Οι εργαζόμενοι αγωνίζονται και προτείνουν.

Η Εγνατία Οδός, ο μοναδικός ολοκληρωμένος και κρατικός εθνικός οδικός άξονας, περιλαμβάνεται στον κατάλογο των αποκρατικοποιήσεων του Μεσοπρόθεσμου. Ένα έργο που κατασκευάστηκε αποκλειστικά με χρήματα του ελληνικού λαού και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, ετοιμάζεται η κυβέρνηση να το παραδώσει σε ιδιώτες, απεμπολώντας ένα τεράστιο περιουσιακό στοιχείο με στρατηγική σημασία.
Οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδός Α.Ε. βρέθηκαν απεργοί στους δρόμους την Τρίτη 5 Ιουλίου, ενώ εξαγγέλλουν νέες κινητοποιήσεις μαζί με όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους, ενάντια στην εκποίηση της δημόσιας περιουσίας. Ο Σύλλογός τους, μάλιστα, προβάλλει και μια πολύ ενδιαφέρουσα θέση: «το οικονομικό πλεόνασμα που θα προκύπτει μελλοντικά από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, να διατίθεται ως ανταποδοτικό όφελος (έναντι του τιμήματος των διοδίων) στις τοπικές κοινωνίες (κατά μήκος των οποίων διέρχεται η Εγνατία), προκειμένου να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες βελτίωσης του τοπικού οδικού δικτύου και γενικότερα των υποδομών των κοινωνιών αυτών».
Ο Σύλλογος εξηγεί ότι η εταιρία της Εγνατίας μπορεί όχι μόνο να καλύπτει το κόστος της συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, αλλά και να παράγει οικονομικό πλεόνασμα, υπέρ του ελληνικού Δημοσίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που προβάλλουν οι εργαζόμενοι, σε ορίζοντα δεκαετίας μπορούν να αντιμετωπισθούν οι δανειακές υποχρεώσεις ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ  της εταιρίας, για τις οποίες, όπως λένε, «ευθύνονται όλες οι κυβερνήσεις καθώς προκειμένου να αποφύγουν το πολιτικό κόστος δεν επέβαλλαν ποτέ διόδια». Ενώ πέραν της δεκαετίας, θα παράγεται ετησίως πλεόνασμα άνω των 80 εκατ. ευρώ.
Με την εμπειρία των υπό κατασκευή έργων με τη μέθοδο της παραχώρησης, όπου τα διόδια είναι μέχρι και στο διπλάσιο των αντίστοιχων της Εγνατίας, οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι η παραχώρηση της εκμετάλλευσης σε ιδιώτες «είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε πολύ υψηλότερο αντίτιμο διοδίων».
Αλλά και στον τομέα της συντήρησης και λειτουργίας ο δημόσιος φορέας που λειτουργεί σήμερα έχει αποδείξει ότι μπορεί αποτελεσματικά και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον να αντιμετωπίζει όλα τα δύσκολα προβλήματα που υπάρχουν λόγω του ορεινού εδάφους και της ύπαρξης τόσο πολλών σηράγγων και γεφυρών (περίπου 80 χλμ. συνολικό μήκος), «σε σχέση με την διαχείριση ιδιωτών, οι οποίοι θα λειτουργούν με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος».  
Τα συστήματα και οι καινοτομίες που έχει αναπτύξει μάλιστα η εταιρία είναι μοναδικά και αυτό την έχει αναγάγει σε ρόλο συμβούλου για παρόμοια θέματα στα Βαλκάνια.
Στη βάση όλων αυτών των επιχειρημάτων οι εργαζόμενοι ετοιμάζουν ένα πρόγραμμα δράσεων σε συνεργασία με φορείς και εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών κατά μήκος του άξονα της Εγνατίας, αποσκοπώντας σε ένα ευρύτερο κίνημα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του δρόμου.

Μ.Σ.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!