Με την πρόθεσή της η κυβέρνηση να θεσμοθετήσει την ίδρυση και τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα προχωράει σε ευθεία επίθεση ενάντια στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή αυτή η κυβερνητική προσπάθεια αποτελεί συνταγματική εκτροπή. Το άρθρο 16 του Συντάγματος προβλέπει ρητά ότι η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας παρέχεται από ΝΠΔΔ και υπηρετείται αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι η ίδρυση και η λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων είναι αντισυνταγματική αλλά συγχρόνως είναι ο «λαγός» για να παραδοθούν και τα δημόσια πανεπιστήμια στα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Έτσι, σταδιακά στην αρχή, και κατόπιν πολύ γρήγορα θα πάμε σε μια κατάσταση όπου θα σπουδάζει όποιος έχει χρήματα. Όλα τα παραπάνω έρχονται να «κουμπώσουν» στο γεγονός ότι τα προηγούμενα τρία χρόνια η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε λειτουργήσει σαν πλασιέ των ιδιωτικών συμφερόντων και είχε προλειάνει το έδαφος με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, πετώντας εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης περίπου 60.000 νέους και νέες – δυνητικούς πελάτες για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Όπως καταλαβαίνουμε, αυτή η πολιτική πρόκειται να βλάψει ακόμα περισσότερο το δικαίωμα της νεολαίας στη μόρφωση, στη δουλειά και σε μια ζωή με αξιοπρέπεια. Παράλληλα θα έχει βαριές επιπτώσεις πάνω και στη λειτουργία και τον χαρακτήρα των ελληνικών πανεπιστημίων και κατ’ επέκταση σε όλο το πλέγμα της εκπαίδευσης. Αυτό έχει φανεί ήδη με την προσπάθεια της κυβέρνησης να διεξαχθούν στα ΑΕΙ υποχρεωτικές διαδικτυακές εξετάσεις. Πρόκειται για μια πρωτοφανής διαδικασία καταναγκασμού απέναντι στους φοιτητές και στους καθηγητές που στόχο έχει να «ξεπεράσει» τις αντιδράσεις που υπάρχουν από την πανεπιστημιακή κοινότητα αλλά συγχρόνως και τη διχάσει. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά το διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου ΔΕΠ Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ «η υποχρεωτική διεξαγωγή διαδικτυακών εξετάσεων, […] θίγει δομικά τον πυρήνα των αρμοδιοτήτων και της ακαδημαϊκής ελευθερίας των μελών ΔΕΠ ως δημόσιων λειτουργών και υποβαθμίζει περαιτέρω την παιδαγωγική τους ιδιότητα. Ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι εξετάσεις είναι αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η μορφή τους επιλέγεται ως εκ τούτου αποκλειστικά από τους διδάσκοντες και τις διδάσκουσες κατά την κρίση τους, με γνώμονα παιδαγωγικά κριτήρια και τη διασφάλιση της αδιάβλητης διεξαγωγής τους.» Και συνεχίζει το δ.σ. λέγοντας ότι: «γνωρίζουμε, επίσης, ότι το αυτοδιοίκητο αποτελεί συστατικό στοιχείο του ελληνικού πανεπιστημίου, παρά τις σημαντικές επιθέσεις που συστηματικά δέχεται το τελευταίο διάστημα, και δεν θα επιτρέψουμε να παραβιαστεί με εξαναγκασμούς και “εντέλλεσθε”, ούτε δε πολύ περισσότερο με αυταρχισμό και εισαγγελικές κλήσεις, ακόμα και των πρυτανικών αρχών των πανεπιστημίων, αλλά και των μελών ΔΕΠ που επιμένουν στο δικαίωμά τους να διεξαγάγουν τις εξετάσεις κατά την κρίση τους και όχι σε συνθήκες καταναγκασμού. Είμαστε δημόσιοι λειτουργοί με ευθύνη απέναντι στο Σύνταγμα και την ελληνική κοινωνία.»
Επίσης είναι φανερό ότι αποτελεί ευθεία επίθεση στο ελληνικό πανεπιστήμιο οι εισαγγελικές διώξεις σε φοιτητές και καθηγητές επειδή δεν συμμορφώνονται στις «διαταγές» του υπουργείου και της κυβέρνησης, οι επαναλαμβανόμενες εισβολές της αστυνομίας και των ΜΑΤ στους χώρους των ΑΕΙ (βλέπε Κομοτηνή) αλλά και η ψηφιοποίηση των εξετάσεων, που εκτός του ότι πρόκειται για ένα διαβλητό σύστημα εξέτασης, παράλληλα επεκτείνει το «εξ αποστάσεως» σχεδόν σε όλες τις πτυχές της σπουδαστικής ζωής με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει αυτή η πολιτική.
Μεγάλες κινητοποιήσεις ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Πάνω από 20 χιλιάδες φοιτητές από όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο της Πέμπτης 8/2, στο κέντρο της Αθήνας, ενάντια στο νομοσχέδιο για την λειτουργία ξένων ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η πορεία ήταν η μεγαλύτερη των τελευταίων χρόνων ενώ επίσης μαζικές ήταν και οι συγκεντρώσεις σε πολλές μεγάλες πόλεις της χώρας με εκατοντάδες φοιτητικούς συλλόγους να συμμετέχουν σε αυτές.
Η κινητοποίηση στην Αθήνα κράτησε έως το απόγευμα, ενώ στη συνέχεια υπήρξε συντονισμός των συλλόγων των φοιτητών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο όπου αποφασίστηκε η συνέχιση και η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων την ερχόμενη εβδομάδα.
Το ίδιο βράδυ φοιτητές και φοιτήτριες προχώρησαν σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το Μέγαρο Μαξίμου και το πρωθυπουργικό γραφείο, όπου απωθήθηκαν δια της βίας από την αστυνομία. Αυτή η κίνηση φαίνεται πως προξένησε την απορία πολλών συστημικών ΜΜΕ, με τους δημοσιογράφους να απορούν πώς είναι δυνατόν μια ομάδα φοιτητών να κατάφερε να φτάσει έξω από το κτίριο, που «θα έπρεπε» να είναι φρούριο. Σε κάθε περίπτωση η μαζική παρουσία φοιτητών, μαθητών και εργαζομένων της εκπαίδευσης αποτελεί μια στιγμή αξιοπρέπειας και ελπίδας που αποτυπώνει τον αναβρασμό και τις διεργασίες που υπάρχουν στην κοινωνία.
Ομόφωνο ψήφισμα του 16ου συνεδρίου της ΠΟΣΔΕΠ
Το 16ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ υποστηρίζει σθεναρά την ακαδημαϊκή ελευθερία και το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ, τα οποία ευθέως υπονομεύονται από τις εισαγγελικές διώξεις και τις εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας.
Η εκπαιδευτική διαδικασία και η διεξαγωγή εξετάσεων αποτελεί αποκλειστική ευθύνη των λειτουργών της Ανώτατης Δημόσιας Εκπαίδευσης οι οποίοι οφείλουν να προασπίσουν την αξιοπιστία και την ακεραιότητά τους.
Ταυτόχρονα υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα των φοιτητικών συλλόγων να αγωνίζονται δημοκρατικά για την διασφάλιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και του μέλλοντός τους.
Η ΠΟΣΔΕΠ προκηρύσσει 24ωρη απεργία για την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου, ενώ για όσα Τμήματα και συναδέλφους βρίσκονται υπό πίεση λόγω «υποχρέωσης» εφαρμογής εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής εξεταστικής, στηρίζει την ανυπακοή τους εφόσον κρίνουν ότι διακυβεύεται το αδιάβλητο της εξέτασης, και παράλληλα προκηρύσσει επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας για όλη την εβδομάδα, από αύριο Δευτέρα 5/2 έως την Παρασκευή 9/2.
CVC: «Επένδυση» με «σοφία»
Από όπου και αν το πιάσει κανείς το ζήτημα του μεγάλου «εκσυγχρονισμού» που προσπαθεί να επιβάλει η Μητσοτάκης Α.Ε. πάνω στην τριτοβάθμια εκπαίδευση –αλλά και συνολικότερα στην εκπαίδευση– καταλαβαίνει με χαρακτηριστική ευκολία ότι πρόκειται για μια καραμπινάτη περίπτωση «ευνοϊκής μεταχείρισης» του αμερικάνικου fund CVC Capital Partners – που βέβαια θα λειτουργήσει και σαν οδηγός και για άλλες παρόμοιες περιπτώσεις επενδύσεων στο μέλλον.
Το εν λόγω fund κατέχει μια σειρά από ιδιωτικά νοσοκομεία στην Ελλάδα και οι φήμες λένε ότι θέλει να ιδρύσει και μια ιδιωτική ιατρική σχολή στη χώρα σε άμεση διασύνδεση με τα ιδιωτικά νοσοκομεία που του ανήκουν. Επίσης πρέπει να επισημανθεί ότι στο εν λόγω fund εργάζεται και η κόρη του Κυριάκου Μητσοτάκη, Σοφία, ως investor relation manager δηλαδή ως υπεύθυνη των σχέσεων του fund με τους επενδυτές.
Δεν χρειάζεται να προσθέσει πολλά ακόμα κάποιος για να καταλάβουμε το πώς λειτουργεί η μπίζνα. Πρώτα διαλύουμε και ξεπουλάμε την εκπαίδευση και μετά φέρνουμε τους «δικούς μας επενδυτές» για να κάνουν μπίζνες και να επωφεληθεί και η οικογενειακή επιχείρηση πολλαπλώς. Παλιότερα αυτό το λέγανε «σκάνδαλο», τώρα «εκσυγχρονισμό και επένδυση»…