Η μεγάλη αύξηση των φόρων επί των καυσίμων πραγματοποιείται στο όνομα της οικολογίας. Αλλά πρόκειται για μια ανεύθυνη απόφαση, που δεν εγγράφεται σε μια παγκόσμια στρατηγική οικολογικής μετάβασης. Είναι βάσιμη η υποψία ότι αυτοί οι φόροι χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση φοροαπαλλαγών για τους πιο πλούσιους και τις επιχειρήσεις (χωρίς καμία θετική επίδραση στην απασχόληση). Εξάλλου οι δαπάνες για την οικολογία δεν αυξάνονται:
► Οι οικοδομές (θέρμανση οικιών και γραφείων) αντιστοιχούν στη Γαλλία στο 20% των εκπομπών αερίων ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Όμως η κυβέρνηση μείωσε τις επιδοτήσεις για τη θερμική ανακαίνιση των παλιών οικοδομών. Με τον ίδιο τρόπο, φρενάρει την κατασκευή νέων –λιγότερο ενεργοβόρων– κατοικιών, τόσο από ιδιώτες όσο και, πολύ περισσότερο, για τις κατασκευαζόμενες από το Δημόσιο λαϊκές κατοικίες με χαμηλό ενοίκιο.
► Οι μεταφορές αντιστοιχούν στο 30% των εκπομπών αερίων ρύπων. Τίποτα δεν έχει προβλεφθεί για τη μείωση της μεταφοράς εμπορευμάτων με νταλίκες μέσω των αυτοκινητοδρόμων – η οποία ευθύνεται για το ένα τρίτο των εκπομπών. Το μερίδιο των σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων κατέρρευσε στο 10% σήμερα, από 24% που ήταν το 1990. Οι σιδηρόδρομοι υποφέρουν από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των αυτοκινητόδρομων.
► Τίποτα δεν έχει προβλεφθεί για την προώθηση των εμπορευματικών μεταφορών μέσω σιδηροδρόμων και τη φορολόγηση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών μώστε να καταστούν λιγότερο ελκυστικές. Βέβαια η καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού που ασκούν οι εταιρίες οδικών μεταφορών (χάρη στη χρησιμοποίηση φτηνών ξένων οδηγών και στη δίχως επιπτώσεις ρύπανση που προκαλούν) θα στρεφόταν κατά της αρχής του «ελεύθερου ανταγωνισμού»…
► Το λεγόμενο άνοιγμα στον ανταγωνισμό έβλαψε σοβαρά τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. Σαν να μην έφτανε αυτό, η κυβέρνηση επέκτεινε το άνοιγμα και στη μεταφορά επιβατών. Συνέπεια θα είναι να καταργηθούν κι άλλες «ζημιογόνες» σιδηροδρομικές γραμμές, ιδίως «μικρής κλίμακας». Κατά τον ίδιο τρόπο, δεν έχει προβλεφθεί καμία επιβολή φόρου στην ιδιαίτερα ρυπογόνα κηροζίνη που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη.
…Η οικολογία πρέπει να είναι λαϊκή. «Χάρη» στον Μακρόν, παραμένουμε όσο πιο μακριά γίνεται από αυτόν τον στόχο.
* Απόσπασμα από άρθρο του Κριστόφ Ραμό, μέλους της ομάδας «Οι Εμβρόντητοι Οικονομολόγοι / Les Économistes Atterrés», που δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Η Εποχή της Πράξης» (www.lagedefaire-lejournal.fr)