Οι εργαζόμενοι αντέδρασαν στη μεταφορά τους στην E-Value
Να υπογράψουν παραίτηση κλήθηκαν από τη Διοίκηση του Oμίλου ΟΤΕ όλοι οι υπάλληλοι τηλεφωνικής υποστήριξης του 13888, καθώς ο όμιλος επιχείρησε να μεταφέρει (με ατομικές συμβάσεις) όλο το προσωπικό του 13888 που ανήκε στη θυγατρική εταιρία OTEPlus, σε μία άλλη θυγατρική του ΟΤΕ, την Ε-Value, με ατομικές συμβάσεις που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις της εργατικής νομοθεσίας.
Λόγω της αναταραχής που προκλήθηκε, οι εργαζόμενοι απαίτησαν ενημέρωση και ουσιαστικά δεν δούλεψαν, προχωρώντας σε λευκή απεργία. Ακόμη ισχυρίστηκαν πως ο προφανής λόγος που ο ΟΤΕ βιάστηκε να τους «τακτοποιήσει», είναι οι αναμενόμενες ανακοινώσεις της κυβέρνησης για το νέο καθεστώς στα εργασιακά. Σημειώνεται πως ο ΟΤΕ που αυτή τη στιγμή παρέχει τις πιο ακριβές υπηρεσίες τηλεπικοινωνίας και είναι από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις, αμείβει τους εργαζομένους του με μισθούς από 200 έως 600 ευρώ (ανάλογα με τις ώρες εργασίας).
Οι υπάλληλοι που κλήθηκαν να υπογράψουν τις νέες ατομικές συμβάσεις έχαναν τα χρόνια προϋπηρεσίας τους και ό,τι δικαιώματα έχουν για επιδόματα. Επίσης, παρ’ όλο που εργάζονται στα κτίρια του ΟΤΕ, δεν είναι υπάλληλοι ΟΤΕ αλλά μισθωμένοι υπάλληλοι θυγατρικών, όπως η ΟΤΕplus και η Ε-Value, θυγατρικές που χρησιμοποιούνται για την πρόσληψη εξευτελιστικά φτηνού προσωπικού. Επιπλέον, οι περισσότεροι εργαζόμενοι προσελήφθησαν ως πτυχιούχοι αλλά αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, ως ανειδίκευτοι εργάτες, δίχως κανένα επίδομα.
«Επικοινωνιακή αποτυχία»
Κάτω από την πίεση που ασκήθηκε από τις κινητοποιήσεις των ίδιων των εργαζομένων, πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ της ΟΜΕ-ΟΤΕ και της Διοίκησης του Ομίλου. Επί της ουσίας, η Διοίκηση αποδέχθηκε ότι ευθύνεται για μια «επικοινωνιακή της αποτυχία και παραπληροφόρηση των εργαζομένων στα call centers» και δέχτηκε να προσαρτηθεί στο σώμα της ατομικής σύμβασης ένα παράρτημα-συμπλήρωμα που θα διορθώνει και θα διευκρινίζει όρους της ατομικής σύμβασης, με κάποιες μέριμνες για τον σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας και τον επιδομάτων.
Είναι βέβαιο ότι αυτή η λύση δεν απαντάει πλήρως στα προβλήματα των εργαζομένων, όμως αποφόρτισε σε μεγάλο βαθμό την αγανάκτησή τους, καθώς θεώρησαν υποβολιμαία μια σύμβαση πέντε πυκνογραμμένων σελίδων, διατυπωμένων με το πιο στριφνό ύφος, που περιείχε σχεδόν όλη την εργατική νομοθεσία. Για το πιο σοβαρό σημείο της σύμβασης που περιγράφει το μισθό, υπήρξε η δέσμευση της Διοίκησης, ότι εντός εξαμήνου, θα επανεξεταστεί το εύλογο αίτημα να αποτυπώνεται στη σύμβαση η διάρθρωση του μισθού όπως πραγματικά είναι (βασικός μισθός + χρονοεπιδόματα + επίδομα τέκνων + ανθυγιεινά κ.λπ. επιδόματα). Όταν συμβεί αυτό, θα είναι εφικτές οι μισθολογικές αυξήσεις λόγω ωρίμανσης σε όσους τις δικαιούνται, εάν αρθεί η φυσικά η σχετική μνημονιακή απαγόρευση.
Ο «τεμαχισμός» των εργαζομένων, θέσφατο του management
Η μη ενσωμάτωση των εργαζομένων των call centers στον ΟΤΕ, αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για τον μεγαλύτερο τηλεπικοινωνιακό όμιλο της χώρας. Στις διαπραγματεύσεις για την συλλογική σύμβαση εργασίας, που κορυφώθηκαν τον Δεκέμβριο, οι εργαζόμενοι στα call centers, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους εργαζομένους για τους οποίους υπήρχε πρόβλεψη ένταξης στον όμιλο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2015 (αν και με μικρότερους μισθούς) έμειναν εκτός Ομίλου. Ανεξάρτητα της όποιας ένταξης, το μοντέλο των εργολαβιών, αποδεικνύεται ιδιαίτερα ωφέλιμο για την δημιουργία υπερκερδών, καθώς οι μισθοί και των εργαζομένων που πρόσφατα μπήκαν στον όμιλο, και των τηλεφωνητών, βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τους αντίστοιχους στο παρελθόν, όπως και τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Ακόμη, αμφιλεγόμενη παραμένει η στάση των συνδικαλιστικών δυνάμεων που πρόσκεινται σε ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ., οι οποίες, παρ’ όλο που η μοίρα των εργαζομένων στα τηλεφωνικά κέντρα είχε προαποφασιστεί, δεν τους ενημέρωσαν επαρκώς για το τι θα επακολουθήσει, καλλιεργώντας ψευδαισθήσεις. Στα θετικά αυτού του αγώνα που σίγουρα θα συνεχιστεί, η αγωνιστική διαθεσιμότητα που εκφράστηκε με τις άμεσες κινητοποιήσεις των εργαζομένων.
Διαθεσιμότητα που ζητούμενο είναι, να διοχετευθεί για την δημιουργία ενός επιχειρησιακού συνδικάτου, στην E-Value πλέον, ώστε οι ατομικές συμβάσεις που οι τηλεφωνητές υπέγραψαν, να είναι και οι τελευταίες.