφαλίσουν, στην εν λόγω διαπραγμάτευση, τα μέγιστα οφέλη και εγγυήσεις του Δημοσίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανακοίνωση του παγώματος των έργων της σήραγγας των Τεμπών και μάλιστα -τι ειρωνεία!- τις μέρες των εγκαινίων της ολοκλήρωσης της διάνοιξης του τούνελ. Έτσι, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. (HOCHTIEF με ποσοστό 35.00%, ΑΚΤΩΡ με ποσοστό 20.00%, J&P-ΑΒΑΞ Α.Ε. με ποσοστό 16.25%, VINCI CONCESSIONS S.A. με ποσοστό 13.75%, ΑΕΓΕΚ με ποσοστό 10.00%, ΑΘΗΝΑ ATE με ποσοστό 5.00%) η οποία ευθύνεται για το κόψιμο της χώρας στα δύο μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, αντί να κηρυχθεί έκπτωτη χωρίς αποζημίωση, εμφανίζεται να ζητάει για ακόμα μια φορά και τα ρέστα. Παρόμοια κατάσταση επικρατεί τουλάχιστον στις τέσσερις από τις πέντε συμβάσεις που ψηφίστηκαν στη Βουλή, το 2007, από ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ.-ΛΑΟΣ. Να θυμίσουμε ότι σχεδόν παγωμένα είναι τα έργα στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα- Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) ενώ τελείως παγωμένα είναι τα έργα στην Ιόνια Οδό (Αντίρριο- Αγρίνιο- Ιωάννινα) και στην Κεντρική Οδό Ε65 (Λαμία- Τρίκαλα- Εγνατία). Με βάση τα παραπάνω, οι εξαγγελίες περί μείωσης των διοδίων αποτελούν κοροϊδία και προσπάθεια ανάσχεσης του κινήματος «Δεν πληρώνω». Μάλιστα, οι υποτιθέμενες μειώσεις που, σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση προς τις τράπεζες και τους εργολάβους, θα γίνει με χρήματα του Ελληνικού Δημοσίου, μετατίθενται για το τέλος του έτους και βλέπουμε… Η μόνη λύση την οποία προτείνει και υπερασπίζεται το κίνημά μας και η οποία, στην παρούσα συγκυρία, αποκτά μεγάλη επικαιρότητα, είναι η καταγγελία υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου των συμβάσεων παραχώρησης, η κατάργηση των διοδίων και η συνέχιση των έργων επέκτασης ή βελτίωσης όλων των εθνικών δικτύων με ευθύνη ενός ενιαίου δημόσιου φορέα με κοινωνικό έλεγχο.

Καταργούμε μαζικά τα διόδια στη πράξη, ανοίγοντας τις μπάρες!
Σύμφωνα με την πρόσφατη (ν)τροπολογία του ΚΟΚ, η άρνηση πληρωμής διοδίων επισύρει πρόστιμο 200 ευρώ (παρέχεται στο αστυνομικό όργανο και το δικαίωμα αφαίρεσης πινακίδων και διπλώματος για 20 ημέρες) και η παράβαση διαπιστώνεται από τον αστυνομικό της Τροχαίας μόνο αυτοπροσώπως Η παράβαση είναι διοικητική και δεν παρέχει κανένα «διαδικαστικό» δικαίωμα στις εταιρίες διαχείρισης των δρόμων (π.χ. επιβολή προστίμων, άρνηση της διέλευσής μας, καταγραφή των στοιχείων μας με κάμερες και παροχή τους στην Τροχαία κ.λπ.).Θεωρούμε ότι η Τροχαία δεν πρέπει και δεν μπορεί να παίξει αυτό το νέο ρόλο, του «θεματοφύλακα» των εισπράξεων των εταιρειών που διαχειρίζονται τους δρόμους. Έτσι συνεχίζουμε να μην πληρώνουμε και συγκεκριμένα: Φτάνοντας στη μπάρα, ελέγχουμε εάν υπάρχει Τροχαία. Εφόσον δεν υπάρχει Τροχαία, δεν αντιμετωπίζουμε την περίπτωση της βεβαίωσης της «παράβασης» και περνάμε όπως παλαιότερα, ανοίγοντας τη μπάρα μόνοι μας με απλή ώθηση προς τα εμπρός ή προς τα επάνω.
Τέλος, το Πανελλαδικό Συντονιστικό αποφάσισε να ορίσει την Παρασκευή, 10/6/11, ως την επόμενη ημέρα πανελλαδικού ανοίγματος των διοδίων (περιλαμβανομένης της Αττικής Οδού), στο βαθμό που μία τέτοια κίνηση θα συμβάλλει στις ανάγκες της γενικότερης κινητοποίησης του λαού και σε σχέση με τα δεδομένα-εξελίξεις εκείνων των ημερών. Επίσης, αποφασίστηκε η κλιμάκωση του αγώνα, αναβαθμίζοντας και αξιοποιώντας όλες τις μορφές κινητοποίησης και η παρέμβαση στους κατά τόπους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης με στόχο να πάρουν σαφή θέση ενάντια στην είσπραξη των προστίμων από τροχαίες παραβάσεις μη καταβολής των διοδίων.
Η ενεργός συμμετοχή μας στο κίνημα για «πραγματική δημοκρατία» επιβεβαιώθηκε μέσα από το ψήφισμα του κινήματός προς τις συνελεύσεις των πλατειών.

*Ο Νίκος Νούλας είναι μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!