Του Γιώργου Παπαϊωάννου
Υπάρχει ένα «αφοπλιστικό» επιχείρημα όσων υπερασπίζονται την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου στα μέσα μεταφοράς και ειδικά ορισμένων «φιλελεύθερων» μεγαλοδημοσιογράφων: Γιατί ο μπαρμπα-Μήτσος από τη Μυτιλήνη που δεν έχει μπει ποτέ στο Μετρό να επωμίζεται το κόστος, μέσω της κρατικής φορολογίας, και να μην πληρώνουν τη λειτουργία του οι χρήστες του, μέσω του εισιτηρίου; Φαίνεται λογικό και δίκαιο το επιχείρημα. Ας δούμε όμως τέσσερα αντεπιχειρήματα που αποκρύβουν συνειδητά όσοι κόπτονται για τον μπαρμπα-Μήτσο.
1. Η λογική ότι για τα μέσα μεταφοράς δεν πρέπει να επιβαρύνεται κανείς πέρα από το χρήστη, οδηγεί κατευθείαν στην κατάργηση οποιασδήποτε κρατικής επιχορήγησης της λειτουργίας τους. Αυτό σημαίνει πολύ απλά ιδιωτικοποίηση και εισιτήριο όχι 1,40 αλλά γύρω στα 4 με 5 ευρώ. Δεν μπορούν να σταθούν αλλιώς οι συγκοινωνίες. Να λένε, λοιπόν, όλη την αλήθεια, όλη την άποψή τους και όχι να μένουν σε ένα λογικοφανές επιχείρημα για να υποστηρίξουν το χαράτσι.
2. Αν η λογική τους επεκταθεί και πούμε: «Γιατί να πληρώνει και ο μπαρμπα-Κώστας από την Καρδίτσα που δεν έχει μπει ποτέ σε πλοίο, μέσω της κρατικής φορολογίας, το εισιτήριο του καραβιού από τη Μυτιλήνη στον Πειραιά» (μιας και είναι γνωστό ότι και οι ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρίες επιδοτούνται), τότε θα απογειωθεί και η τιμή του πλοίου για τον μπαρμπα-Μήτσο. Ας συνεχίσουμε στη λογική τους: Γιατί ο μπαρμπα-Νίκος που δεν πάει σχολείο να πληρώνει μέσω της κρατικής επιχορήγησης τη δημόσια παιδεία; Γιατί η υγιέστατη κυρά-Μαρία να πληρώνει φόρους για δημόσια νοσοκομεία; Άρα τι να κάνουμε; Όλο το κόστος στους χρήστες των κοινωνικών αγαθών. Όλα εμπορεύματα, όλα ιδιωτικά, όλα ακριβά. Μα αυτή ακριβώς είναι η γνώμη τους, αλλά δεν μπορούν να την υποστηρίξουν έτσι για αυτό προς το παρόν μένουν στην… υπεράσπιση του μπαρμπα-Μήτσου.
3. Υπάρχει, όμως, ένα άλλο θέμα. Κρατική επιδότηση των συγκοινωνιών σημαίνει να πληρώνει κυρίως ο μπαρμπα-Μήτσος; Να και μια αλήθεια που λένε οι «υπερασπιστές» του. Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει επέλθει μια μεγάλη αλλαγή. Η σχέση μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων έχει ανατραπεί δραματικά υπέρ των δεύτερων. Δηλαδή, όλο και περισσότερο η φορολογία προέρχεται από άδικους φόρους (ΦΠΑ κ.λπ.) με τους οποίους ο μπαρμπα-Μήτσος πληρώνει για ένα πακέτο τσιγάρα τον ίδιο φόρο με τον μπαρμπα-Σωκράτη Κόκκαλη. Ακόμα, η σχέση μεταξύ φορολογίας στις εταιρίες και φορολογίας στα φυσικά πρόσωπα έχει επίσης ανατραπεί εις βάρος των δεύτερων. Όλο και περισσότερο πληρώνουν οι μισθωτοί, όλο και λιγότερο οι επιχειρήσεις. Ποιοι είναι αυτοί που σήμερα υπερασπίζονται το μπαρμπα-Μήτσο; Οι ίδιοι δημοσιογράφοι που προεκλογικά αφιέρωναν τις 7 από τις 10 ερωτήσεις στους αρχηγούς των κομμάτων για να μάθουν πως θα γίνει να μειωθούν κι άλλο οι φόροι στο μεγάλο κεφάλαιο, δηλαδή, να πληρώνει περισσότερα ο μπαρμπα-Μήτσος.
4. Αλλά, για μισό λεπτό… Ποιοι είναι αυτοί που σήμερα κόπτονται για το μπαρμπα-Μήτσο; Δεν είναι αυτοί που λένε «τι να κάνουμε, όποιος και να δημιούργησε το χρέος, τώρα όλοι μαζί πρέπει να το πληρώσουμε»; Δεν είναι αυτοί που κάνουνε τη διαίρεση και βγάζουν το λογαριασμό πόσο χρωστάει κάθε παιδί που γεννιέται στην Ελλάδα για το δημόσιο χρέος; Εντάξει, μπαρμπα-Γιάννη, μπαρμπα-Μανώλη και κυρά-Όλγα, εντάξει μπαρμπα-Μπάμπη και μπαρμπα-Άρη, μας πείσατε. Ο μπαρμπα-Μήτσος δεν έχει μπει στο Μετρό, άρα δεν πρέπει να πληρώνει για το Μετρό και να πάει 5 ευρώ το εισιτήριο. Αλλά μήπως το κάθε βρέφος που γεννιέται στην Ελλάδα έχει πάρει μίζες από τη Siemens; Έχει ανταλλάξει εκτάσεις με μοναστήρια; Έχει κάνει ολυμπιακά έργα; Έχει συνάψει ληστρικά δάνεια από τον 19ο αιώνα που πληρώνουμε ακόμα; Έχει διαχειριστεί την πορεία της χώρας προς τη σημερινή κατάρρευση; Γιατί αυτό να πληρώσει; Γιατί να πληρώσουμε;

* O Γιώργος Παπαϊωάννου είναι μέλος του δικτύου αλληλεγγύης εργαζόμενων – ανέργων Δικαίωμα.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!