Πανευρωπαϊκή κινητοποίηση για να μην περάσει η απελευθέρωση της λιμενεργασίας

Το μοντέλο των απορρυθμισμένων εργασιακών σχέσεων που εφαρμόζει η Cosco στον Προβλήτα ΙΙ του Πειραιά, έχει τεθεί στο στόχαστρο των κινητοποιήσεων σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Η στάση εργασίας την περασμένη Τετάρτη (24/11) και η παρουσία συνδικαλιστών από πολλά ευρωπαϊκά λιμάνια στο χώρο του ΟΛΠ, υποδηλώνει τη σημασία που δίνουν οι Ευρωπαίοι συνδικαλιστές στο καθεστώς μεσαίωνα που έχει επιβάλλει η Cosco στον Πειραιά.
Και μπορεί εδώ οι επικεφαλής της Ομοσπονδίας των εργαζομένων στα λιμάνια να ήθελαν να κρατήσουν χαμηλούς τόνους και να απέτρεψαν μια μεγαλύτερη συγκέντρωση και ειδικά τον αποκλεισμό του Προβλήτα ΙΙ, σε μια σειρά μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, όμως, οι κινητοποιήσεις πήραν αγωνιστικό χαρακτήρα. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η κινεζική πρεσβεία, θορυβημένη από τις διαστάσεις που μπορεί να έχουν οι κινητοποιήσεις αυτές, ετοιμάζει μέσω Νιώτη κοινοβουλευτική επίσκεψη στον προβλήτα που διαχειρίζεται ο κινέζικος κολοσσός, για να τους παρουσιάσει τα επενδυτικά του σχέδια.
Σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Λιμενεργατών (International Dockworkers Council-IDC), που από την αρχή της εγκατάστασης της Cosco στον Πειραιά παρακολουθούν από κοντά τι συμβαίνει, πρόκειται για εφαρμογή αυτού του μοντέλου λιμενικών εργασιών που προσπάθησε να επιβληθεί μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης με δυο σχέδια οδηγιών μέχρι σήμερα. Πρόκειται για τα σχέδια απελευθέρωσης των λιμενικών υπηρεσιών που έχουν ως τώρα αποκρουστεί με σφοδρές κινητοποιήσεις, κυρίως από τους Ισπανούς, Γάλλους και Βέλγους λιμενεργάτες, ενώ ήδη ετοιμάζεται το τρίτο σχέδιο οδηγίας που θα έρθει το Μάρτη.
Όπως είπε και ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ, Νίκος Γεωργίου, μιλώντας στη συγκέντρωση της Τετάρτης, «αυτό το μοντέλο θέλουμε και εμείς να ανατρέψουμε. Οι μεγάλες μεταφορικές αυτό θέλουν να καταφέρουν. Έχουν τα πλοία, έχουν τους σιδηρόδρομους, θέλουν και τα λιμάνια γιατί αυτά τους δημιουργούν πρόβλημα». «Οι Ευρωπαίοι λιμενεργάτες και τα συνδικάτα τους έχουν πλήρη συνείδηση ότι τα λιμάνια είναι από τους τελευταίους εργασιακούς χώρους που δεν έχει απορρυθμιστεί η εργασία και αυτό δεν πρόκειται να το χαρίσουν σε καμιά Cosco και σε καμιά συνδικαλιστική ηγεσία», δηλώνει στον Δρόμο η Αναστασία Φρατζεσκάκη, μέλος του Δ.Σ. της ένωσης Μονίμων Υπαλλήλων ΟΛΠ, εξηγώντας μας ότι στην ηγεσία της ΟΜΥΛΕ (πλειοψηφεί η ΠΑΣΚΕ) σχεδόν επιβλήθηκε από το IDC η κινητοποίηση.

Ο Πειραιάς στο επίκεντρο
Στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής κινητοποίησης βρέθηκαν την Τετάρτη στον Πειραιά, εκτός από την αντιπροσωπεία του IDC, συνδικαλιστές από τα λιμάνια της Ισπανίας (Βαρκελώνη, Μπιλμπάο και Λας Πάλμας), της Γαλλίας (Χάβρη και Μασσαλία), της Μάλτας, της Κύπρου, της Σουηδίας που εκπροσωπούσαν και τους συναδέλφους τους της Δανίας, ενώ οι συνδικαλιστές από την Πορτογαλία δεν ήρθαν λόγω της μεγάλης 24ωρης απεργίας που είχε εν τωμεταξύ κηρυχθεί στη χώρα τους την επόμενη μέρα. Ιδιαίτερη σημασία είχε η συμμετοχή στην κινητοποίηση των Βέλγων λιμενεργατών, οι οποίοι δεν συμμετέχουν στο IDC, αλλά παρ’ όλα αυτά έδωσαν το παρών στον Πειραιά. Στο λιμάνι της Αμβέρσας το 20% του εμπορικού τμήματος το διαχειρίζεται η Cosco, αν και εκεί έχει σεβαστεί τις ισχύουσες συμβάσεις.
Ο νέος υφυπουργός Ναυτιλίας, Αδ. Γεωργιάδης, λειτουργώντας στην ψηφοθηρική λογική με την οποία συμπεριφέρονται οι υπουργοί του ΛΑΟΣ, στη συνάντηση με την αντιπροσωπεία του IDC είπε ότι θα δεσμευτεί για παρέμβαση στην Cosco. Ο Ευρωπαίος συντονιστής του Συμβουλίου, Πίτερ Σο, χαρακτήρισε εποικοδομητική τη συνάντηση και πρόσθεσε: «Ελπίζω ότι υπάρχουν πλέον περιθώρια συνεννόησης με την COSCO. Αλλιώς υπάρχει μόνο ένας δρόμος». Στη συγκέντρωση στον ΟΛΠ παραβρέθηκαν και μίλησαν οι βουλευτές του ΚΚΕ Σπ. Χαλβατζής και του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσας, ενώ ακόμη μίλησε ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ και εκπρόσωπος των Γάλλων λιμενεργατών.

Καθεστώς μεσαίωνα
Όπως έχουμε γράψει και σε παλαιότερα ρεπορτάζ του Δρόμου, στον Πειραιά η Cosco έχει επιβάλει καθεστώς πλήρους ασυδοσίας. Δεν υπάρχει συνδικάτο, η πλειονότητα των εργαζομένων στο τέρμιναλ έχει προσληφθεί μέσω δύο επιπέδων υπεργολαβίας με ατομικές συμβάσεις εργασίας που είναι στα όρια της νομιμότητας. Εργάζονται με καθεστώς εκ περιτροπής απασχόλησης έως 3 ημέρες την εβδομάδα και έως 12 ημέρες το μήνα, ενώ συνήθως μαθαίνουν μιάμιση ώρα πριν ότι δουλεύουν. Αυτό πρακτικά τους απαγορεύει να αναζητήσουν άλλη εργασία για να συμπληρώσουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα. Όποτε εργάζονται υπερωριακά το μαθαίνουν κατά τη διάρκεια της βάρδιας τους. Επιπλέον, το επίπεδο υγιεινής και ασφάλειας στο τέρμιναλ είναι εξαιρετικά χαμηλό και η διαδικασία εκπαίδευσης είναι περίπου ανύπαρκτη.
Κατά κανόνα, οι εργαζόμενοι εκπαιδεύονται από άλλους που είναι λίγο πιο έμπειροι από αυτούς, την ώρα της παραγωγής, πρακτική που είναι απαγορευμένη σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Απόρροια των παραπάνω είναι τα συχνά ατυχήματα κατά την ώρα της εργασίας. Από μικρότερης σημασίας, όπως να παίρνει τους χειριστές ο ύπνος στο τιμόνι, έως μεγαλύτερης με σοβαρούς τραυματισμούς, όπως τα τρία σοβαρά ατυχήματα που συνέβησαν στον ενάμιση χρόνο που η Cosco διαχειρίζεται το τέρμιναλ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε περιπτώσεις πανελλαδικών κινητοποιήσεων, η εταιρία καλεί τους εργαζόμενους πολλές ώρες νωρίτερα για να αποτρέψει το μπλοκάρισμα της εισόδου, ενώ στην κινητοποίηση της Πρωτομαγιάς η νυχτερινή βάρδια κλήθηκε να εργαστεί μέχρι το μεσημέρι, ώστε να μη σταματήσουν οι εργασίες, αφού οι λιμενεργάτες και άλλοι εργαζόμενοι είχαν αποκλείσει την πύλη.

Γιώργος Κατερίνης

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!