Του Ηρόστρατου

Με όσα συμβαίνουν αυτά τα χρόνια ο Ηρόστρατος έχει την τάση να επιστρέφει συνεχώς στον Μπρεχτ. Τα κείμενά του μοιάζει να έχουν γραφτεί σήμερα για να φωτίσουν τις καταστάσεις…

Ο Μπρεχτ του Κώστα Καζάκου
Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι, το οποίο έγραψε κατά τη διάρκεια της αυτοεξορίας του στη Φινλανδία το 1940, παρουσιάζεται στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη», σε σκηνοθεσία του Κώστα Καζάκου. Πρόκειται για μια κωμωδία γεμάτη μουσική και χρώματα, που γράφεται πάνω στα πρότυπα των παλιών λαϊκών επών σε μια ατμόσφαιρα ποιητικού λαϊκού πανηγυριού, προβάλλοντας τις ταξικές σχέσεις και διαφορές μιας κοινωνίας που ζει μέσα στο γαλήνιο τοπίο της φινλανδικής εξοχής.
Ο Κώστας Καζάκος σημειώνει πως ο Μπρεχτ «…μίλησε με τρυφερότητα για την τραχύτητα αυτού του κόσμου» και έδωσε έναν «έντιμο και ασυμβίβαστο αγώνα για να ερμηνεύσει τον κόσμο κάτω από τη σκοπιά της πάλης των τάξεων. Με τη διαρκή κριτική ματιά του, τη σεμνή αγωνιστική και μάχιμη αντίληψή του, έφερε την πολιτιστική ”επανάσταση” στη Δυτική Ευρώπη του 20ού αιώνα…».
Ενδιαφέρον στοιχείο της παράστασης η παρουσία του Διονύση Τσακνή ως τραγουδιστή-αφηγητή (ο ίδιος έχει γράψει και τη μουσική).

Όσα παίρνει ο άνεργος
Από την ερχόμενη Παρασκευή, 16 Νοεμβρίου, η Άννα Βαγενά επιστρέφει στην επιθεώρηση ως σκηνοθέτης και πρωταγωνίστρια στην παράσταση Όσα παίρνει ο άνεργος των Λάκη Μπέλλου και Γιώργου Γαλίτη.
Η επιθεώρηση θα παρουσιάζεται στο Θέατρο «Μεταξουργείο» κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή μέχρι την Κυριακή 2 Δεκεμβρίου και από την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου, κάθε Κυριακή, Δευτέρα, Τετάρτη και Πέμπτη παράλληλα με το έργο Η Άλωση της Κωνσταντίας (από το ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Μακριδάκη).
«Θεωρούμε την επιθεώρηση, καθαρά πολιτικό θέατρο, που μας δίνει τη δυνατότητα να κρίνουμε και να σχολιάσουμε τα όσα στραβά συμβαίνουν σήμερα στην πατρίδα μας. Και δυστυχώς είναι πολλά. Με την επιθεώρηση Όσα παίρνει ο άνεργος φιλοδοξούμε να συνεχίσουμε την ανανέωση αυτού του σπουδαίου θεατρικού είδους, ανανέωση που έγινε με το “Ελεύθερο Θέατρο”, την “Ελεύθερη Σκηνή” και το “Θεσσαλικό Θεάτρο” στις δεκαετίες του ’70 και του ’80…», σημειώνουν οι συντελεστές της παράστασης.
Τη μουσική έχει γράψει ο Λουκιανός Κηλαηδόνης

Συνέδριο για το Νικηφόρο Βρεττάκο
«Μου πήραν τον ήλιο μου αλλά εγώ θα τον βρω»
Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το συνέδριο για τον Νικηφόρο Βρεττάκο που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Φέτος είναι τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα ποιητή.
Το απόγευμα (έναρξη 6μ.μ.) η ενότητα που θα συζητηθεί είναι Η συνάντηση της Λογοτεχνίας με την Ιστορία και την Ιδεολογία:
-Βαγγέλης Χατζηβασιλείου: Το βάρος της ιδεολογίας στην ποίηση του Νικηφόρου Βρεττάκου.
-Χριστίνα Ντουνιά: Νικηφόρος Βρεττάκος: Από τον «καρυωτακισμό» στην ποίηση της Αντίστασης.
-Γιάννης Παπαθεοδώρου: Ο εαυτός ως αναγνώστης.
-Δώρα Μέντη: Ο Δεκέμβρης από την ίδια οπτική γωνία: Νικηφόρος Βρεττάκος, 33 ημέρες (1945) και Μέλπω Αξιώτη Εικοστός αιώνας (1946).
-Δημήτρης Κόκορης: Ο Νικηφόρος Βρεττάκος ως κριτικός του έργου του Νίκου Καζαντζάκη.
-Βασίλης Ρούβαλης: Σημεία σύγκλισης και ανάγνωση της ποιητικής του Νικηφόρου Βρεττάκου από τη νεότερη γενιά.

Ανοικτή Βιβλιοθήκη
Το σημείωμα που ήρθε με e-mail έγραφε: «Όλα τα βιβλία που περιέχονται στον κατάλογο της Ανοικτής Βιβλιοθήκης διανέμονται ελεύθερα και νόμιμα στο Διαδίκτυο από τους δημιουργούς ή τους εκδοτικούς οίκους. Τα έργα της ενότητας “Κλασική Λογοτεχνία” είναι ελεύθερα πνευματικών δικαιωμάτων».
Πήγα στο λινκ που τη συνόδευε και ανακάλυψα έναν πραγματικό θησαυρό. Δεκάδες βιβλία ελεύθερα στο Διαδίκτυο!
Θα τα βρείτε εδώ: https://www.openbook.gr/2011/10/anoikth-bibliothhkh.html

Η Κοκκινοσκουφίτσα στη Λυρική!
Θα κάνω ότι πάω για τα παιδιά. Αυτό είναι το καλό όταν έχεις παιδιά – μπορείς να παλιμπαιδίζεις με… αιτία!
Έτσι, λοιπόν, μόλις βρω την ευκαιρία θα πάω στην Εθνική Λυρική Σκηνή για να δω την ανατρεπτική παιδική όπερα του Σίμουρ Μπάραμπ. Όπως σημειώνεται στο πρόγραμμα της παράστασης, «το γνωστό παραμύθι του Σαρλ Περώ, με λίγο διαφορετική εξέλιξη, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τη μορφή της παιδικής όπερας. Δεν είναι ο λύκος εκείνος που τρομοκρατεί την Κοκκινοσκουφίτσα αλλά εκείνη που κατορθώνει να τον εξουδετερώσει, μιλώντας του για καραμέλες και γλυκά που τον κάνουν να χάσει τελείως την όρεξή του».
Σκηνοθέτης της παράστασης -που θα παίζεται μέχρι το τέλος Απριλίου- είναι ο Δημήτρης Καραντζάς, που σημειώνει ότι θα έχουμε την ευκαιρία όχι μόνο να απολαύσουμε το παραμύθι, αλλά να δούμε και τον τρόπο που στήνεται μια παράσταση.
«Εκτός από το ίδιο το παραμύθι αποκαλύπτεται και ο μηχανισμός του ίδιου του θεάτρου. Τίποτα δεν μένει κρυφό κι έτσι εκτός από την ιστορία παρακολουθούμε επίσης το παιχνίδι των ηθοποιών, των κομπάρσων και των μουσικών».

Επίλογος
Χρήσιμο για όλους να μαθαίνουμε τους μηχανισμούς που βρίσκονται πίσω από τη σκηνή. Κι ακόμη πιο χρήσιμο να μάθουν οι Κοκκινοσκουφίτσες πως οι λύκοι μπορεί να νικηθούν, ακόμη και χωρίς τον κυνηγό… Με την ελπίδα ότι η 14η Νοεμβρίου που έρχεται θα φέρει νέο άνεμο στην Ευρώπη.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!