Ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών για τις νέες εξαγγελίες Γαβρόγλου

 

Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πριν τις θερινές διακοπές της Βουλής, στο τέλος του Αυγούστου η κυβέρνηση επανήλθε δριμύτερη για το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Η προαναγγελθείσα κατάργηση των πανελλαδικών «εκλογικεύτηκε», προτάθηκαν δύο εξεταστικές περίοδοι (τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο), στη συνέχεια και σε συνέντευξη του υπουργού η εξεταστική του Ιανουαρίου έγινε προαιρετική, ακούγονται διάφορα ποσοστά για τη συμμετοχή του βαθμού του Λυκείου στην βαθμολογία εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Η κοινή γνώμη και κυρίως οι μαθητές και οι οικογένειές τους περιμένουν υπομονετικά «πού θα καθήσει η μπίλια».

Ως μια πρώτη γνώμη για αυτές τις υπό διαμόρφωση εξαγγελίες παραθέτουμε την ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών. Παρουσιάζει ενδιαφέρον μιας και εκφράζει τις αγωνίες εκπαιδευτικών ενός συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου, κατά τεκμήριο σημαντικού και ίσως κρίσιμου για την κατανόηση όχι μόνο της φυσικής πραγματικότητας αλλά και του εκκρεμούς της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης…

 

Το κείμενο της ανακοίνωσης

Οι συνεχείς ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τις επικείμενες αλλαγές στη Μέση Εκπαίδευση, αφενός προκάλεσαν έκπληξη, αφετέρου δεν προκάλεσαν!

Προκάλεσαν έκπληξη γιατί οι υπέρμαχοι της κατάργησης των «μαθητοβόρων» εξετάσεων και της ελεύθερης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα, έχουν μεταλλαχθεί σε «βιοτεχνία παραγωγής εξετάσεων», η οποία δεν διαθέτει καμία παιδαγωγική βάση, ενώ οπισθοδρομεί δεκαετίες πίσω. Το Λύκειο μετατρέπεται, και επισήμως πλέον, σε ένα εξουθενωτικό για τους μαθητές εξεταστικό κέντρο διαρκείας. Η αποδιοργάνωση του Λυκείου, για μία ή δύο εβδομάδες, αμέσως μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, μάλλον δεν έχει μελετηθεί επαρκώς. Επιπλέον, η προσμέτρηση της σχολικής βαθμολογίας για την εισαγωγή στα Ανώτατα Ιδρύματα, δημιουργεί πληθώρα προβλημάτων, μεταξύ των οποίων το αδιάβλητο, η ψυχολογική πίεση προς τους εκπαιδευτικούς για «χαριστικούς» βαθμούς, ή/και το εμπόριό τους, όπως επισήμανε και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.

Δεν προκάλεσαν έκπληξη, όμως, γιατί αποτέλεσαν ένα ακόμα επεισόδιο στο αντιεπιστημονικό σήριαλ, που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας εδώ και καιρό. Η πρωτοφανής στα χρονικά πρωτοτυπία να εισάγονται οι υποψήφιοι χωρίς στοιχειώδεις γνώσεις σε απαιτητικές σχολές υψηλού κύρους και αναγνώρισης, αποδεικνύει τις προτεραιότητες και τις εμμονές της ηγετικής ομάδα του Υπουργείου Παιδείας. Θα εισάγονται στα Πολυτεχνεία χωρίς να εξετάζονται Φυσική (μετατρέπεται σε μάθημα επιλογής!), όπως εισάγονται σήμερα σε σχολές με υψηλές απαιτήσεις Μαθηματικών και Φυσικής, χωρίς να γνωρίζουν Μαθηματικά και Φυσική! Ας μας γνωρίσει το υπουργείο μία Πολυτεχνική Σχολή όπου δεν υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις στη Φυσική. Προφανώς και είμαστε σύμφωνοι στην εισαγωγή όλων στις σχολές που επιθυμούν, αλλά χωρίς προαπαιτούμενες στοιχειώδεις γνώσεις, οι φοιτητές τελικά οδηγούνται ή στην εγκατάλειψη ή στην προσφυγή στα πανεπιστημιακά ιδιωτικά φροντιστήρια, που βρίσκονται σε πρωτοφανή έξαρση. Ας θυμίσουμε, χαρακτηριστικά, με ποια κριτήρια εισάγονται στις Παιδαγωγικές Σχολές, στις σχολές Πληροφορικής και την εισαγωγή από τα ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ. Αυτό το προφανές κόστος δεν απασχόλησε κανέναν, όπως διαπιστώνουμε…

Η προσπάθεια του υπουργείου να υποβαθμίσει την ένταση που έχει προκληθεί, διαδίδοντας ότι θα γίνει διάλογος με τους φορείς, απλά δεν μας πείθει, λόγω του βεβαρυμμένου παρελθόντος του. Το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζει όλα όσα έχουν προαποφασίσει οι σύμβουλοι του κ. Γαβρόγλου, χωρίς να προηγείται καν στοιχειώδης προσχηματικός διάλογος. Τα παραδείγματα περισσεύουν.

Η πασιφανής εμμονή του υπουργείου να υποβαθμίζει διαρκώς τις Φυσικές Επιστήμες, ενάντια σε κάθε επιστημονική λογική, προκαλεί προβληματισμό. Ιδιαίτερα στη Φυσική, μειώνεται συνεχώς η ύλη, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, ενώ ανατίθεται όλο και περισσότερο η διδασκαλία της σε καθηγητές που έχουν να την αγγίξουν ουσιαστικά από την Α’ Λυκείου, ευνοώντας προκλητικά την αγαπημένη ειδικότητα του υπουργείου -γιατί, άραγε;- αλλοιώνοντας τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εκπαίδευσης.

Κατά τα λοιπά, ασχολούμαστε με τις διαστημικές υπηρεσίες, τη στιγμή που δεν προβλέπεται ούτε ως επιλογή η Αστρονομία και η Αστροφυσική, και τους έρωτες των μαθητών, οι οποίοι ευτυχώς για τους ίδιους, συνεχίζουν να ερωτεύονται χωρίς την παρέμβαση του υπουργείου…

Ελπίζουμε, έστω και την ύστατη στιγμή, να διαψευστούμε και να ξεκινήσει ένας σοβαρός και ειλικρινής διάλογος, πριν την εφαρμογή αποφάσεων, που θα βρίσκουν σύμφωνους μόνο τους εμπνευστές τους.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!