Σε πρώτο πλάνο ο «εξορθολογισμός» και στο φόντο η απαξίωση της νεολαίας και των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας. Του Γιώργου Πατέλη

Αναρωτιέται κανείς πώς μπορούν να ονομάζουν «σχέδιο» το επί τροχάδην και χωρίς κανένα εκπαιδευτικό και επιστημονικό κριτήριο μαζικό κλείσιμο σχολών και τμημάτων. Έχουμε μάθει, όμως, να τα περιμένουμε όλα απ’ την τρόικα εσωτερικού, που χωρίς καμία -ουσιαστική- συζήτηση με την ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά και με τις τοπικές κοινωνίες αποφασίζει την συγχώνευση και το κλείσιμο 94 τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ πανελλαδικά!
Η άρον-άρον μεταφορά και συγχώνευση τμημάτων δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στα ΑΕΙ και ΤΕΙ στα οποία θα μεταφερθούν. Η τρόικα εσωτερικού θέλει να μειώσει τα λειτουργικά κόστη για όλα αυτά τα τμήματα, «σπρώχνοντας» τους φοιτητές τους σε ήδη υφιστάμενα παρεμφερή τμήματα και σχολές. Δεν ξεκαθαρίζεται, βέβαια, αν η χρηματοδότηση θα είναι επαρκής για να υπάρξει αναβάθμιση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, πρόσληψη μόνιμων καθηγητών (και όχι ωρομισθίων, όπως έκαναν τα τελευταία χρόνια για να μπαλώσουν τις «τρύπες» στο διδακτικό προσωπικό) και πιθανή επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων, ιδιαίτερα των ήδη επιβαρυμένων ιδρυμάτων. Τα παραδείγματα πανελλαδικά είναι πολλά, με φοιτητές που στοιβάζονται σε αίθουσες για να παρακολουθήσουν μαθήματα. Ενώ για τα ΤΕΙ το φλέγον ζήτημα των εργαστηριακών μαθημάτων διογκώνεται, αφού ήδη οι φοιτητές βρίσκονται σε λίστες αναμονής 100 και πλέον ανθρώπων για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν ένα μόνο εργαστήριο. Δεν μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο θα χειροτερέψει η κατάσταση με τον επιπρόσθετο αριθμό φοιτητών που θα έρθουν από τα προς κατάργηση τμήματα. Ουσιαστικά θα οδηγηθούμε σε μία άνευ προηγουμένου υποβάθμιση των σπουδών για τη νεολαία της χώρας που έχει μπει στο στόχαστρο από την αρχή της λαίλαπας των μνημονίων.

Η αρχή του τέλους του μαζικού Πανεπιστημίου
Η δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας αποτελούσε κεκτημένο για τον ελληνικό λαό, το ότι δηλαδή υπήρχε η δυνατότητα στον μέσο νέο που τελείωνε τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση να λάβει γνώσεις που θα τον βοηθούσαν στην εργασιακή του αποκατάσταση, μαζί βέβαια και με την ολοκλήρωσή του ως πολίτη μέσα στο πανεπιστήμιο. Το πόσο δωρεάν ήταν αυτή η εκπαίδευση και το πού μπορούσε να περάσει ο καθένας ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα της οικογένειάς του είναι, βέβαια, τεράστιο θέμα συζήτησης.
Το Σχέδιο «Αθηνά» έρχεται να σηματοδοτήσει την αρχή του τέλους όλων αυτών με τη δραματική μείωση σε εισακτέους ωθώντας κόσμο στα ιδιωτικά κολέγια. Δεν είναι άλλωστε… λογικό σε μία χώρα που βρίσκεται στα όρια της ανθρωπιστικής κρίσης, να μπορεί μαζικά η νεολαία να μορφωθεί – είναι καλύτερο να φύγουν κατ’ ευθείαν στο εξωτερικό ή να προστεθούν στην τεράστια λίστα με τους ανέργους.

Μεθοδικό χτύπημα σε όποια προσπάθεια ανόρθωσης
Έχει γίνει ξεκάθαρο από την πρώτη μέρα που η Ελλάδα μπήκε σ’ αυτή την μαύρη τρύπα των μνημονίων ότι ο πρώτος στόχος που θα χτυπηθεί μέχρι να λυγίσει, είναι η νεολαία της χώρας. Στον τομέα της εκπαίδευσης ξεκίνησαν με την κατάργηση του αυτοδιοίκητου των ιδρυμάτων (με σκοπό, φυσικά, να τα ξεπουλήσουν κι αυτά όσο-όσο). Με το εν λόγω σχέδιο οι ίδιοι που λένε ότι «ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας» καταργούν τμήματα όπως Τουριστικών Επιχειρήσεων και Μarketing. Ενώ σχολές χρήσιμες για τη χάραξη μια διαφορετικής πορείας, όπως τηλεπικοινωνίες, ενέργεια κλπ., επίσης καταργούνται ή συγχωνεύονται.
Είναι άμεση ανάγκη η νεολαία να αντισταθεί. Να βάλει κι αυτή ένα λιθαράκι στη συγκρότηση ενός πλατιού πολιτικού ρεύματος ανατροπής των μνημονίων και των τροϊκανών. Να ανοίξει το δρόμο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της Ελλάδας, με την έρευνα και το εκπαιδευτικό σύστημα να συνδέονται με την παραγωγή προς όφελος της χώρας. Να βάλουμε ένα τέλος στη μετανάστευση, στην ανεργία και στην περιθωριοποίηση.

* Ο Γιώργος Πατέλης είναι φοιτητής του τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων ΤΕΙ Ηρακλείου το οποίο συγχωνεύεται με το τμήμα Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων από τον Αγ. Νικόλαο

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!