Καταγγελίες, μεθοδεύσεις και παρασκήνιο πριν την τροποποίηση του άρθρου που περνούσε όλη τη δημόσια ακίνητη περιουσία στο ΤΑΙΠΕΔ – Απαιτούνται ξεκάθαρες απαντήσεις από την κυβέρνηση σε μια υπόθεση που άφησε πολλά ερωτηματικά
Πολλά ερωτηματικά, ανησυχία και εύλογο κοινωνικό θόρυβο προκάλεσε τις προηγούμενες μέρες το –περίφημο πλέον– άρθρο 24 του νόμου για τις «100 δόσεις» (ψηφίστηκε χτες με τη διαδικασία του κατεπείγοντος), το οποίο προέβλεπε ουσιαστικά τη μεταφορά σχεδόν ολόκληρης της δημόσιας περιουσίας στο ΤΑΙΠΕΔ.
Τελικά μετά το θόρυβο που προκλήθηκε, τις διαμαρτυρίες φορέων και πολιτών, αλλά και την κινητοποίηση μερίδας βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, το συγκεκριμένο άρθρο τροποποιήθηκε, ωστόσο τα ερωτήματα παραμένουν και απαιτούν ξεκάθαρες απαντήσεις σε όλα τα επίπεδα.
Υπενθυμίζουμε ότι στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την Επανεκκίνηση της Οικονομίας» που ψηφίστηκε χτες, και συγκεκριμένα στο άρθρο 24 προβλεπόταν η μεταβίβαση των στοιχείων της Αττικό Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε. στον φορέα από τον οποίο παραχωρήθηκαν (δηλαδή στην ΕΤΑΔ Α.Ε.) και η απορρόφηση της ΕΤΑΔ Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ότι η ΕΤΑΔ Α.Ε. διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο ακινήτων το οποίο περιλαμβάνει 277 τουριστικά ακίνητα ανά την Ελλάδα, με σημαντική ποικιλία, όπως τα πρώην Ξενοδοχεία Ξενία, Μαρίνες, Κάμπινγκ, Γκολφ, Χιονοδρομικά Κέντρα, Μουσεία, Σπήλαια, Τουριστικά Περίπτερα, Ιαματικές Πηγές αλλά και σημαντικού μεγέθους και προοπτικών εκτάσεις προς τουριστική αξιοποίηση, 12 Ολυμπιακά Ακίνητα, καθώς και περίπου 71.000 τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου συνολικής έκτασης 3.427.871.494 τ.μ. Η συγκεκριμένη εταιρία προήλθε από τη συγχώνευση της Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε. με την Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου Α.Ε. κι έχει στην κατοχή της τα περισσότερα από τα πιο σημαντικά ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου.
Η αντίδραση για το συγκεκριμένο άρθρο ήταν άμεση, με φορείς, συλλογικότητες, μεμονωμένους πολίτες, αλλά και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να εκφράζουν μια εύλογη απορία: με πρωτοβουλία τίνος κυβερνητικού παράγοντα μπήκε το εν λόγω άρθρο σε ένα άσχετο νομοσχέδιο και ποιον ακριβώς στόχο υπηρετεί, με δεδομένο το χαρακτήρα και το ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ. Αξίζει να θυμίσουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ δημιουργήθηκε κατ’ επιταγή των δανειστών και ο ιδρυτικός του νόμος (Ν.3986/11), ο οποίος ορίστηκε από το δεύτερο μνημόνιο, προβλέπει ότι όλα τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις (ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας) θα πηγαίνουν στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.
Τροποποίηση μετά τις αντιδράσεις
Μεταξύ των συλλογικοτήτων που αντέδρασαν για το άρθρο 24 ήταν και η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία με επιστολή της προς τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τους καλούσε να συνηγορήσουν στην απόσυρση του άρθρου. Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν στην επιστολή, «το μείζον θέμα του ΤΑΙΠΕΔ, που απασχόλησε από το 2011 τόσο τον ΣΥΡΙΖΑ όσο και τα κινήματα κατά της υφαρπαγής της δημόσιας περιουσίας και τις τοπικές κοινωνίες, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με την προχειρότητα δύο παραγράφων σε νομοσχέδιο με άλλο περιεχόμενο. Η απορρόφηση της ΕΤΑΔ Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ είναι καταστροφική γιατί μεταφέρει στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων της Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου όλα τα ακίνητα του δημοσίου (συμπεριλαμβανομένων των Ολυμπιακών Ακινήτων) καθώς και την περιουσία του ΕΟΤ. Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο 3986/2011, ένα σκληρό νομοθέτημα που δεν επιδέχεται αμφισημίες, “το προϊόν αξιοποίησης χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας”. Το πολύ αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο του νόμου περιβάλλεται από δεκάδες άλλες διατάξεις, που διέπουν την είσοδο των περιουσιακών στοιχείων στο ΤΑΙΠΕΔ και τη διαδικασία ιδιωτικοποίησής τους. Οτιδήποτε μεταβιβάζεται στο ΤΑΙΠΕΔ δεν εξέρχεται, παρά μόνο ιδιωτικοποιημένο ή εκκαθαρισμένο».
Αντίστοιχη επιστολή προς την κυβέρνηση απέστειλαν και τέσσερα στελέχη της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (ΚΕΔ), στην οποία μεταξύ πολλών άλλων σημείωναν ότι «ως πολίτες, εργαζόμενοι και στελέχη που υπηρετούν ή υπηρέτησαν με ζήλο και αυταπάρνηση σε κάποιες περιπτώσεις την ΚΕΔ και το χώρο της Δημόσιας Ακίνητης Περιουσίας και συμμετείχαμε με πολλούς και διάφορους τρόπους στην αποκάλυψη και καταγγελία της παράδοσής της στους δανειστές και τα όργανά τους στην Ελλάδα, τονίζουμε τον μέγιστο κίνδυνο που προκαλεί η προτεινόμενη απορρόφηση της ΕΤΑΔ από το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή να εγκλωβιστούν το σύνολο των Δημόσιων Ακινήτων ως εγγύηση των δανειστών, με τρόπο που αποτρέψαμε στη διάρκεια της μνημονιακής διακυβέρνησης –πλην των 1.000 Δημόσιων Ακινήτων που πρόλαβαν να μεταβιβάσουν στο ΤΑΙΠΕΔ». Και σε άλλο σημείο υπογράμμιζαν: «Είναι αδιανόητο η βασική προεκλογική στρατηγική για διάλυση του ΤΑΙΠΕΔ να μετατρέπεται με τρεις γραμμές στο νομοσχέδιο σε γιγάντωσή του και εγκλωβισμό του συνόλου της Δημόσιας Ακίνητης Περιουσίας».
Υπό το βάρος των αντιδράσεων και ενώ κανείς από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε καταφέρει να πάρει απάντηση για το ποιος κυβερνητικός παράγοντας προώθησε και γιατί το συγκεκριμένο άρθρο, με την έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου στις αρμόδιες Επιτροπές στη Βουλή (Πέμπτη μεσημέρι) και μετά από σχετικές διαβουλεύσεις, η αρμόδια αν. υπουργός Νάντια Βαλαβάνη κατέθεσε νομοτεχνική βελτίωση. Έτσι, το άρθρο 24 το απόγευμα της Πέμπτης αντικαταστάθηκε από νέο, το οποίο επιγραμματικά περιλαμβάνει τα εξής: Α) Λύση της εταιρίας Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε. και απορρόφηση της ΕΤΑΔ από νέο φορέα διαχείρισης Δημόσιας Περιουσίας που θα δημιουργηθεί. Β) Η ακίνητη περιουσία της Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε. θα απορροφηθεί από τον νέο φορέα με κοινές αποφάσεις των υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Επίσης με αποφάσεις τον παραπάνω υπουργών ρυθμίζονται ζητήματα προσωπικού, λύσης και εκκαθάρισης της εταιρίας Παράκτιο Μέτωπο. Γ) Η ΕΤΑΔ απορροφάται από το νέο φορέα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ο οποίος θα δημιουργηθεί το επόμενο διάστημα με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Δ) Ο φορέας που θα δημιουργηθεί θα έχει σκοπό την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Τα έσοδα που θα προκύψουν θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την χρηματοδότηση της κοινωνικής πολιτικής του κράτους και τη στήριξη της κοινωνικής ασφάλισης, όπως ειδικότερα θα προβλέπεται στον ιδρυτικό νόμο.
«Καταγγελίες» και ερωτήματα
Και ενώ με την αλλαγή του άρθρου είχε λυθεί η ουσία του ζητήματος, ήρθαν οι καταγγελίες του Μ. Βορίδη στη συζήτηση της Πέμπτης, καταγγελίες που επαναλήφθηκαν και στη συζήτηση στην ολομέλεια την Παρασκευή από τον Αδ. Γεωργιάδη, να ανάψουν ξανά τη συζήτηση. Σύμφωνα με τον Μ. Βορίδη, ο Σπ. Σαγιάς (νυν γραμματέας της κυβέρνησης) το 2009 ήταν νομικός σύμβουλος της ΕΤΑΔ, η οποία είχε δικαστική αντιπαράθεση με την εταιρία Αττικός Ήλιος (του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Lagonisi Resort) για ένα ακίνητο. Επειδή είχαν εκδοθεί αποφάσεις από τα διοικητικά δικαστήρια, ο Σπ. Σαγιάς πρότεινε τροποποίηση της σύμβασης για να λυθούν οι διαφορές. Όμως το Εφετείο Αθηνών έκρινε ότι από τη νέα σύμβαση επιβαρύνεται υπέρμετρα και αδικαιολόγητα το Δημόσιο. Στις 28 Απριλίου θα διεξαχθεί η δίκη της Παράκτιο Μέτωπο με την Αττικός Ήλιος για το ακίνητο. Οι βουλευτές της Ν.Δ. έθεσαν το ερώτημα γιατί η κυβέρνηση θέλει να κλείσει την Παράκτιο Μέτωπο όταν δεν έχει δημιουργηθεί η διάδοχος εταιρία και δεν προσδιορίζεται ποια θα είναι αυτή, ενώ σημειώνουν ότι με τη λύση της εταιρίας και την εκκαθάριση δημιουργείται νομικό κενό για την προστασία των συμφερόντων του Δημοσίου.
Η αν. υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη, απάντησε και τυπικά και ουσιαστικά, τροποποιώντας τις σχετικές προβλέψεις το άρθρου, διασφαλίζοντας με ουσιαστικό τρόπο τα συμφέροντα του Δημοσίου ενόψει των δικών. Ωστόσο, από τις καταγγελίες που ακούστηκαν και με δεδομένο το γεγονός ότι ουδέποτε εξακριβώθηκε ποιος και γιατί προώθησε το συγκεκριμένο άρθρο, προκύπτουν ερωτήματα που μόνο στο αξιακό και ηθικό πλαίσιο της Αριστεράς δεν ταιριάζουν και απαιτούν ξεκάθαρες απαντήσεις. Με δεδομένο ότι ουδείς δικαιούται να δημιουργεί λάθος εντυπώσεις ή να θέτει την κυβέρνηση και το κόμμα μπροστά σε τετελεσμένα, είναι προφανές ότι άμεσα πρέπει να υπάρξουν ξεκάθαρες απαντήσεις που θα βάζουν τα πράγματα στη θέση τους και θα διαλύουν ακόμα και υποβολιμαίους υπαινιγμούς που από θέση αρχής καμιά σχέση δεν μπορούν να έχουν με μια κυβέρνηση της Αριστεράς.
Τέλος, είναι απολύτως αναγκαίο και επείγον να αποσαφηνιστεί ο κυβερνητικός σχεδιασμός για το ΤΑΙΠΕΔ, του οποίου τη Διοίκηση άλλαξε μεν η κυβέρνηση, τοποθετώντας τον Στέργιο Πιτσιόρλα στη θέση του προέδρου και τον Αντώνη Λεούση στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, ωστόσο αναμένονται συγκεκριμένες απαντήσεις για το ποιος θα είναι ο ρόλος του Ταμείου το επόμενο διάστημα.
Μιχάλης Σιάχος