Στην τελική ευθεία η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού με εξευτελιστικό αντίτιμο

του Νίκου Γεωργιάδη

 

Το περασμένο Σάββατο έληξε η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), με τρεις ομίλους να έχουν καταθέσει προσφορά στον χρηματοοικονομικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Stanley Morgan, στο Λονδίνο. Οι τρεις ενδιαφερόμενοι όμιλοι είναι η P&O της Dubai Ports World, η φιλιππινέζικη ICTS και το σχήμα μεταξύ του γερμανικού fund DIEP, της γαλλικής CMA και του ομίλου του Ιβάν Σαββίδη.

Σύμφωνα με ανεξάρτητους εκτιμητές η πώληση του 67% του ΟΛΘ, αναμένεται να κλείσει με ένα υπερτίμημα της τάξης του 25% (στον Πειραιά το αντίστοιχο υπερτίμημα ήταν 70%). Συνεπώς, δεδομένης της σημερινής αξίας της μετοχής του ΟΛΘ στο Χρηματιστήριο Αθηνών, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναμένεται να χαριστεί για 160 εκατ. ευρώ.

Η διαδικασία όμως δεν αναμένεται να προχωρήσει με μια κανονικότητα. Οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ κατέθεσαν δυο μέρες πριν την λήξη της προθεσμίας, 40σέλιδη μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα διαφθοράς, Αχιλλέα Ζήση, ο οποίος και παράγγειλε άμεσα προκαταρκτική εξέταση. Στη μηνυτήρια αναφορά γίνεται λόγος για «συνολική συνειδητή απαξίωση της δημόσιας κοινωφελούς εταιρείας», καθώς και για «ζημία του ελληνικού Δημοσίου, η οποία προέρχεται τόσο από την ιδιωτικοποίηση αυτή καθεαυτή, όσο κι από το πλαίσιο και τη διαδικασία πώλησης του πλειοψηφικού ποσοστού ύψους 67% του μετοχικού κεφαλαίου, που επιλέχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ».

Η διαδικασία πώλησης δεν αποτελεί απλή αστοχία του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά σκανδαλώδη μεθόδευση απαξίωσης και ξεπούλημα του λιμανιού, ενώ σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά οι πρακτικές και οι παραλήψεις του ΤΑΙΠΕΔ υπονομεύουν το δημόσιο συμφέρον, αλλά και τις αναπτυξιακές δυνατότητες του οργανισμού. Άλλωστε στο φάκελο που κατέθεσαν στον εισαγγελέα διαφθοράς επισυνάπτονται και στοιχεία που αποδεικνύουν τη διαρκώς ανερχόμενη κερδοφορία του ΟΛΘ.

Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσαν τα σωματεία εργαζόμενων, μετά την κατάθεση της αναφοράς στον εισαγγελέα διαφθοράς, κατηγορούν την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ ότι έχουν αποφασίσει να ξεπουλήσουν και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μαζί με σειρά υποδομών της χώρας κατά παραγγελία των δανειστών. Καταγγέλλουν ότι «ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση μπορεί να απεργάζονται ξεκάθαρα την εγκατάσταση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενός πανίσχυρου ιδιωτικού μονοπωλίου, με ισχυρή δημόσια εξουσία, ανεξέλεγκτου και χωρίς την υποχρέωση σημαντικών επενδύσεων, χωρίς ρήτρες ανάπτυξης, περιβαλλοντική προστασία, αρμονικές σχέσεις με την πόλη και θεσπισμένες εργασιακές σχέσεις», αλλά «οι εργαζόμενοι με τεκμηρίωση, υπευθυνότητα, και αδιαπραγμάτευτη αγωνιστικότητα θα αναδείξουμε το έγκλημα και θα υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον… χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα».

Η κυβέρνηση βιάζεται να ολοκληρωθεί το ξεπούλημα του ΟΛΘ ώστε να δείξει πόσο πειθήνια στέκεται απέναντι στους δανειστές και να έχει έτσι μια πιο ευνοϊκή μεταχείριση για το κλείσιμο της αξιολόγησης. Μπορεί η όμως η μηνυτήρια αναφορά να μην αποτελεί το κλείσιμο του ξεπουλήματος, αλλά την αρχή μια νέας σειράς εξελίξεων υπεράσπισης του λιμανιού.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!