Πόλεμος ανακοινώσεων για την πιθανή «παραχώρηση» πολιτιστικών χώρων

 

Όσο πλησιάζει ο Οκτώβριος, που με βάση τη συμφωνία-Μνημόνιο η κυβέρνηση οφείλει να έχει προχωρήσει το θέμα των παραχωρήσεων λιμένων, οι φουρτούνες πληθαίνουν στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, με τον επανατοποθετηθέντα υπουργό Ναυτιλίας (σε αυτόνομο πλέον υπουργείο) Θ. Δρίτσα, να καλείται να επιλύσει ένα κουβάρι.

Όσο και αν στο προεκλογικό ντιμπέιτ των δύο υποψήφιων πρωθυπουργών, τόσο ο Αλ. Τσίπρας, όσο και ο Β. Μεϊμαράκης «έστριψαν διά του αρραβώνος» στο συγκεκριμένο ζήτημα, με τον νυν πρωθυπουργό να επαναλαμβάνει την καραμέλα «δεν πουλάμε το 67% όπως οι προηγούμενοι αλλά το 51%» και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να εκθειάζει τις επενδύσεις της Cosco στην Ελλάδα, και οι δύο απέκρυψαν τις «παράπλευρες απώλειες».

Αυτές συνίστανται στη… λεπτομέρεια πως ουδείς γνωρίζει και τελικώς μπορεί να βεβαιώσει εάν στο σχέδιο τροποποίησης της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης, που επεξεργάζεται το ΤΑΙΠΕΔ, περιλαμβάνεται και η παραχώρηση-πώληση (μαζί με το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ, δηλαδή) των εκτάσεων που ο ΟΛΠ παγίως από το 1999 έχει εκχωρήσει στους παραλιμένιους δήμους. Αυτές συναποτελούνται από 100 στρ. λιμενικής ζώνης, έναν αρχαιολογικό χώρο στο Καστράκι (πύλη Ε2), τους παραλιμένιους χώρους της Δραπετσώνας (πύλη Ε1), το λιμάνι του Αγ. Νικολάου στο Κερατσίνι, όπως επίσης και χώρο 4 στρ. στη λεωφόρο Δημοκρατίας που προορίζεται για Κέντρο Υγείας Περάματος/Νίκαιας και μάλιστα είναι υπό ένταξη στο ΕΣΠΑ.

Το ζήτημα είναι λεπτό και ο αρμόδιος Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, έχει κινητοποιηθεί από τις αρχές Σεπτεμβρίου με αλλεπάλληλες συναντήσεις και συσκέψεις. Μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές, ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γ. Γαβρίλης, σε ανακοίνωσή του ζήτησε να υπάρξει ρητή πρόβλεψη στο νέο σχέδιο σύμβασης παραχώρησης ανάμεσα στο Δημόσιο και στον ΟΛΠ -το οποίο πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή- ότι δεν θα δοθούν στον αγοραστή του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού η Πολιτιστική Ακτή και όλες οι εκτάσεις που έχουν παραχωρηθεί από τον ΟΛΠ στους παραλιμένιους δήμους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΟΛΠ από την πλευρά του, επισήμως μάλιστα, σε επαφές με τους ενδιαφερόμενους δημάρχους έχει δηλώσει ότι δεν έχει σκοπό να ζητήσει πίσω τις εν λόγω εκτάσεις. Ωστόσο, στη σύμβαση αναγράφεται ρητά πως «ο Οργανισμός μπορεί, ανά πάσα στιγμή, να ακυρώσει μονομερώς τη σύμβαση παραχώρησης οποιασδήποτε από τις παραπάνω εκτάσεις και να τις συμπεριλάβει ξανά στην ιδιοκτησία του». Αυτό προφανώς δίνει και στον επόμενο ιδιοκτήτη (αγοραστή του ΟΛΠ) το ίδιο δικαίωμα, εκτός εάν ο όρος αυτός μεταβληθεί στη σχετική σύμβαση παραχώρησης που επεξεργάζεται το ΤΑΙΠΕΔ.

Την ίδια ημέρα παρέμβασης του Γ. Γαβρίλη (11/9), ο Θ. Δρίτσας απέστειλε ανακοίνωση στο διοικητή του ΤΑΙΠΕΔ κ. Πιτσιόρλα, ζητώντας να μην “τρέχει” αυθαίρετα τη διαδικασία της σύμβασης παραχώρησης για να παρουσιάσει στην υπηρεσιακή κυβέρνηση την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης. Η απάντηση του ΤΑΙΠΕΔ ήρθε μάλλον «πληρωμένη» στον κ. Δρίτσα, χωρίς να διαφωτίζει για την ουσία της υπόθεσης, υπενθυμίζοντάς του πως «όλα όσα αναφέρει στη δήλωσή του είναι ακατανόητα. Η μεγάλη πλειοψηφία της Ελληνικής Βουλής -μέσα σε αυτή και ο κ. Δρίτσας- ψήφισε πρόσφατα μία συμφωνία η οποία ανάμεσα στα άλλα περιέχει και ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και για ορισμένες από αυτές πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Η παραχώρηση του ΟΛΠ είναι η πρώτη στον κατάλογο αυτού του προγράμματος και το χρονοδιάγραμμά της πάρα πολύ σφικτό. Το ΤΑΙΠΕΔ, ως οφείλει, υλοποιεί αυτό το σχεδιασμό ακολουθώντας ευλαβικά όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και έχοντας απόλυτη συνείδηση της ευαισθησίας του θέματος», σημειώνοντας πάντως ότι τις τελικές αποφάσεις θα τις πάρει η νέα κυβέρνηση.

Το κουβάρι φαίνεται ότι δύσκολα θα ξετυλιχτεί, μια και ο ίδιος ο επανατοποθετηθείς υπουργός Ναυτιλίας, στις 22/9 κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής του υπουργείου του, παραδέχθηκε εν τη ρύμη του λόγου ότι μάλλον το ζήτημα των λιμανιών δεν έχει ξεκαθαριστεί σε ποίου υπουργείου την αρμοδιότητα είναι, λέγοντας: «Πράγματι υπάρχουν αντιφάσεις και ειδικά στα θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας, όπως για την τύχη των λιμανιών» τονίζοντας πάντως πως είναι υποχρέωση του υπουργείου «να πετύχουμε μια σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού Δημοσίου η οποία να κατοχυρώνει όλα τα δικαιώματα των δήμων, των πολιτών, των παραγωγικών δραστηριοτήτων αυτής της πόλης».

 

Μ.Ε.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!