Το Σχολείον της Ειρήνης Παπά, ο νέος χώρος του Εθνικού Θεάτρου, ανοίγει τις πύλες του για τη θερινή σεζόν με την παράσταση Fantastico-Τα δημιουργημένα συμφέροντα του Χαθίντο Μπεναβέντε
της Χριστίνας Ανδρέου
Είναι αυτή η μαγική αίσθηση της προσμονής για την καλή έκβαση, αυτή η ευτυχής αγωνία για την επιτυχία του όλου που σε κατακλύζει όταν βλέπεις κάτι να γεννιέται από τις στάχτες του, κάτι φτιαγμένο με προοπτικές και αγάπη. Και κυρίως είναι η ελπίδα που σου δίνει κουράγιο -στο κατά τ’ άλλα σκοτεινό τοπίο- πως όποιο καινούργιο βήμα γίνεται στον καλλιτεχνικό στίβο, προς χάρη και τιμή της Τέχνης, δεν θα πάει χαμένο. Κάποιοι θα το δουν, θα το εκτιμήσουν, θα το αγκαλιάσουν…
Πριν από λίγες μέρες, λοιπόν, άνοιξε και επισήμως τις πύλες του το Σχολείον της Ειρήνης Παπά στην Πειραιώς 52, στο Μοσχάτο, ένα κτιριακό συγκρότημα βιομηχανικού χαρακτήρα -απλά τετράγωνα κτίρια με συμπαγή άσπρη πέτρα- που για χρόνια είχε εγκαταλειφθεί και παραδοθεί στα κατά τ’ άλλα συμπαθή αδέσποτα και πλέον περιήλθε στο Εθνικό Θέατρο μέχρι το 2027, χάρη στην προσφορά και το όραμα της μεγάλης αυτής ερμηνεύτριας. Στο χώρο αυτό, που ακόμα χρήζει αρκετής φροντίδας (αν εξαιρέσεις το κτίριο που φιλοξενεί το μικρό πέτρινο θέατρο στα πρότυπα των σκηνών του αρχαίου δράματος, οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις είναι εν εξελίξει) θεσμοθετείται η Θερινή Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, «ως αρχή ενός στρατηγικού σχεδιασμού που αναπτύσσουμε για την πολιτισμική και τουριστική ανάπτυξη του χώρου και της ευρύτερης περιοχής», όπως επισήμανε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Σωτήρης Χατζάκης, στη συνέντευξη Τύπου.
Το Εθνικό Θέατρο συνεχίζει την προσπάθεια εξακτίνωσης και αποκέντρωσης των σκηνών του, φιλοδοξώντας να δημιουργήσει ένα νέο φωτεινό κύτταρο καλλιτεχνικής δημιουργίας, σε μια περιοχή καλλιτεχνικά άγονη. Σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα, το οικονομικό βάρος είναι μεν υπολογίσιμο, αλλά μικρό για τον προϋπολογισμό του θεάτρου, καθότι το μίσθωμα ανέρχεται μόλις στα 700 ευρώ το μήνα, για ένα χώρο αντικειμενικά εξαιρετικά μεγάλο. Φυσικά, υπάρχουν και τα λειτουργικά έξοδα που τρέχουν, αλλά υπάρχει και η φιλοδοξία να καλυφθούν από τις εισπράξεις. Ίδωμεν…
Το καλό του πράγματος είναι ότι εκτός από μια νέα σκηνή -που μεταξύ μας δεν λείπουν οι σκηνές σε αυτή τη χώρα- το Εθνικό θα δώσει βάρος και στον εκπαιδευτικό άξονα, μεταφέροντας τα τμήματα της Σχολής του Αρχαίου Δράματος και της Σκηνοθεσίας εκεί, ενώ ο άξονας «διεθνοποίηση» είναι στην ατζέντα με προσδοκίες για την ανακοίνωση Φεστιβάλ με συμπαραγωγές, ανταλλαγές κ.ο.κ. με Ιδρύματα του εξωτερικού από το 2015. Προβλήματα όπως η μεταφορά στο χώρο -σήμερα υπάρχει μόνο ένα λεωφορείο της γραμμής- αλλά και του πάρκινγκ, έχουν προνοηθεί κατά τα λεγόμενα από τους ιθύνοντες και θα καλυφθούν προς το παρόν με ένα νέο λεωφορείο και θέσεις στα κοντινά καταστήματα της περιοχής.
Όπως και να ’χει, η αυλαία άνοιξε με την παράσταση Fantastico-Τα δημιουργημένα συμφέροντα του Ισπανού ομπελίστα συγγραφέα Χαθίντο Μπεναβέντε (1866-1954) σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη και με ένα πολυπληθή θίασο ηθοποιών παλιάς και νέας κοπής. Σκερτσόζα επιλογή, δραματικά επίκαιρη, αλλά και θεατρικά μπριόζα, καθώς, το όλο άρωμα του Fantastico είναι τυλιγμένο με τη δυναμική και τα υλικά της κομέντια ντελ άρτε και όλα αυτά με απώτερο στόχο να τονιστεί η έννοια της διαφθοράς. Της διαφθοράς που φωλιάζει στις ψυχές των ανθρώπων και στις κοινωνίες της αδικίας, μπλέκοντας έναν ανελέητο και ασφυκτικό ιστό γύρω από πρόσωπα και καταστάσεις…
Στα συν η υπογραφή του Θοδωρή Οικονόμου στη μουσική και το εισιτήριο στα 10 ευρώ και στα 5 για τους ανέργους.