«Πάγωμα» του έργου, πάνω από 2.500 απολύσεις και εκποιήσεις μηχανημάτων έφερε το «μνημόνιο συναντίληψης». Της Κατερίνας Παγουλάτου.

Στις 9 Ιουνίου 2011, το ελληνικό Δημόσιο και η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός συνυπέγραψαν το λεγόμενο «μνημόνιο συναντίληψης» για την ανεύρεση «βιώσιμης λύσης» στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, επί της ουσίας του τμήματος Κόρινθος-Πάτρα, καθώς το έργο ποτέ δεν προχώρησε πέρα από την αχαϊκή πρωτεύουσα.
Ενάμιση μήνα μετά, οι κατασκευαστικές εταιρίες που απαρτίζουν την κοινοπραξία έχουν παγώσει πλήρως το έργο, τα περισσότερα εργοτάξια έχουν κλείσει, μηχανήματα εκποιούνται ή μεταφέρονται, ενώ περισσότεροι από 2.500 εργαζόμενοι είτε έχουν ήδη απολυθεί είτε αναμένουν την απόλυσή τους έως το τέλος του μήνα.
«Ναι, κατασκευαστικά το έργο έχει “παγώσει”», λέει η υπεύθυνη Επικοινωνίας της Ολυμπίας Οδού, Ελένη Τόντη, η οποία επιβεβαιώνει ότι από τους 2.700 εργαζόμενους θα απομείνουν «μερικές εκατοντάδες», δηλαδή το προσωπικό ασφαλείας και συντήρησης.
Από την πλευρά της, η κ. Τόντη υπογραμμίζει ότι «με το μνημόνιο συναντίληψης ξεκίνησε η διαδικασία. Το μνημόνιο συναντίληψης είναι το πλαίσιο του διαλόγου, η εξακρίβωση των προβλημάτων. Είναι η θεματολογία του διαλόγου για το τι πρέπει να διορθωθεί. Δεν είναι η λύση, η οποία απαιτεί χρόνο».
Μέχρι τότε; «Δεν ισχύει καμία ενδιάμεση προθεσμία, εκτός από την τελική των 72 μηνών, που πιστεύουμε ότι, αν υπάρξει σύντομα συμφωνία, ίσως είναι ακόμα εφικτή».

Το χρονικό ενός «ανεξόφλητου έργου»
Τον Νοέμβριο του 2010 οι ελληνικές και ξένες τράπεζες που χρηματοδοτούν κατά 41% την κατασκευή, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, σταματούν εξ ολοκλήρου τη χρηματοδότηση, κρίνοντας το έργο «επισφαλές» εξαιτίας των «αλλαγών στις συνθήκες της ελληνικής οικονομίας». Από τον Δεκέμβριο του 2010 ανακοινώνονται οι πρώτες απολύσεις στα εργοτάξια της VINCI, οι οποίες συνεχίζονται και επεκτείνονται και στις άλλες κατασκευαστικές εταιρίες κατά το νέο έτος.
Το έργο βρίσκεται ήδη σε κατάσταση «εμπλοκής», όταν τον περασμένο Μάρτιο ο τότε υφυπουργός Υποδομών, κ. Μαγκριώτης, ανακοινώνει διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυβέρνησης, της κοινοπραξίας και των τραπεζών για την ανεύρεση λύσης.
Αρχικά, σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, οι διαπραγματεύσεις θα έληγαν στα τέλη της άνοιξης. Αντί, όμως λύσης, στις 9 Ιουνίου 2011 μονογράφεται το περίφημο «μνημόνιο συναντίληψης» και το έργο επί της ουσίας «κλείνει».
Να σημειωθεί ότι στη συναντίληψη κυβέρνησης και παραχωρησιούχου δεν έχουν δώσει το ΟΚ οι βασικοί χρηματοδότες, δηλαδή, οι τράπεζες. «Οι τράπεζες θα επικυρώσουν όταν ο κύριος του έργου, δηλαδή το ελληνικό Δημόσιο και ο παραχωρησιούχος, που έχει αναλάβει εκ μέρος του ελληνικού Δημοσίου να φέρει εις πέρας αυτό το έργο, έχουν βρει βιώσιμη λύση. Τότε θα ξαναξεκινήσουν τη χρηματοδότηση, αφού έχει τελειώσει και η νομική διαδικασία», λέει η κ. Τόντη ερωτηθείσα σχετικά.
Για να συνεχίσει: «Οι τράπεζες έχουν ήδη επενδύσει πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια. […] Είναι και αυτές εκτεθειμένες. Για το μόνο που θέλουν να βεβαιωθούν είναι ότι θα πάρουν τα χρήματά τους πίσω και δεν θέλουν να επενδύσουν παραπάνω, όταν υπάρχει το ρίσκο να μην τα πάρουν ποτέ, να μην μπορέσει δηλαδή η εταιρία να πληρώσει ποτέ, με τις νέες οικονομικές συνθήκες».
Σύμφωνα, επίσης, με την κ. Τόντη, η κοινοπραξία «έκλεισε» το πρώτο εξάμηνο του 2011 με ζημιές 11 εκατ. ευρώ, λογίζοντας την κατασκευή στην κατηγορία των «ανεξόφλητων έργων», όπως λέει.

Ποιος πληρώνει το μάρμαρο;
Οι τράπεζες «εκτεθειμένες», ο παραχωρησιούχος με ζημιές, το έργο «παγωμένο». Το χειρότερο οδικό δίκτυο της Ευρώπης από καρμανιόλα μετατράπηκε σε εγκαταλελειμμένο εργοτάξιο, με ορατό τον κίνδυνο να παραμείνει έτσι.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν πολλά και αφορούν όλους τους εμπλεκόμενους. Το βασικό: Ποιος θα υπερασπιστεί το συμφέρον του Έλληνα πολίτη που έχει ήδη καταβάλει 312 εκατ. ευρώ (202 εκατ. ευρώ από τα διόδια και 110 εκατ. η συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου) και συνεχίζει να πληρώνει διόδια για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου;
Οι τραπεζίτες, που έχουν επενδύσει 336 εκατ. ευρώ, και ο παραχωρησιούχος, που έχει χρηματοδοτήσει με 80 εκατ. ευρώ, σταμάτησαν τη χρηματοδότηση και την κατασκευή αντίστοιχα, κρίνοντας το έργο επισφαλές, ασύμφορο, ζημιογόνο…
Μήπως είναι η ώρα και οι πολίτες να κρίνουν επισφαλή και ζημιογόνα για το δημόσιο συμφέρον τη ληστρική σύμβαση παραχώρησης και τη μνημονιακή εκδοχή που ετοιμάζονται προωθήσουν;

 

Μια σύσκεψη για να βρίσκεται

Σε σύσκεψη αναφορικά με τις εξελίξεις στην Ολυμπία Οδό καλεί σήμερα στις 11:00 π.μ. ο δήμαρχος Πατρέων Γ. Δημαράς. Στη διαδικασία έχουν κληθεί να συμμετάσχουν οι βουλευτές Αχαΐας και ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δημοτικές παρατάξεις και κυρίως οι εργαζόμενοι στο έργο, που είναι και άμεσα εμπλεκόμενοι, δεν έχουν λάβει πρόσκληση.
Από την πλευρά του, το σωματείο «Η Γαλαρία» απέστειλε χθες δημόσια επιστολή προς τον κ. Δημαρά όπου, μεταξύ άλλων, σημειώνει: «Πολύ σωστά δε πράττοντας, δεν μας καλείτε να παραστούμε στη σύσκεψη. Εξάλλου είμαστε το μοναδικό σωματείο σε ολόκληρη την Ολυμπία Οδό. Ακόμη σωστότερα, δεν απαντήσατε ποτέ στην πρόσκλησή μας από τον Μάρτη του 2011 για τη διενέργεια σύσκεψης για το συγκεκριμένο θέμα. Προφανώς, δεν αποτελούμε άξιους συνομιλητές».
Προφανώς, οποιοδήποτε άλλο σχόλιο για τη στάση και κυρίως τις προθέσεις της δημοτικής αρχής περισσεύει…

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!