Του Βασίλη Κεχαγιά.
Και πολύ άργησαν… Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ βγαίνουν στους δρόμους, διαδηλώνουν και απειλούν, εμμέσως, τη λειτουργία της κρατικής σκηνής, κάτι που θα έπρεπε να αναμένεται από καιρό. Σε νοσηρό οικονομικό περιβάλλον εξαρχής το ΚΘΒΕ, με 7.100.000 ευρώ ετήσια έξοδα μισθοδοσίας (κατά κύριο λόγο των ηθοποιών) και περίπου 1 εκατ. λειτουργικά έξοδα, πόσο θα μπορούσε να αντέξει τις τρέχουσες περικοπές των πολιτιστικών φορέων, οι οποίες ήρθαν να προστεθούν σ’ αυτές που πραγματοποιήθηκαν ήδη;
Συνολικά, λοιπόν, υπάρχει μείωση της τάξης του 30%, σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό, σε όλους τους πολιτιστικούς φορείς της χώρας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πλέον τα χρήματα για να πληρωθούν οι ηθοποιοί, όχι μόνο για τις χειμερινές παραστάσεις, αλλά και για τις περσινές, αφού ειδικά στους συμβασιούχους οφείλονται δεδουλευμένα τουλάχιστον 8 μηνών.
Όλα αυτά τα προβλήματα έχουν προκύψει από το δεσμευτικό νόμο Βενιζέλου, ο οποίος υποχρέωνε την εκάστοτε διοίκηση του ΚΘΒΕ στην πρόσληψη τουλάχιστον 100 ηθοποιών. Εκτός αυτού, υπάρχει η ανειλημμένη υποχρέωση για το Κρατικό Θέατρο να εξαπλώνει τις δραστηριότητές του τόσο στην επικράτεια της Θεσσαλονίκης και στους περιφερειακούς Δήμους όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Έτσι, το κόστος των απαιτούμενων ενοικίων στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, στους Λαζαριστές και στις άλλες σκηνές είναι ιδιαίτερα υψηλό και ανεβάζει ακόμα υψηλότερα το ποσό των ανελαστικών εξόδων. Αν στα προηγούμενα συμπεριληφθούν και οι σπατάλες ή οι μεγαλομανείς δράσεις του παρελθόντος (που, όμως, δεν φαίνονται να εγκαταλείπονται και στο παρόν) τότε καταλαβαίνει κανείς ότι το ΚΘΒΕ βρίσκεται στην είσοδο ενός δρόμου με την προειδοποιητική οδοσήμανση «Αδιέξοδο».
Ευτυχώς, οι ίδιοι οι ηθοποιοί οι οποίοι προς το παρόν ενημερώνουν τον κόσμο με φυλλάδια και προσπαθούν να τον «ερεθίσουν» με μικρά θεατρικά δρώμενα του δρόμου, διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται με κανέναν τρόπο να αφήσουν την αυλαία του ΚΘΒΕ να πέσει. Παρά το γεγονός ότι την ερχόμενη Πέμπτη θα πραγματοποιήσουν πορεία προς τη Γενική Γραμματεία Μακεδονίας – Θράκης και γενικότερα θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, θα συνεχίσουν να «ασκούν τα υποκριτικά τους καθήκοντα». «Θα συνεχίσουμε να παίζουμε έστω και απλήρωτοι, έστω και αδικημένοι. Το Κρατικό θα συνεχίσει να λειτουργεί και να πραγματοποιεί κανονικά τις παραστάσεις του», διαβεβαιώνει ο εκπρόσωπος των ηθοποιών Στέργιος Τζαφέρης, υποδεικνύοντας ταυτόχρονα μια πραγματικά παραγωγική μορφή κινητοποιήσεων.
Όλα αυτά τα προβλήματα έχουν προκύψει από το δεσμευτικό νόμο Βενιζέλου, ο οποίος υποχρέωνε την εκάστοτε διοίκηση του ΚΘΒΕ στην πρόσληψη τουλάχιστον 100 ηθοποιών. Εκτός αυτού, υπάρχει η ανειλημμένη υποχρέωση για το Κρατικό Θέατρο να εξαπλώνει τις δραστηριότητές του τόσο στην επικράτεια της Θεσσαλονίκης και στους περιφερειακούς Δήμους όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Έτσι, το κόστος των απαιτούμενων ενοικίων στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, στους Λαζαριστές και στις άλλες σκηνές είναι ιδιαίτερα υψηλό και ανεβάζει ακόμα υψηλότερα το ποσό των ανελαστικών εξόδων. Αν στα προηγούμενα συμπεριληφθούν και οι σπατάλες ή οι μεγαλομανείς δράσεις του παρελθόντος (που, όμως, δεν φαίνονται να εγκαταλείπονται και στο παρόν) τότε καταλαβαίνει κανείς ότι το ΚΘΒΕ βρίσκεται στην είσοδο ενός δρόμου με την προειδοποιητική οδοσήμανση «Αδιέξοδο».
Ευτυχώς, οι ίδιοι οι ηθοποιοί οι οποίοι προς το παρόν ενημερώνουν τον κόσμο με φυλλάδια και προσπαθούν να τον «ερεθίσουν» με μικρά θεατρικά δρώμενα του δρόμου, διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται με κανέναν τρόπο να αφήσουν την αυλαία του ΚΘΒΕ να πέσει. Παρά το γεγονός ότι την ερχόμενη Πέμπτη θα πραγματοποιήσουν πορεία προς τη Γενική Γραμματεία Μακεδονίας – Θράκης και γενικότερα θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, θα συνεχίσουν να «ασκούν τα υποκριτικά τους καθήκοντα». «Θα συνεχίσουμε να παίζουμε έστω και απλήρωτοι, έστω και αδικημένοι. Το Κρατικό θα συνεχίσει να λειτουργεί και να πραγματοποιεί κανονικά τις παραστάσεις του», διαβεβαιώνει ο εκπρόσωπος των ηθοποιών Στέργιος Τζαφέρης, υποδεικνύοντας ταυτόχρονα μια πραγματικά παραγωγική μορφή κινητοποιήσεων.
Σχόλια