Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Τα φύκια δεν είναι μεταξωτές κορδέλες, αλλά μπορούν να γίνουν κάτι ακόμη καλύτερο: λύση για το κλίμα.

Αυτό δείχνει μια μελέτη από τους επενδυτές Κρεγκ Ντάγκλας, εταίρο στο ευρωπαϊκό VC κλιματικής τεχνολογίας, World Fund, και Ρος Μπρουκς, συνεργάτη και διευθυντή επενδύσεων, στο Katapult VC, που υποστηρίζει ότι τα φύκια προσφέρουν μια τεράστια ευκαιρία εκτοπίζοντας τα ορυκτά καύσιμα και την τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα.

Η μελέτη λέει ότι με τις θάλασσες να καλύπτουν το 70% της επιφάνειας του πλανήτη, οι κλιματικές λύσεις με βάση τους ωκεανούς παρέχουν τεράστιες δυνατότητες κλίμακας. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα φύκια μπορούν να κρατήσουν περίπου 50 φορές περισσότερο άνθρακα από την ατμόσφαιρα και έχουν δεσμεύσει περίπου το 30% των ανθρωπογενών εκπομπών CO2.

Αλλά προειδοποιεί, επίσης, ότι οι μέθοδοι που βασίζονται στους ωκεανούς για την απομάκρυνση του CO2 δεν έχουν διερευνηθεί μέχρι στιγμής, αν και οι ευρωπαϊκές startups σημειώνουν επιτέλους πρόοδο, ιδίως σε προσεγγίσεις και λύσεις που επικεντρώνονται στα γνωστά μας φύκια.

Η έκθεση υποστηρίζει ότι οι βραχυπρόθεσμες λύσεις περιλαμβάνουν τη χρήση φυκιών για να βοηθήσουν στην εκτόπιση προϊόντων με βάση τα ορυκτά, όπως στη δημιουργία βιοπλαστικών και βιοενέργειας. Και τα φύκια θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν ευρέως ως πηγή τροφής και ως ζωοτροφή για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου από την κτηνοτροφία.

Προβλέπει επίσης ότι μόνο στην Ευρώπη η αγορά βιοδιεγερτών φυτών θα μπορούσε να αξίζει έως και 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ και η βιομηχανία βιοσυσκευασίας έως και 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2030.

Η μελέτη υποστηρίζει επίσης ότι υπάρχουν πολλά παράλληλα οφέλη όσον αφορά την κλιμάκωση της φύτευσης και της καλλιέργειας φυκιών.

Για παράδειγμα, μπορεί να λειτουργήσει ως σημαντικός βιότοπος για άλλες μορφές θαλάσσιας ζωής και μπορεί επίσης να απορροφήσει πλεονάζον άζωτο και φώσφορο από το νερό στο οποίο αναπτύσσεται.

Ο Ντάγκλας επεσήμανε ότι μακροπρόθεσμα το δυναμικό από την πλευρά της δέσμευσης άνθρακα είναι «αστρονομικά υψηλό» και τα φύκια θα μπορούσαν να αποδειχθούν μία από τις μεγαλύτερες αποθήκες άνθρακα στον πλανήτη.

«Είναι μια περίπτωση να θέσουμε αυτή την ευκαιρία με όρους που έχει ήδη καταλάβει η μαζική αγορά. Αυτή είναι επένδυση στον ωκεανό», πρόσθεσε ο Μπρουκς.

«Πρέπει να αντεπεξέλθουμε σε μια τεράστια βιομηχανική μετάβαση και δεν πρόκειται να το πετύχουμε ακολουθώντας μια τυπική διαδρομή επιχειρηματικού κινδύνου. Πρέπει να δημιουργήσουμε μια διαφορετική διαδρομή για την κλιμάκωση και την κατασκευή νέων υποδομών».

Ο Ρος πρόσθεσε: «είμαστε πραγματικά στην κορυφή του παγόβουνου» όσον αφορά την κατανόησή μας σχετικά με τα φύκια, με έρευνα σε νέα και υπάρχοντα στελέχη που ξεκλειδώνουν βελτιωμένη ανθεκτικότητα, ανάπτυξη, συνέπεια απόδοσης και βελτιωμένη σύνθεση για εφαρμογές τελικής αγοράς.

«Για παράδειγμα, αν μπορέσουμε να φτάσουμε σε 20.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα με καλλιεργημένα φύκια, αυτό είναι δυνητικά 50 εκατομμύρια τόνοι άνθρακα που δεσμεύονται, αν λάβουμε υπόψη την καθίζηση και τη μετατρέψουμε σε βιοαπανθράκωμα.

Πηγή: ΟΤ


Boeing Starliner: Αναβάλλεται λόγω βλάβης η επιστροφή

Το νέο διαστημικό σκάφος της Boeing, το οποίο εκτοξεύτηκε στις 5 Ιουνίου έπειτα από χρόνια καθυστέρησης και υπερβάσεις του προϋπολογισμού, θα παραμείνει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) λίγες ημέρες περισσότερο από ό,τι προγραμματιζόταν, καθώς οι μηχανικοί της εταιρείας και της NASA εξετάζουν τεχνικά προβλήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την πτήση της επιστροφής.

Η αποστολή στον ISS είναι το τελικό βήμα για την πιστοποίηση του Starliner. Αν όλα προχωρήσουν σύμφωνα με το σχέδιο, θα γίνει το δεύτερο σκάφος που μισθώνει η NASA για μεταφορές πληρωμάτων από και προς τον ISS, μετά το Crew Dragon της SpaceX που πετά από το 2020.

Το CST-100 Starliner επρόκειτο να αναχωρήσει από τον ISS Παρασκευή, τελικά όμως θα παραμείνει σε τροχιά τουλάχιστον μέχρι τις 18 Ιουλίου.

Η ημερομηνία θα εξαρτηθεί πάντως από μια ποικιλία παραγόντων, όπως η επίλυση των τεχνικών προβλημάτων, οι καιρικές συνθήκες στη Γη και ο προγραμματισμός εργασιών στο πολυεθνικό τροχιακό συγκρότημα.

Μετά την αναχώρησή του, το σκάφος θα χρειαστεί περίπου έξι ώρες για να φτάσει στη Γη και να πέσει με αλεξίπτωτο στην έρημο του Νιου Μέξικο ή άλλες προκαθορισμένες περιοχές.

Η Ντίνα Κοντέλα της NASA ανακοίνωσε την Τρίτη ότι το Starliner εμφάνισε πρόβλημα σε βαλβίδα και νέα διαρροή αέριου ήλιου, πέρα από τις τέσσερις διαρροές που είχαν αναφερθεί στη διάρκεια του ταξιδιού των 24 ωρών μέχρι τον ISS.

Στη διάρκεια της πτήσης σταμάτησαν να λειτουργούν πέντε από τους 28 προωστήρες του σκάφους, αν και οι τέσσερις επανήλθαν λίγο αργότερα σε λειτουργία.

Η ανάπτυξη του Starliner ξεκίνησε το 2010 και η πρώτη αποστολή με πλήρωμα προγραμματιζόταν αρχικά για το 2017. Προβλήματα λογισμικού, τεχνικά θέματα και διαχειριστικά προβλήματα καθυστέρησαν το ντεμπούτο για χρόνια.

Οι δύο προηγούμενες απόπειρες εκτόξευσης είχαν αναβληθεί λόγω τεχνικών προβλημάτων. Στις 6 Μαΐου, η αντίστροφη μέτρηση σταμάτησε δύο ώρες πριν από την πυροδότησης λόγω προβλήματος στον πύραυλο Atlas V. Η επόμενη προσπάθεια το περασμένο Σάββατο ακυρώθηκε τέσσερα λεπτά πριν από την ώρα μηδέν λόγω προβλήματος σε υπολογιστή της εξέδρας εκτόξευσης.


Τα δάση στη Γερμανία 

«Το δάσος βρίσκεται σήμερα σε χειρότερη κατάσταση από ό,τι όταν όλοι μιλούσαν για τον θάνατο των δασών» επιβεβαιώνει στη Deutsche Welle o Ζβεν Ζέλμπερτ, ειδικός σε θέματα δασών στη Γερμανική Ένωση Προστασίας της Φύσης και της Βιοποικιλότητας (NABU). «Και τότε η κοινωνία αντέδρασε με μεγάλη ενεργητικότητα. Γιατί τότε τοποθετήθηκαν φίλτρα στις καμινάδες των εργοστασίων σε μεγάλη κλίμακα, το θείο απομακρύνθηκε από τον αέρα και αυτό βοήθησε πολύ το δάσος». Σήμερα υπάρχουν διαφορετικοί παράγοντες που επηρεάζουν τα δέντρα.

«Έχουμε την κλιματική αλλαγή, η οποία επηρεάζει πλέον σαφώς τα δάση», λέει ο Ζβεν Ζέλμπερτ. «Εκτός από τις ξηρασίες, τις καταιγίδες και την έλλειψη νερού, υπάρχουν νέες ασθένειες, οι περισσότερες από τις οποίες προκαλούνται από γνωστούς παθογόνους μικροοργανισμούς που ξαφνικά προκαλούν πολύ περισσότερες ζημιές στα δάση από ό,τι έχουμε δει στο παρελθόν». Η νυν κυβέρνηση συνασπισμού έχει δεσμευτεί στη κυβερνητική συμφωνία να αντιμετωπίσει αυτήν την τάση. «Μόνο ένα στα πέντε δέντρα εξακολουθεί είναι υγιές, το δάσος μετατρέπεται σε χρόνιο ασθενή»…

Άρα η λέξη-κλειδί είναι η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και για τα δέντρα. «Πρέπει να κάνουμε τα δάση, τα οικοσυστήματα, συμπεριλαμβανομένων των πόλεων, ανθεκτικά στις καταιγίδες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κατανοήσουμε το δασικό οικοσύστημα ως τέτοιο, όχι μόνο ως δασική έκταση. Πρέπει να πλέξουμε τον ιστό της ζωής στα δάση λίγο πιο σφιχτά. Να φέρουμε περισσότερα είδη, για παράδειγμα». Ωστόσο, το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου για τα δάση δέχεται ήδη επικρίσεις. Οι ιδιοκτήτες δασών το θεωρούν ως «ψήφο δυσπιστίας» και διαμαρτύρονται για το ότι η εκχέρσωση χωρίς άδεια πρόκειται να καταστεί ποινικό αδίκημα. «Αντί για δασικό νόμο πρόκειται περισσότερο για νόμο για την προστασία της φύσης που έχει επεκταθεί στο δασικό τοπίο» καταγγέλλει η Ένωση Οικογενειακών Αγροτικών και Δασικών Εκμεταλλεύσεων, και ζητά λιγότερη αυστηρότητα και περισσότερη ελευθερία στη διαχείριση. «Το δάσος θεωρείται από πολλούς ως πηγή ξυλείας, που είναι και πρέπει να παραμείνει έτσι, αλλά μπορεί να το κάνει μόνο αν η υγεία των δασών βελτιώνεται και δεν χειροτερεύει συνεχώς», λέει ο Ζβεν Ζέλμπερτ.

Σχεδόν τα μισά από τα δάση της Γερμανίας ανήκουν σε ιδιώτες, με τον εντυπωσιακό αριθμό των 760.000 δασοκτημόνων. Η ξυλεία είναι ένα περιζήτητο προϊόν, οι τιμές έχουν αυξηθεί απότομα στην παγκόσμια αγορά τα τελευταία χρόνια και οι εξαγωγές ακατέργαστης ξυλείας υπερτριπλασιάστηκαν ανάμεσα στο 2015 και το 2020, ιδίως προς την Κίνα και τις ΗΠΑ. Επομένως η πίεση που ασκείται στα δάση είναι η ίδια παντού στον κόσμο, σύμφωνα με τον Ζέλμπερτ: «Έχουμε τα ίδια προβλήματα με άλλες περιοχές του κόσμου. Ο Αμαζόνιος υποφέρει πολύ από την κλιματική κρίση και υπάρχουν φόβοι ότι αυτό το υγρό κύτταρο της γης στεγνώνει. Αλλά και τα δάση στη Σκανδιναβία δέχονται μεγάλες πιέσεις. Τα δάση εκεί πρέπει να ξαναφυτευτούν με πολλά κωνοφόρα».

Κείμενο από την Γενς Τούραου

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!