Ένας καβγάς για το χρήμα και μια δίκη έφερε ξανά στη δημοσιότητα και με ατράνταχτα στοιχεία την κλίμακα του προγράμματος παράνομων μεταγωγών της CIA.
Πρόκειται για πρόγραμμα μεταφοράς υπόπτων για τρομοκρατικές ενέργειες σε μυστικές φυλακές σε διάφορα σημεία του κόσμου, όπου βασανίζονταν χωρίς την ενοχλητική παρέμβαση των Αρχών και τα συμβόλαια μεταφοράς τους μέσω ιδιωτικών εταιριών, όταν μία από τις εταιρίες μήνυσε μια άλλη, στο πλαίσιο μιας διαμάχης για τις αμοιβές. Καθώς πλησιάζει η δέκατη επέτειος της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, ένα πλήθος τιμολογίων, απολαβών, συμβολαίων και ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που υποβλήθηκαν ως αποδεικτικά στοιχεία σε δικαστήριο της Νέας Υόρκης, αποκαλύπτει πώς ο «πόλεμος κατά της τρομοκρατίας» έγινε άλλη μια ευκαιρία πλουτισμού αμερικανικών επιχειρήσεων. Για πρώτη φορά, μάλιστα, αποκαλύπτονται οι ταυτότητες ορισμένων από τις εταιρίες που αναμείχθηκαν στις παράνομες μεταγωγές κρατουμένων, μαζί με τα ονόματα των στελεχών τους που γνώριζαν πολύ καλά το σκοπό των πτήσεων.
Η δικαστική υπόθεση αφορά την εταιρία Sportsflight, μια μισθώτρια αεροσκαφών και την αεροπορική εταιρία Richmor. Η πρώτη συμφώνησε να διαθέσει ένα αεριωθούμενο έναντι 4.900 δολαρίων /ώρα αντί της αγοραίας τιμής των 5.450. Η κυβέρνηση ήθελε «το φθηνότερο αεροπλάνο για μια αποστολή», κατέθεσε ο ιδιοκτήτης, Ντον Μος. Όμως, τότε ήταν ακόμη η πρώιμη φάση του προγράμματος των παράνομων μεταγωγών και η «δουλειά» είχε εξαιρετικές προοπτικές. Όπως είπαν οι μάρτυρες στο δικαστήριο, η Sportsflight ανέφερε στη Richmor: «Ο πελάτης λέει ότι θα είμαστε πολύ, μα πάρα πολύ απασχολημένοι μ’ αυτή τη δουλειά».
Βάσει των τιμολογίων, εξακριβώθηκε ότι το αεροπλάνο – ένα Gulfstream jet- που μίσθωσαν οι δύο αυτές εταιρίες στη CIA μετέφερε τον απαχθέντα από το Μιλάνο, το 2003, Αιγύπτιο κληρικό Αμπού Ομάρ (μια υπόθεση που έχει προκαλέσει σάλο στην Ιταλία) στο Κάιρο, σε μια μυστική φυλακή όπου υπέστη βασανιστήρια. Επίσης, τα σχετικά παραστατικά δείχνουν αφίξεις και αναχωρήσεις από το αεροδρόμιο του Βουκουρεστίου όπου υπήρχε μυστική φυλακή της CIA. Επίσης, αποκαλύπτουν μεταφορές από ευρωπαϊκά αεροδρόμια απευθείας προς το Γκουαντάναμο.
Σύμφωνα με το ίδρυμα νομικής υποστήριξης κρατουμένων Reprieve «Τα ντοκουμέντα αυτά αποκαλύπτουν πώς το μυστικό δίκτυο βασανιστηρίων της CIA μπορούσε να λειτουργεί ανεξέλεγκτα επί πολλά χρόνια και πώς η υπηρεσία αυτή κατάφερνε να διαψεύδει τις μαρτυρίες των κρατουμένων περί βασανιστηρίων, παρ’ όλο που όλη αυτή η βρόμικη δουλειά γινόταν φανερά».
Η εταιρία Richmor προμήθευσε, επίσης, ένα αεροπλάνο στην ιδιωτική στρατιωτική εταιρία DynCorp, που ενεργούσε για λογαριασμό της CIA. Οι σχετικοί λογαριασμοί πέρασαν μέσω της Sportsflight και μιας δεύτερης μεσίτριας εταιρίας, της Capital Aviation. Ο τελευταίος ιδιοκτήτης του αεροπλάνου αυτού ήταν ο Φ. Μορς, Αμερικανός με επιχειρηματική δραστηριότητα και στον αθλητισμό, αντιπρόεδρος της Fenway Sports Group, της εταιρίας που έχει την Liverpool FC.
Αναμφίβολα, όμως, εκείνο που αποκαλύφθηκε πολύ παραστατικά στη δίκη ήταν ο ακραίος κυνισμός των Αμερικανών επιχειρηματιών. Ο πρόεδρος της Richmor Μ. Ρίτσαρντς κατέθεσε στο δικαστήριο ότι το αεροπλάνο της εταιρίας του μετέφερε «κυβερνητικό προσωπικό και τους προσκεκλημένους του». «Προσκεκλημένους;», ρώτησε ένας δικαστής. «Ναι, προσκεκλημένους», απάντησε ο Ρίτσαρτς . «Η εταιρία μας είχε πολύ καλή απόδοση σ’ αυτή τη δουλειά, ακούγαμε πολύ καλά λόγια». «Από τους προσκεκλημένους;», ξαναρώτησε ο δικαστής. «Όχι, από την κυβέρνηση»…
Η δικαστική υπόθεση αφορά την εταιρία Sportsflight, μια μισθώτρια αεροσκαφών και την αεροπορική εταιρία Richmor. Η πρώτη συμφώνησε να διαθέσει ένα αεριωθούμενο έναντι 4.900 δολαρίων /ώρα αντί της αγοραίας τιμής των 5.450. Η κυβέρνηση ήθελε «το φθηνότερο αεροπλάνο για μια αποστολή», κατέθεσε ο ιδιοκτήτης, Ντον Μος. Όμως, τότε ήταν ακόμη η πρώιμη φάση του προγράμματος των παράνομων μεταγωγών και η «δουλειά» είχε εξαιρετικές προοπτικές. Όπως είπαν οι μάρτυρες στο δικαστήριο, η Sportsflight ανέφερε στη Richmor: «Ο πελάτης λέει ότι θα είμαστε πολύ, μα πάρα πολύ απασχολημένοι μ’ αυτή τη δουλειά».
Βάσει των τιμολογίων, εξακριβώθηκε ότι το αεροπλάνο – ένα Gulfstream jet- που μίσθωσαν οι δύο αυτές εταιρίες στη CIA μετέφερε τον απαχθέντα από το Μιλάνο, το 2003, Αιγύπτιο κληρικό Αμπού Ομάρ (μια υπόθεση που έχει προκαλέσει σάλο στην Ιταλία) στο Κάιρο, σε μια μυστική φυλακή όπου υπέστη βασανιστήρια. Επίσης, τα σχετικά παραστατικά δείχνουν αφίξεις και αναχωρήσεις από το αεροδρόμιο του Βουκουρεστίου όπου υπήρχε μυστική φυλακή της CIA. Επίσης, αποκαλύπτουν μεταφορές από ευρωπαϊκά αεροδρόμια απευθείας προς το Γκουαντάναμο.
Σύμφωνα με το ίδρυμα νομικής υποστήριξης κρατουμένων Reprieve «Τα ντοκουμέντα αυτά αποκαλύπτουν πώς το μυστικό δίκτυο βασανιστηρίων της CIA μπορούσε να λειτουργεί ανεξέλεγκτα επί πολλά χρόνια και πώς η υπηρεσία αυτή κατάφερνε να διαψεύδει τις μαρτυρίες των κρατουμένων περί βασανιστηρίων, παρ’ όλο που όλη αυτή η βρόμικη δουλειά γινόταν φανερά».
Η εταιρία Richmor προμήθευσε, επίσης, ένα αεροπλάνο στην ιδιωτική στρατιωτική εταιρία DynCorp, που ενεργούσε για λογαριασμό της CIA. Οι σχετικοί λογαριασμοί πέρασαν μέσω της Sportsflight και μιας δεύτερης μεσίτριας εταιρίας, της Capital Aviation. Ο τελευταίος ιδιοκτήτης του αεροπλάνου αυτού ήταν ο Φ. Μορς, Αμερικανός με επιχειρηματική δραστηριότητα και στον αθλητισμό, αντιπρόεδρος της Fenway Sports Group, της εταιρίας που έχει την Liverpool FC.
Αναμφίβολα, όμως, εκείνο που αποκαλύφθηκε πολύ παραστατικά στη δίκη ήταν ο ακραίος κυνισμός των Αμερικανών επιχειρηματιών. Ο πρόεδρος της Richmor Μ. Ρίτσαρντς κατέθεσε στο δικαστήριο ότι το αεροπλάνο της εταιρίας του μετέφερε «κυβερνητικό προσωπικό και τους προσκεκλημένους του». «Προσκεκλημένους;», ρώτησε ένας δικαστής. «Ναι, προσκεκλημένους», απάντησε ο Ρίτσαρτς . «Η εταιρία μας είχε πολύ καλή απόδοση σ’ αυτή τη δουλειά, ακούγαμε πολύ καλά λόγια». «Από τους προσκεκλημένους;», ξαναρώτησε ο δικαστής. «Όχι, από την κυβέρνηση»…
(Πηγή The Guardian 31/8/2011)
Αρ.Α.
Σχόλια