Καταγγελία 8 Σωματείων για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας

Κοινό ψήφισμα με το οποίο καταδικάζουν το νομοσχέδιο που παρουσίασε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου (ΥΝΑ), απέστειλαν μέσα στην εβδομάδα που πέρασε 8 σωματεία εργαζομένων, καλώντας το υπουργείο να προσέλθει σε ουσιαστικό διάλογο για τα ζητήματα που «ανοίγει» το Σχέδιο Νόμου που, όπως καταγγέλλουν, «ικανοποιεί τις πιο ακραίες θέσεις και αξιώσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου ενισχύοντας παραπέρα το προκλητικό και σκανδαλώδες καθεστώς των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και την ανταγωνιστικότητά τους».
Συγκεκριμένα, οι διοικήσεις των σωματείων Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εργαζομένων στη Ναυτιλία και τον Τουρισμό (ΠΑΣΕΝΤ), Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών, Ένωση Μονίμων Υπαλλήλων ΟΛΠ, Σύλλογος Υπαλλήλων ΝΑΤ, Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΕΝ, Πανελλήνια Ένωση Κυβερνητών-Μηχανοδηγών και Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας, επισημαίνουν στο ψήφισμά τους: «Με το Σχέδιο Νόμου καταργούνται χιλιάδες θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτεργάτες με αποτέλεσμα η ανεργία να εκτιναχθεί σε υψηλότερα ακόμη επίπεδα και τα ασφαλιστικά τους ταμεία να οδηγούνται με βεβαιότητα σε οικονομική κατάρρευση και χρεοκοπία.
Επίσης, επιχειρείται η κατάργηση του θεσμού των ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία για τα κατώτερα πληρώματα, με κίνδυνο να επεκταθεί στη συνέχεια σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Στο ίδιο Σχέδιο Νόμου υπονομεύεται το δικαίωμα της απεργίας, καταργείται ουσιαστικά η δεκάμηνη δρομολόγηση και ναυτολόγηση των ναυτικών στα ακτοπλοϊκά πλοία, ενώ ανοίγει ο δρόμος να εφαρμοσθεί στα επιβατηγά διεθνών γραμμών η σύνθεση ασφαλείας».

Μια αμφιλεγόμενη διαβούλευση
Για την ιστορία, το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου δόθηκε αρχικά στη δημοσιότητα στις αρχές Δεκεμβρίου, με έναν χρονικό ορίζοντα για διαβούλευση έως τις 28 του ίδιου μήνα. Στην αμφιλεγόμενη αυτή διαβούλευση συμμετείχαν –όπως κόμπαζαν στα ΜΜΕ υψηλόβαθμα στελέχη του ίδιου του υπουργείου– «όλοι οι φορείς της ελληνικής ναυτιλίας», εννοώντας βέβαια την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και τη Διεθνή Ναυτική Ένωση. Όλοι οι εκπρόσωποι του κεφαλαίου δηλαδή, εκτός από τους εργαζόμενους.
Τα 8 σωματεία δηλώνοντας τη συμπαράστασή τους στον αγώνα που δίνουν οι ναυτεργάτες -που βρίσκονταν σε κινητοποιήσεις χθες και προχθές- καλούν την κυβέρνηση να εγκαινιάσει έναν ουσιαστικό διάλογο που θα πρέπει να γίνει βάσει των δίκαιων αιτημάτων όλων των εργαζομένων στη ναυτιλία με πλήρη αποδοχή και σεβασμό των κοινωνικών-εργασιακών δικαιωμάτων τους.

Πλήρης απορρύθμιση της ναυτεργασίας
Το νομοσχέδιο-έκτρωμα του ΥΝΑ -που έχει καταδικάσει και το τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ στηρίζοντας τον αγώνα των ναυτεργατών- καταργεί με συνοπτικές διαδικασίες τις συλλογικές συμβάσεις για τα κατώτερα πληρώματα, οδηγεί σε τριτοκοσμικές αποδοχές και συνθήκες εργασίας τους Έλληνες ναυτικούς και συνιστά οπισθοδρόμηση, που θα αποτελέσει οδηγό για την επέκτασή της σε όλες τις κατηγορίες των πληρωμάτων, αλλά και στην ακτοπλοΐα.
Παράλληλα, το Σχέδιο Νόμου αποτελεί πλήγμα για το ΝΑΤ, προβλέποντας ότι οι εισφορές θα ορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση, αφού θα μειωθούν ακόμα περισσότερο οι εισροές από εισφορές και ταυτόχρονα, θα μειωθούν και οι συντάξεις των ναυτικών. Ακόμη και στο επίπεδο της χάραξης Λιμενικής Πολιτικής, για την οποία διαρρηγνύει τα ιμάτιά της η ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας, το νομοσχέδιο… μπάζει νερά, καθώς βασικό στοιχείο της πολιτικής του είναι οι ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, είτε με παραχώρηση του μετοχικού κεφαλαίου, είτε με παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων τύπου Cosco παραβιάζοντας, έτσι, συνταγματικές επιταγές και θεσμικούς κανόνες.
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν τα σωματεία, από την πολιτική αυτή ελλοχεύει άμεσα ο κίνδυνος να δημιουργηθούν συνθήκες ιδιωτικών μονοπωλίων στα μικρά λιμάνια με αρνητικές επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες.

Μ.Ε.

ΠΝΟ: Casus belli το Σχέδιο Νόμου
Απάντηση με συνεχόμενες 48ωρες απεργίες
Σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία την Τετάρτη εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να προχωρήσει σε απεργιακές κινητοποιήσεις, ζητήθηκε η άμεση ανάκληση του Σχεδίου Νόμου. Όπως σημείωσε ο γ.γ. της ΠΝΟ, Γιάννης Χαλάς, το Σχέδιο Νόμου του υπουργείου αποτελεί casus belli για τους ναυτικούς. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, Γιώργος Βλάχος, σημείωσε ότι με τις πολιτικές που ακολουθούνται θα σβήσει η ναυτική παράδοση της χώρας, ειδικά με τη ρήτρα που καταργεί τη 10μηνη επάνδρωση στα επιβατηγά πλοία. Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, Αντώνης Νταλακογιώργος, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι με αυτή τη διάταξη, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες θα απασχολείται μόλις το 35% των πληρωμάτων που εργάζονται σήμερα.
Τα στοιχεία δε που είδαν το φως της δημοσιότητας, αναφορικά με την απασχόληση στον κλάδο, είναι απογοητευτικά, καθώς τον περασμένο Δεκέμβριο καταγράφηκαν εκτός εργασίας 4.355 άτομα σε σύνολο ναυτεργατικού εν ενεργεία δυναμικού 16.000 ατόμων. Το ποσοστό ανεργίας στον κλάδο αγγίζει το 27%, τη στιγμή που σε εθνική βάση είναι 26,8%. Το εξαιρετικά ανησυχητικό είναι πως τα νούμερα αυτά δεν είναι πλέον «εποχικά», καθώς ακόμη και τον Αύγουστο που αποτελεί το μήνα μέγιστης ζήτησης για ναυτική εργασία στην επιβατηγό ναυτιλία, το 2012 οι άνεργοι ναυτικοί έφτασαν τους 3.166, όταν το 2008 ήταν μόλις 506.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!