Αναζητείται… Μποστ!
«Ετοιμάσατε πλερέζας / βάλτε μαύρον ρουχισμόν / Η Μαρέβα μας δεν πάει/ εις το Φόρουμ των Δελφών». Διασκευή των γνωστών στίχων του Μποστ από το τραγούδι «Νεκροθάπται» του Γιάννη Μαρκόπουλου
Με τα όσα συμβαίνουν γύρω μας, επηρεασμένος και από μια σπαρταριστή παράσταση της «Μήδειας» από τη Θεατρική Ομάδα των Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αγίου Δημητρίου, σκεφτόμουνα πόσο μας λείπει το ιδιότυπο χιούμορ του Μποστ. Τα λόγια και οι εικόνες του θα μπορούσαν ωραιότατα να περιγράψουν τη σημερινή κατάσταση.
Θα ήθελα πολύ να δω πώς θα σατίριζε την παρουσία της οικογένειας Μητσοτάκη στο Φόρουμ των Δελφών και την ξαφνική αποχώρηση της Μαρέβας…
Αλλά κυρίως όλες τις φαιδρότητες που συμβαίνουν με την επέτειο των διακοσίων ετών από την Επανάσταση του 1821…
Κορυφή του παγόβουνου το περίφημο σήμα-κορδέλα της επετείου που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Δημιουργία του γραφείου Beetroot Design, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και γραφεία σε Αθήνα και Λονδίνο, το οποίο –σύμφωνα με τις ανακοινώσεις– «σχεδίασε αφιλοκερδώς το σήμα, ως χορηγία της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιρειών Ελλάδος».
Οι αντιδράσεις ανάγκασαν τον υπεύθυνο τις εταιρείας να δώσει συνεντεύξεις σε… φιλικά μέσα και να προσπαθήσει να στολίσει με διάφορες θεωρητικολογίες μια δουλειά που αποτελεί επί της ουσίας αντιγραφή από διάφορα άλλα σχετικά σήματα. Μια ματιά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αρκεί για να πεισθείτε…
Μας είπε πως για να βγει αυτό το αποτέλεσμα εργάστηκαν πολλοί άνθρωποι, μελετήθηκαν αρχεία κλπ. Κατακλείδα ότι η γραμματοσειρά είναι εμπνευσμένη από τον Κοραή…
Αν ήμουν ο Μποστ, θα σχεδίαζα το κουτί του «22 -αντινικότ» και θα έγραφα κάτι τέτοιο
«Με επεσκέφθη εις το γραφείον μου ο Αδαμάντιος Κοραής, με πολύ χαρούμενο ύφος. Επανήλθε βλέπετε στην επικαιρότητα –και στη ζωή– χάρη στην ομάδα της κυρίας Γιάννας. Σιγοτραγουδούσε “Να ’τανε το ‘21” και μου είπε πως θα υπάρξει και συνέχεια. Διότι ως γνωστόν το 21 ακολουθείται από το 22 και δεν χρειάζεται να είσαι και μαθηματική διάνοια για να το καταλάβεις!
Έτσι λοιπόν, μετά τη μεγάλη επιτυχία του σήματος 21, η ίδια ομάδα των δέκα ειδικών, μελετώντας αρχεία σε όλη την Ελλάδα, ξοδεύοντας ατέλειωτες ώρες εργασίας και με έμπνευση τρομερή από τον γραφίστα της, του παρουσίασε το σήμα της επετείου των 100 ετών από τη Μικρασιατική Καταστροφή:
Η γραμμή που διακόπτεται από το “22” συμβολίζει τη διακοπή της Ιστορίας της Ελληνικής Σμύρνης, το “σιγαρέτα” αναφέρεται στο εμπόριο καπνού που άνθιζε παλιά και το αντινικότ θέλει να πει πως αντί της νίκης ήρθε ο όλεθρος…
Περιχαρής ο κύριος Αδαμάντιος ανεχώρησεν προς άγνωστον κατεύθυνσιν»
Πέρα από τη σάτιρα όμως και τα όσα διαβάσαμε, αναρωτιέμαι –χωρίς να είμαι ο Μποστ– από πού ως πού το σήμα μιας κορυφαίας επετείου είναι δουλειά των διαφημιστών… έστω κι «αφιλοκερδώς».
Με το φτωχό μου μυαλό, σκέφτομαι πως έχουμε κορυφαίους εικαστικούς, που θα μπορούσε ίσως να τους δοθεί η δυνατότητα να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις για το σήμα, οι οποίες να κριθούν από ανθρώπους που γνωρίζουν. Κι όχι από ενώσεις διαφημιστών και την κυρία …Γιάννα.
Όσο για τα διάφορα «αφιλοκερδώς» θα τα δούμε όταν έρθει η ώρα του λογαριασμού, όπως έγινε και με το 2004…
Ντροπή…
Έχοντας γράψει ένα βιβλίο που διαδραματίζεται στη Λέσβο, έχω επισκεφθεί το νησί πολλές φορές την τελευταία χρονιά, έχω γνωρίσει πολλούς ανθρώπους της, έχω κάνει φίλους… Δεν ξέρω λοιπόν τι να πω για την Κυβερνητική αχρειότητα… Τα νησιά μας με μεγάλους αγώνες ελευθερώθηκαν για να έρθουν σήμερα οι κρατικοδίαιτοι των Αθηνών να επιβάλλουν με τη βία τις θελήσεις τους που οδηγούν σε αδιέξοδο και μαρασμό.
Για ποιον πολιτισμό να μιλάμε με όσα συμβαίνουν σήμερα;
Καταθέτω αυτή τη μικρή αναφορά και τη δική μου φωνή συμπαράστασης.
Αντί να ενισχύονται τα νησιά μας, αντί να στηρίζονται όσοι μένουν εκεί, αντί να λαμβάνονται μέτρα ανάπτυξης και να δίνονται κίνητρα, οι κυβερνήσεις των ανδρεικέλων της Ε.Ε. κάνουν το παν για να τα ερημώσουν…