Η εκάστοτε πασχαλινή έξοδος αποτελεί ένα δείγμα των λαϊκών διαθέσεων και δυνατοτήτων. Αυτοί οι «δείκτες» συνδέονται με την ανάγκη να «ξεσκάσει» η μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία αλλά και την προσπάθεια επιβίωσης λόγω των οικονομικών περιορισμών. Για την πασχαλινή έξοδο του 2024 αλλά και γενικότερα για την σχετική κατανάλωση της περιόδου η εικόνα που δημιουργείται είναι μεικτή. Υπήρξε σημαντική έξοδος αλλά συνολικά εμφανίζεται ότι είναι σημαντικά μικρότερη από το προηγούμενο έτος. Όσον αφορά δε την κατανάλωση και αυτή κινείται σε ανάλογα επίπεδα σε σύγκριση με το παρελθόν.

Ο φιλικός τύπος της κυβέρνησης παρουσίασε την πασχαλινή έξοδο 2024 ως ένα άνευ προηγουμένου γεγονός, προσπαθώντας να μας κάνει να πιστέψουμε ότι συνολικά περνάμε καλά και η κατάσταση βελτιώνεται. Στην προσπάθεια αυτή χρησιμοποιήθηκαν μια σειρά στοιχεία που δημιουργούν εικόνα ανεπανάληπτης εξόδου. Σε κάποιες δε περιπτώσεις έφτασαν σε σημείο «λαθροχειρίας» συμπερασμάτων με τελείως ανομοιογενείς συγκρίσεις για να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα του εντυπωσιασμού. Το πλέον χαρακτηριστικό η αναφορά ότι η κίνηση προς τα νησιά. Η κρατική ΕΡΤ μας παρα«πληροφορεί»: «Κατά 70% αυξημένη η κίνηση στα λιμάνια». Η αναφορά αυτή αναπαράγεται κατά κόρον στο διαδίκτυο. Λίγο μετά το θέμα «μαζεύεται» κάπως από τον Ελεύθερο Τύπο: «Πάσχα 2024: Κατά 70% αυξημένη σε σχέση με το 2021 η κίνηση στα λιμάνια – Χαμός σε ΚΤΕΛ και αεροδρόμια». Η αυξημένη κατά 70% κίνηση αφορά σύγκριση με το επίπεδο της εποχής του κορωνοϊού και των σχετικών απαγορεύσεων. Και προκύπτουν τα ερωτήματα για τη δημοσιογραφική δεοντολογία: 1) Γιατί σύγκριση με το 2021, που ήταν ένα ιδιαίτερο έτος και όχι με το 2023; 2) Γιατί η κρατική ΕΡΤ δεν έκανε ούτε αυτή τη στοιχειώδη αναφορά για το έτος σύγκρισης αλλά άφησε να πλανάται ότι το +70% αφορά σύγκριση με το 2023; Ξεκάθαρα δείγματα της ποιότητας της παραπληροφόρησης από κυβερνητικής πλευράς με στόχο το μυαλό μας.

Η πραγματικότητα αποδεικνύεται αρκετά διαφορετική αν δούμε συγκρίσιμα μεγέθη που είδαν, σε πολύ περιορισμένη δυστυχώς έκταση, το φως της δημοσιότητας. Όπως αναφέρει και τεκμηριώνει με αναλυτικά στοιχεία ο Θοδωρής Παναγιωτίδης στην ενημερωτική ιστοσελίδα news24/7, εκεί που τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα και απόλυτα συγκρίσιμα είναι τα διόδια. Στο διάστημα από 26 Απριλίου 2024 έως και την Μεγάλη Παρασκευή πέρασαν από τα διόδια από Αθήνα προς Κόρινθο και προς Λαμία 618.577 οχήματα έναντι 960.283 την αντίστοιχη περίοδο 2023 Δηλαδή καταγράφηκε μειωμένη κίνηση κατά 35,6%. Συνεπώς όσοι είχαν την δυνατότητα, έστω και με κάποιες στερήσεις, το έκαναν. Όσοι βλέπουν να «μην βγαίνει ο μήνας» έμειναν πίσω λόγω οικονομικής αδυναμίας αν και το έχουν απόλυτα ανάγκη.

Ακόμα η παραπλανητική εικόνα που προσπάθησαν κάποιοι να δημιουργήσουν για την αυξημένη κίνηση στο κέντρο της Αθήνας την περίοδο των εορτών έχει τις εξηγήσεις της. Κατ’ αρχήν στο κέντρο συγκεντρώνεται ο τουρισμός, ανεξαρτήτως εποχής. Από τα τρέχοντα στοιχεία προκύπτει ότι για το 2024 εμφανίζεται αυξημένος κατά 15% λόγω περισσότερων αφίξεων αλλά και προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων. Επιπλέον ειδικά για τα καταστήματα εστίασης συνολικά η κίνηση ήταν αυξημένη. Αιτία ήταν ότι έμεινε στην Αθήνα περισσότερος κόσμος σε σχέση με το Πάσχα 2023, και αυτός ο κόσμος παρά τις οικονομικές του δυσκολίες προσπάθησε να «βγει έξω», κάνοντας μια έξοδο, που έστω με κάποιες περικοπές σε άλλα θέματα, μπορεί να την σηκώσει η δύσκολη οικονομική του κατάσταση.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!