Το ατύχημα ούτε είναι το πρώτο ούτε είναι το μόνο. Απλά η εταιρία ΣΕΠ/Cosco φροντίζει να μη δημοσιοποιούνται τα ατυχήματα, ενώ απολαμβάνει προφανώς και ενός ιδιότυπου καθεστώτος «προστασίας» από τους αρμόδιους φορείς, που δεν ανακοινώνουν τα αποτελέσματα των όποιων ελέγχων.
«Ο Προβλήτας ΙΙ είναι ο μοναδικός στην Ευρώπη που λειτουργεί χωρίς Κανονισμό Εργασίας, χωρίς Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και χωρίς την ύπαρξη συνδικαλιστικού φορέα. Για όλα αυτά έχουν υπάρξει επανειλημμένες αναφορές από την ΟΜΥΛΕ και από το IDC (Παγκόσμιο Δίκτυο Εργαζομένων στα Λιμάνια)», αναφέρει χαρακτηριστικά η Ομοσπονδία των εργαζομένων στα λιμάνια όλης της χώρας. Και καταγγέλλει τις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας που έχουν εγκατασταθεί στο Λιμάνι του Πειραιά, αφού οι Κινέζοι έχουν πετύχει μια αποικιοκρατική σύμβαση παραχώρησης, και η κυβέρνηση «έχει παραδοθεί γενικότερα στις προκλητικές απαιτήσεις της ΣΕΠ/Cosco».
Εντατικοποίηση και εξουθενωτικά ωράρια
Τι πραγματικά συμβαίνει στο λιμάνι; Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η εγκατάσταση της κινεζικής εταιρίας στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων έχει αλλάξει άρδην όλα τα δεδομένα. Καταρχήν η εταιρία έχει θεσπίσει ένα καθεστώς εργολαβιών και υπεργολαβιών, που καθιστά αδύνατη τη σωστή εκπαίδευση που απαιτείται σε εργασίες τόσο υψηλού κινδύνου. Ο άτυχος χειριστής που τραυματίστηκε δούλευε για την εταιρία Διακίνησις Α.Ε. που έχει αναλάβει τη διαχείριση των υπηρεσιών logistics στον Προβλήτα της ΣΕΠ και είχε προσληφθεί από μία από τις πολλές υπεργολαβικές εταιρίες που πλέον δραστηριοποιούνται στο λιμάνι.
Η έλλειψη Κανονισμού Εργασίας και φυσικά η απουσία συνδικαλιστικής παρέμβασης οδηγεί σε πολλαπλές πιέσεις. Παραβιάζονται τα ωράρια, αλλάζουν αιφνιδιαστικά οι βάρδιες, με αποτέλεσμα πολλές φορές να μη μεσολαβεί ούτε ένα 8ωρο μεταξύ των δυο βαρδιών. Χειριστές πιέζονται να δουλεύουν χωρίς διαλείμματα (εργασία μέσα στον κλωβό, που ίπταται δεκάδες μέτρα από το έδαφος, χωρίς διάλειμμα ούτε για τουαλέτα). Η κατανομή εργασιών στα μηχανήματα γίνεται με λάθος τρόπο. Η πλήρης παράδοση των εργασιών στο λιμάνι στο κυνήγι του κέρδους για την Cosco είναι σίγουρο ότι θα οδηγεί σε τέτοια ατυχήματα και ίσως και σε ακόμα χειρότερα. Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού έχει αφήσει ήδη τα πρώτα σημάδια της στην πόλη του Πειραιά, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι αλλά και επαγγελματίες, που βλέπουν στον ένα χρόνο δραστηριοποίησης των Κινέζων επιχειρηματιών να επιβάλλεται σιγά-σιγά ένα καθεστώς τριτοκοσμικό σε εργασιακές σχέσεις, σε εργολαβίες και στη γενικότερη οικονομική δραστηριότητα γύρω από τις λιμενικές εργασίες.
Την Τετάρτη, ημέρα της πανεργατικής απεργίας, δεκάδες εργαζόμενοι μπλόκαραν από τα ξημερώματα τις πύλες εισόδου στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων. Η εταιρία, γνωρίζοντας από την προηγούμενη το γεγονός, κράτησε τη νυχτερινή βάρδια μέσα, παρατείνοντας αυθαίρετα την εργασία τους, ενώ ειδοποίησε την πρωινή βάρδια να έρθει αργότερα, ποντάροντας στην αποχώρηση των εργαζομένων που περιφρουρούσαν την απεργία για να συμμετάσχουν στις συγκεντρώσεις. Στην επιμονή των εργαζομένων και της Ένωσης Λιμενεργατών να περιφρουρήσουν την απεργία και να μην επιτρέψουν να γίνουν εργασίες στο λιμάνι, η εταιρία απάντησε με κλασικά αποικιοκρατικό τρόπο. Μετέφερε τους εργαζόμενους από θαλάσσης με… λάντζα.
Οι συνδικαλιστικοί φορείς εμφανίζονται αποφασισμένοι να σπάσουν αυτή τη συνωμοσία σιωπής γύρω από τη δράση της Cosco. Καιρός είναι να πάρουν στα χέρια τους τη συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων στον Προβλήτα ΙΙ, ξεπερνώντας δισταγμούς και αγκυλώσεις. Η ύπαρξη μιας εστίας εργασιακής ζούγκλας στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας πλήττει όλα τα εργασιακά δικαιώματα, και αυτό, δυστυχώς, κάποιοι έχουν αργήσει να το αντιληφθούν.