Συνέντευξη του Νίκου Κιουτσούκη, πρόεδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, στη Μαίρη Ευθυμιάτου.
Μετά την εντολή για «απελευθέρωση» των κλειστών επαγγελμάτων, οι εν Ελλάδι διοικητές της τρόικας έδωσαν το τέμπο και η κυβέρνηση έσπευσε να συμμορφωθεί πλήρως. Επόμενος στόχος… οι ΔΕΚΟ. Πιο ζημιογόνος από τις κρατικές επιχειρήσεις ανακηρύχθηκε ο ΟΣΕ, ο οποίος εδώ και αρκετά χρόνια έχει περιέλθει κατά καιρούς στο στόχαστρο των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ., που πασχίζουν να τον «εξυγιάνουν», εκποιώντας ουσιαστικά τα πολλά «φιλέτα» του σε ιδιώτες. Έτσι, το σχέδιο του Δ. Ρέππα αυτή τη φορά κάνει λόγο για περίπου 2.500 απολύσεις προσωπικού, πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών όρων για όσους παραμείνουν και εκποίηση της ακίνητης περιουσίας σε ιδιώτες. Οι εργαζόμενοι, ωστόσο, φαίνεται ότι δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους λέξη. Όπως δηλώνει με συνέντευξή του στο «Δρόμο» ο Νίκος Κιουτσούκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών «τα σχέδιά τους δεν θα περάσουν».
Προσφάτως η κυβέρνηση κατ’ εντολή της τρόικας έστρεψε τα βέλη της στις ζημιογόνες, όπως τις αποκαλεί, ΔΕΚΟ, φωτογραφίζοντας τον ΟΣΕ και προαναγγέλλοντας ουσιαστικά απολύσεις, απορρύθμιση εργασιακών σχέσεων και πωλήσεις μονάδων. Ποια είναι η αλήθεια για τον ΟΣΕ; Είναι η πιο ζημιογόνος ΔΕΚΟ;
Η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει με λαϊκίστικο τρόπο ότι για τις ζημίες του ΟΣΕ ευθύνονται οι εργαζόμενοί του, οι σιδηροδρομικοί. Να τονίσω, λοιπόν, ότι οι σιδηροδρομικοί ως εργαζόμενοι, καταγράφουν πολύ υψηλά ποσοστά παραγωγικότητας. Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στάνταρτς προβλέπονται για κάθε χιλιόμετρο δικτύου 5 εργαζόμενοι. Στην Ελλάδα, στα 2.500 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου και με πολλαπλά δρομολόγια –σε σχέση για παράδειγμα με την Ευρώπη–, οι εργαζόμενοι σιδηροδρομικοί δεν ξεπερνούν τους 5.900, ενώ θα έπρεπε να πλησιάζουν τις 12.500 και παρόλα αυτά, δεν έχουμε ζητήσει ποτέ κατάργηση δρομολογίων. Η κυβέρνηση από την άλλη, μιλά και για απολύσεις προσωπικού αλλά και για κατάργηση δρομολογίων, γεγονός που θα οδηγήσει σε απαξίωση του περιφερειακού δικτύου. Η κυβέρνηση ενδιαφέρεται μόνο για το κέρδος που θα αποκομίσει από μια εκποίηση σε ιδιώτες του σιδηροδρόμου, ο οποίος, όμως, αποτελεί κοινωνικό αγαθό και δεν είναι προς πώληση.
Όσον αφορά στο χρέος του ΟΣΕ, οι πολιτικοί θα έπρεπε ίσως για μία φορά στη ζωή τους να πουν την αλήθεια στον ελληνικό λαό. Αυτή τη στιγμή έχει καταμετρηθεί πως το χρέος του Οργανισμού αγγίζει τα 10 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 7,5 δισ. ευρώ έχουν να κάνουν με τη συντήρηση δικτύων και με τον εξαναγκασμό του ΟΣΕ να δανείζεται για να εξυπηρετεί τις ανάγκες του Δημοσίου. Τα υπόλοιπα 1,5 δισ. ευρώ δημιουργήθηκαν γιατί η ελληνική πολιτεία δεν έχει δώσει ούτε ένα ευρώ επιδότηση στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ενώ την ίδια στιγμή λειτουργούν πολλές άγονες γραμμές. Ας σταματήσουν πια να αξιοποιούν τη λογική του κοινωνικού αυτοματισμού για να περάσουν τα σχέδιά τους και να βάζουν εντέχνως και με ψέματα τη μια κοινωνική ομάδα απέναντι από την άλλη. Ας καταλάβουν ότι όλοι οι εργαζόμενοι απέναντι στην επίθεση που δέχονται θα είναι ενωμένοι.
Το σχέδιο της «εξυγίανσης» στηρίζεται στη λογική του υπεράριθμου προσωπικού. Περισσεύουν τελικά εργαζόμενοι στον ΟΣΕ;
Ας γίνει κατανοητό στον κόσμο το εξής: Στον ελληνικό σιδηρόδρομο δεν υπάρχει υπεράριθμο προσωπικό, αντιθέτως υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις. Πιστεύουμε ότι το σκηνικό της ζημιογόνου ΔΕΚΟ στήνεται συστηματικά, ώστε να καταργηθούν τα περιφερειακά δίκτυα (περίπου 1.800 χιλιόμετρα δικτύου) και να διατηρηθεί μόνο ο άξονας Πάτρα-Αθήνα, Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, δηλαδή μόνο ο άξονας ΠΑΘΕ. Με εντολή της τρόικας, λοιπόν, και χρησιμοποιώντας τα διεθνή στάνταρτς, πολλαπλασίασαν το πόσοι εργαζόμενοι τους χρειάζονται γι’ αυτά τα χιλιόμετρα και έφτασαν στον αριθμό των 3.500. Τους «περισσεύουν», λοιπόν, οι 2.500 εργαζόμενοι που έχουν προαναγγείλει ότι θα περικοπούν από φθινόπωρο. Αυτό είναι το σχέδιο και δεν έχει καμία σχέση με πραγματική εξυγίανση.
Ποια είναι η πρόταση των εργαζόμενων απέναντι στο σχέδιο «εξυγίανσης» του ΟΣΕ;
Έχουμε καταθέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση 24 σημείων για την εξυγίανση, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου, καλώντας την κυβέρνηση σε διάλογο. Δυστυχώς μιλάμε σε ώτα μη ακουόντων. Η κυβέρνηση δεν θέλει να δει τον σιδηρόδρομο να αναπτύσσεται, δεν θέλει το μεταφορικό μέσο στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι να εκποιήσει στους ιδιώτες τόσο την ακίνητη περιουσία του Οργανισμού που αποτελεί «φιλέτο», αλλά και το δίκτυο.
Οι εργαζόμενοι πώς σκοπεύουν να αντιδράσουν απέναντι σε αυτές τις μεθοδεύσεις;
Η κυβέρνηση και η τρόικα για ένα μπορούν να είναι σίγουροι: Πως οι εργαζόμενοι θα αντιδράσουν δυναμικά σε όλες αυτές τις πολιτικές της απαξίωσης του δημόσιου πλούτου και του ξεπουλήματός τους, γιατί είναι παντελώς αντίθετοι στα σχέδια αυτά, που θα τους αποστερήσουν από τα κεκτημένα τους. Οι εργαζόμενοι σήμερα δεν αντιδρούν για το 1 ή 2 ευρώ αύξηση. Αντιδρούν για την υπόστασή τους, για την αξιοπρέπειά τους, για το μέλλον των οικογενειών τους. Εάν η κυβέρνηση επιμείνει και επιχειρήσει να πουλήσει μονάδες ή να μετατάξει ή απολύσει προσωπικό στα πρότυπα της πρώην Ολυμπιακής, τότε θα πάρει το μάθημά της από τους εργαζόμενους. Είμαστε αποφασισμένοι να την κάνουμε να ματώσει. Στέλνουμε μάλιστα μήνυμα προς τον κ. Ρέππα πως αν δεν συνδιαλλαγεί από μηδενική βάση για όποιες αλλαγές θελήσει να επιφέρει, όλοι οι εργαζόμενοι θα ανοίξουν στην κυβέρνηση και τα πέντε δάκτυλα, όποτε και αν γίνουν εκλογές.
Με τη γλώσσα των αριθμών
• Τα έτη 2005 – 2006 πραγματοποιήθηκε η αποτίμηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ με σκοπό την εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων στα πάγια του Οργανισμού.
• Βάσει της αποτίμησης αυτής, η εκτίμηση της εμπορικής αξίας των ακινήτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ ανήλθε σε περίπου 4,6 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει και τα λειτουργικά ακίνητα και δεν αποτελεί το πραγματικό ποσό που θα εισέπραττε ο ΟΣΕ σε περίπτωση πώλησης.
• Τα ετήσια έσοδα από τη διαχείριση των ακινήτων του ΟΣΕ ανέρχονται σε περίπου 3,3 εκατ. ευρώ ετησίως, μεγάλο μέρος των οποίων –ωστόσο– δεν εισπράττεται ποτέ.