Τι προβλέπει η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ δημοσίου και ΟΛΠ που προωθεί άρον-άρον το ΤΑΙΠΕΔ – Προκλητικά χαριστικές ρυθμίσεις για τον επενδυτή – Δεν κάλεσαν του υπουργείο Πολιτισμού στη διαβούλευση
Του Ειδικού Συνεργάτη
Με ημερομηνία 28 Σεπτεμβρίου και την επισήμανση «Αυστηρά Απόρρητο & Εμπιστευτικό» παραδόθηκε από τη Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ στο υπ. Ναυτιλίας και στον ΟΛΠ το Προσχέδιο της αναθεωρημένης Σύμβασης Παραχώρησης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Το Προσχέδιο της Σύμβασης όπου περιγράφονται οι όροι λειτουργίας του ΟΛΠ, όπως είναι αυτή τη στιγμή, αλλά και όπως…. θα βολεύει στο μέλλον τον εκάστοτε αγοραστή, βρίσκεται στη διάθεση της εφημερίδας μας.
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα βασικά του σημεία με τη δέσμευση ότι στο επόμενα φύλλα θα υπάρξει συνέχει της έρευνάς μας συνολικά για τις ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες απειλούν να μετατρέψουν τη χώρα κυριολεκτικά σε κουφάρι.
Όπως πολύ συγκεκριμένα αναφέρεται στο κείμενο (σελ. 12 παρ.4 Αντικείμενο Παραχώρησης) «το Ελληνικό Δημόσιο εκχωρεί στον ΟΛΠ (που σημαίνει και σε όποιον τον αγοράσει) το αποκλειστικό δικαίωμα κατοχής, χρήσης, διαχείρισης, διατήρησης, βελτίωσης και εκμετάλλευσης των Στοιχείων της Παραχώρησης, καθ’ όλη τη Διάρκεια της Παραχώρησης». Και ο πιο ανίδεος αντιλαμβάνεται τι σημαίνει η φράση πως ο διαχειριστής «επιτρέπεται να αποκτήσει τη φυσική κατοχή και να ασκεί πρωταρχικό φυσικό δικαίωμα διάθεσης επί των Στοιχείων Παραχώρησης» (η επισήμανση δική μας), ενώ την ίδια στιγμή σπεύδει να διευκρινίσει ότι δεν υπάρχει δικαίωμα εκμετάλλευσης του χώρου του λιμένα για δραστηριότητες που δεν σχετίζονται άμεσα με λιμενική βιομηχανική ή εμπορική αξιοποίηση, πολιτιστικές δραστηριότητες ή γενικού τουρισμού.
Μάλλον για να τηρήσει τα προσχήματα ή για να «ανακουφίσει» τα ώτα των φορέων που άμεσα πλήττονται, διευκρινίζει σε άλλο σημείο της σύμβασης (σελ. 55 παρ. 21) πως «Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα πρόσβασης στα Στοιχεία Παραχώρησης, μετά από την παροχή εύλογης προηγούμενης ειδοποίησης». Αφού, λοιπόν, οι Έλληνες ιθαγενείς οι οποίοι θα καταλήξουν να ζουν σε μια χώρα με ξεπουλημένες υποδομές, ενημερώσουν το νέο ιδιοκτήτη θα έχουν ίσως τη δυνατότητα να παρέμβουν για κάποιες… μικρο-υποθέσεις όπως:
- Ζητήματα εθνικής ασφάλειας και στρατιωτικά ζητήματα (εγκατάσταση ή ανάπτυξη μονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων).
- Έλεγχος τελωνείων και επιβολή φόρων(!).
- Αντιμετώπιση περιβαλλοντικών ζητημάτων που έχουν επιφέρει ουσιαστική ρύπανση, που δεν αντιμετωπίζονται επαρκώς.
- Φυσικές καταστροφές και απόκριση σε κρίσεις.
- Εκδήλωση δημόσιων υποχρεώσεων.
- Διάθεση χώρων για κοινωνικούς ή πολιτιστικούς σκοπούς (και με επισήμανση σε άλλο σημείο, για περιορισμένο χρόνο και όσο δεν ενοχλεί την κύρια δραστηριότητα του λιμένα).
Το Δημόσιο θα συνεχίζει να πληρώνει, ο αγοραστής όχι
Και σαν να μην έφτανε αυτό, περιγράφεται πως με ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου «θα συντηρούνται οι πλωτές οδοί που οδηγούν στη θαλάσσια ζώνη λιμένα με τρόπο που να αποφεύγει κάθε παρεμβολή και να στηρίζει τη λειτουργία, χρήση και εκμετάλλευση του Λιμένα Πειραιά και του Δικαιώματος (σ.σ. του εκμεταλλευτή εννοεί)». Αντίστοιχη υποχρέωση προκύπτει για το Δημόσιο, τον Έλληνα φορολογούμενο δηλαδή, για τη συντήρηση της υποδομής εντός της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, εφόσον αυτή δεν είναι απαραίτητη για την κύρια χρήση του, από τον ιδιοκτήτη. Ουσιαστικά, λοιπόν, οι φορολογούμενοι καλούνται να συνεχίσουν να πληρώνουν φόρους για ένα λιμάνι, από το οποίο θα προκύπτει καθαρό και μετρήσιμο οικονομικό όφελος για τον Ιδιώτη. Και δεν φρόντισαν καν αυτό ως δαπάνη να συμπεριληφθεί σε οποιοδήποτε αντισταθμιστικό κονδύλι κ.λπ.
Όσο για τα λοιπά κρυμμένα οφέλη, αν και δεν γίνεται σαφής προσδιορισμός στο κείμενο της Σύμβασης, αποτελεί ακόμη «γκρίζο σημείο» εάν όντως θα υπάρξουν φορο-απαλλαγές για το νέο αγοραστή… Ίσως γιατί, προκειμένου να μη χαρακτηριστεί κραυγαλέα αυτή η Σύμβαση και να αποτραπεί ο κίνδυνος να προσβληθεί από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο φορέα, η κυβέρνηση φρόντισε να περάσει σε άλλο νόμο την αντίστοιχη πρόθεσή της.
Έτσι, το άρθρο 10 του κεφαλαίου «Διατάξεις αρμοδιότητας υπουργείου Εσωτερικών» του πολυνομοσχεδίου που ψηφίστηκε μόλις την Παρασκευή το βράδυ, ο επίδοξος αγοραστής του ΟΛΠ λαμβάνει δύο σημαντικά «δώρα»: αφενός την απαλλαγή και προστασία από κάθε είδους δημοτικά τέλη και φόρους, αφετέρου τη διαγραφή -λόγω αναδρομικότητας- των χρεών του ΟΛΠ προς τους Δήμους.
Και αυτό την ώρα που τουλάχιστον 6 εκατομμύρια ευρώ των χρεών του ΟΛΠ προς τον Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας έχουν τελεσιδικήσει στα ελληνικά δικαστήρια και δεν υπάρχει άλλος τρόπος αποφυγής πληρωμής τους.
Τι παραχωρείται
Ο χάρτης που δημοσιεύεται εδώ αυτούσιος, δείχνει ξεκάθαρα τι εντάσσεται και τι όχι στη Σύμβαση Παραχώρησης, αν και οι «ροζ» ζώνες έχουν αρκετά αδιευκρίνιστα σημεία.
Όπως φαίνεται, ένα από τα σημεία που είχαν δημιουργήσει προστριβές με την ίδια την κοινωνία του Πειραιά, η Ζώνη Λιπασμάτων Δραπετσώνας μέχρι τον όρμο των Σφαγείων, θα επανεξεταστεί.
Εξαιρούνται, επίσης, τα κτίρια Λιμενοφυλάκων και της Πλοηγικής Υπηρεσίας, ενώ για τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, ορίζεται σε ειδικό σημείο της Σύμβασης (Υπο-Παραχωρήσεις) ότι θα πρέπει να υπάρξει αναλυτικό εγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα που να την περιλαμβάνει, ενώ αφήνεται ανοιχτό το θέμα η διαχείρισή τους να ελέγχεται από τη Δημόσια Αρχή Λιμένος, που θα δημιουργηθεί και θα «τρέξει» το πρόγραμμα.
Υπάρχουν, ωστόσο, μια σειρά παραβλέψεων που αφορούν σε χαρακτηρισμένους αρχαιολογικούς ζώρους, τους οποίους παρουσιάζουμε αναλυτικά με βάση το έγγραφο (Α.Π.: ΥΠΠΟΑ/ΓΓ/275829/6129) του υπ. Πολιτισμού που ο Δρόμος έχει στη διάθεσή του.
Κάντε κλικ εδώ και διαβάστε τις ενστάσεις του υπουργείου Πολιτισμού
Έτοιμοι οι «μνηστήρες»
Το ΤΑΙΠΕΔ ήδη «διαμήνυσε» τα χρονοδιαγράμματα
Σε σύσκεψη ΤΑΙΠΕΔ-στελεχών των Δημόσιων Οργανισμών δόθηκε deadline για το λιμάνι η ημερομηνία 5/12/2015.
Οι ξένοι και όχι μόνο «μνηστήρες» είναι ήδη έτοιμοι. Οι τρεις της αρχικής διαγωνιστικής διαδικασίας επιβεβαίωσαν το ενδιαφέρον τους. Αυτοί είναι η κινεζική Cosco, τη δανέζικη Maersk και η ICTS από τις Φιλιππίνες.
Στην ίδια σύσκεψη του ΤΑΙΠΕΔ με τους επικεφαλής των Οργανισμών ανακοινώθηκε ότι μέσα στον Οκτώβριο επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός της ΓΑΙΟΣΕ για το Θριάσιο Πεδίο. Καταληκτικό χρονοδιάγραμμα ορίστηκε το 1ο εξάμηνο 2016
ΕΕΣΤΥ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Μέχρι 12/12 ζητήθηκε να έχουν περάσει σε φάση δεσμευτικών προσφορών. Οι τωρινές διοικήσεις «οφείλουν» ένα μήνα πριν να έχουν ξεκαθαρίσει τις διεταιρικές τους συμβάσεις ώστε να μην πληρώσει ο αγοραστής χρέη στο Δημόσιο.
Περιφερειακά αεροδρόμια: Στις 14 Οκτωβρίου ο προτιμητέος επενδυτής Fraport AG – Slentel Ltd και οι αναπληρωματικοί υποψήφιοι CASA (Corporation America S.A.) – METKA Α.Ε. και Vinci Airports SAS – Αktor Παραχωρήσεις Α.Ε. ανανέωσαν τις προσφορές τους. Αν και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει εξαγγείλει ηλεκτρονικό δημοψήφισμα για τα αεροδρόμια που την αφορούν, το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί ότι το θέμα θα έχει λήξει έως τέλος του έτους.