Με τις 158 γαλάζιες ψήφους ψηφίστηκε επί της αρχής η αναθεώρηση του Ποινικού Κώδικα. Με τις ίδιες 158, νομοθετείται και η αυστηροποίηση των ποινών σχετικά με τη διασποράς ψευδών ειδήσεων. Είναι όμως απλά μια προσπάθεια να περιοριστούν τα fake news;
Η συγκεκριμένη διάταξη (άρθρο 191 του Π.Κ.) μέχρι πρότινος, αφορούσε τις ψευδείς ειδήσεις που είχαν να κάνουν με την Εθνική Άμυνα και την Οικονομία αλλά ταυτόχρονα να αποδεικνυόταν πως οι συγκεκριμένες ειδήσεις ήταν «ένοχες» μόνο αν είχαν ως αποτέλεσμα την πρόκληση φόβου, ανησυχίας ή τον κλονισμό της εμπιστοσύνης των πολιτών στην εθνική οικονομία και στην αμυντική ικανότητα της χώρας. Με τη νέα διάταξη διώκεται ακόμη και στην περίπτωση ειδήσεων «που είναι ικανές να προκαλέσουν ανησυχίες, φόβο ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών». Και δίπλα στα ζητήματα της οικονομίας και της άμυνας προστίθενται και αυτά που αφορούν τη δημόσια υγεία.
Το προηγούμενο χρονικό διάστημα και καθώς εξελισσόταν η συζήτηση είτε δημοσίως είτε στην επιτροπή και την ολομέλεια της βουλής, τοποθετήθηκαν μια σειρά φορείς και σωματεία που εξέφρασαν τις έντονες ανησυχίες έως και την κάθετη διαφωνία τους σχετικά με τη συγκεκριμένη διάταξη.
Αναφέρουμε παρακάτω κάποιους από αυτούς:
• Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων: «Ο Ποινικός Κώδικας δεν μπορεί να υποκαταστήσει την Ιερά Εξέταση του Μεσαίωνα και να εμποδίσει την πρόοδο της επιστήμης με την απειλή της πυράς. Είναι προτιμότερο να ακουστεί και κάτι ψευδές παρά να φιμωθούν εκατό αλήθειες.»
• Ένωση Συντακτών Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου (ΕΣΠΗΤ): «Μια διατύπωση με έωλο και αόριστο περίγραμμα η οποία μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επικίνδυνη στην πράξη τόσο για την ελευθερία της πληροφόρησης των πολιτών, τον περιορισμό του δημοσιογραφικού έργου και τη στοχοποίηση και εκφοβισμό των επαγγελματιών του Τύπου όσο και για την ίδια τη δημοκρατία και τις ατομικές ελευθερίες και δικαιώματα.»
• Ένωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ): «Ποινικοποίηση της προσωπικής άποψης, της κριτικής και της έκφρασή της στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ή στο διαδίκτυο.»
Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση Μητσοτάκη, όπως και κάθε προηγούμενη, έχει δείξει πως δεν την ενδιαφέρει η υπεράσπιση της δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου, πόσω δε μάλλον η διεύρυνσή τους. Η νομοθέτηση όμως τέτοιων εκτρωμάτων φέρει ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς έρχεται να επικαθίσει σε μια σειρά μέτρων, ο ορίζοντας των οποίων πιθανότατα θα ξεπεράσει την 31/3/2022 ‒ ημέρα λήξης των μέτρων κατά των ανεμβολίαστων. Νομοθετήματα και μέτρα τα οποία οριοθετούν ένα νέο πλαίσιο ανελευθερίας, περιορισμών και περιθωριοποίησης ενός μεγάλου κομματιού της κοινωνίας, τα οποία όμως θα διευρύνονται, θα πλήττουν όλο και περισσότερους μέχρι να αποτελούν τον σκελετό ενός ειδικού κοινωνικού καθεστώτος.
Οι απολύσεις των 8.000 υγειονομικών, διαδέχτηκαν ένα διαρκές λοκντάουν, από τα μεγαλύτερα που εφαρμόστηκαν παγκοσμίως. Ακολούθησαν στερήσεις συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και ‒σχεδόν πλήρης‒ αποκλεισμός των ανεμβολίαστων, ως αποκλειστικός κίνδυνος της δημόσιας υγείας αλλά και η «ελεύθερη και απρόσκοπτη» συνέχιση της «κανονικότητας» για τους εμβολιασμένους αλλά μόνο με τη χρήση του υγειονομικού πιστοποιητικού ως πασαπόρτι για τη δουλειά, τον καφέ, τις υπηρεσίες και οποιαδήποτε κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα.
Ο νέος ποινικός κώδικας είναι το νομικό δίχτυ για την πλήρη στήριξη του νέου αυτού καθεστώτος. Ο οποιοσδήποτε έχει διαφορετική άποψη από την επίσημη, κρατική αλήθεια θα θεωρείται διακινητής ψευδών ειδήσεων ‒γιατί τάχα μπορεί να προκαλέσουν φόβο στην κοινωνία‒ οπότε θα πατάσσεται άμεσα με φυλάκιση 3 μηνών και χρηματικό πρόστιμο ή ακόμη και 1 χρόνο για τον ιδιοκτήτη/διαχειριστή του μέσου στο οποίο δημοσιεύτηκε το «κοινωνικά απειλητικό ψέμα».
Ελευθεροτυπία, ακαδημαϊκές ελευθερίες και γενικότερα ελευθερία του λόγου και δημοκρατία είναι περιττά για τις ελίτ και για το νέο καθεστώς κοινωνικού απαρτχάιντ που στήνεται με την εργαλειοποίηση της πανδημίας.