Λιποθυμίες, κλάματα και απολύσεις λόγω «κακής» αξιολόγησης στη Wind
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Κατερίνης.

«Οι εργαζόμενοι κλαίνε όταν δεν πιάνουν τους χρόνους που πρέπει», «λιποθύμησα δυο φορές σε μια εβδομάδα, άλλος εργαζόμενος έφυγε με ασθενοφόρο». Δεν είναι εικόνες μιας άλλης εποχής, αλλά από μια πολύ σύγχρονη εταιρία, από τις μεγαλύτερες και πιο κερδοφόρες – τη Wind.
«Το 80% των εργαζόμενων στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών είναι συμβασιούχοι. Τους προσλαμβάνουν αξιοποιώντας τα προγράμματα επιδότησης του ΟΑΕΔ και μόλις λήγουν οι συμβάσεις τους απολύουν και α αίρνουν άλλους». Η Ελένη Δεμέναγα, δέκα χρόνια εργαζόμενη στην εταιρία, είχε μέχρι πρόσφατα ως αντικείμενο και την εκπαίδευση των συμβασιούχων. Λέμε μέχρι πρόσφατα, γιατί η εταιρία την αξιολόγησε με… βαθμό 0 στο σημείο «γνώση αντικειμένου» και την απέλυσε. Όπως έχει απολύσει πάνω από 50 εργαζόμενους τελευταία.
Μια από αυτούς και η Ελένη Στεφανίδου, συμβασιούχος στην εξυπηρέτηση πελατών: «Υπάρχει ένας σταθερός αριθμός εργαζομένων, αλλά ανακυκλώνονται οι άνθρωποι. Είναι ένα καθεστώς φθήνιας και ευελιξίας. Εγώ συμμετείχα σε όλες τις κινητοποιήσεις, γράφτηκα στο επιχειρησιακό και στο κλαδικό σωματείο, πήρα μέρος και στις εκλογές».
Οι απολύσεις έγιναν αφορμή για να ξεκινήσει ένας πολυήμερος αγώνας των εργαζομένων που κορυφώθηκε με κυλιόμενες στάσεις εργασίας και 24ωρη απεργία την Πέμπτη 20/4. Η συμμετοχή των εργαζομένων ήταν μεγάλη και μαχητική.

Απολύσεις για να διαφυλαχτούν τα κέρδη
Τα προβλήματα πολλά και η δράση του επιχειρησιακού σωματείου προβάλλει ως «το τελευταίο αποκούμπι», όπως χαρακτηριστικά λέει ο γραμματέας του σωματείου Χάρης Χρήστου. Εργαζόμενοι που αισθάνονται θιγμένοι από τις αυθαίρετα κακές «αξιολογήσεις», υπερβολική εντατικοποίηση στα διάφορα τμήματα, ιδίως στο τεχνικό, όπου μάλιστα κόβεται και το επίδομα standby («ανταμοιβή», όπως λέει ο Βάιος Μπίτος «για τις ατελείωτες ώρες που έχουμε προσφέρει από τη ζωή μας στην εταιρία»). Μειώσεις προσωπικού με μοναδικό επιχείρημα τη μείωση του κόστους. Ανακύκλωση των συμβασιούχων.
Από 1.950 εργαζόμενους στις αρχές του 2009, η εταιρία έχει μείνει με 1.450 πανελλαδικά, ενώ εν τω μεταξύ έχουν γίνει και δυο συγχωνεύσεις εταιριών (Tellas και Q). Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, η Wind έχει το λιγότερο προσωπικό από αντίστοιχες εταιρίες τηλεπικοινωνιών. Τα κέρδη τους δεδομένα και το δήθεν κυνήγι του ανταγωνισμού ένα πρόσχημα που χρησιμοποιούν, ταυτόχρονα, όλες οι εταιρίες του κλάδου.
«Η επιλογή τους είναι τρομοκράτηση και απολύσεις για να συγκρατήσουν τα κέρδη τους», λέει ο πρόεδρος του επιχειρησιακού σωματείου Σταύρος Σκεύος. «Έστησαν ολόκληρο απεργοσπαστικό μηχανισμό, χρησιμοποιώντας ακόμα και τις εγκαταστάσεις άλλης εταιρίας. Η αγωγή ώστε να βγει παράνομη η απεργία, είναι αντίγραφο αντίστοιχης αγωγής που έκανε η Cosmote πρόσφατα, όταν αντέδρασαν με απεργία οι εργαζόμενοι στις απολύσεις. Με διάφορους τρόπους καταργούν τμήματα της επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης».

Απεργοσπασία και διαστρέβλωση
Η σοβαρή αντίδραση των εργαζόμενων στις αυθαιρεσίες της διοίκησης, έστρεψε την εταιρία σε πρωτόγνωρα μονοπάτια απεργοσπασίας. Πέρα από την προσφυγή στα δικαστήρια, τη διακίνηση κειμένου όπου η διοίκηση μιλά για το… δικαίωμά της στην απόλυση, μετέφερε εργαζόμενους στις εγκαταστάσεις άλλης εταιρίας, της Teleperformance, αφού η ίδια έδωσε άδεια άνευ αποδοχών στο δικό της προσωπικό.
Επιχειρώντας διαστρέβλωση των γεγονότων, μάλιστα, η διοίκηση της εταιρίας διοχετεύει «ανεπίσημα» στον Τύπο κείμενο, όπου κάνει λόγο για αυταρχικότητα του σωματείου, το χαρακτηρίζει «συντεχνιακό σωματείο λίγων», «απόλυτα απαξιωμένο από τη συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων», και φθάνει να μιλά για εξυπηρέτηση προσωπικών σκοπιμοτήτων, αφήνοντας αήθη υπονοούμενα για συνδικαλιστές.
Την «πονηρή» διατύπωση σε εσωτερικό σημείωμα για υπονόμευση «προς όφελος των ανταγωνιστών μας», καταρρίπτει ο λόγος της Σοφίας Θεοδωροπούλου, από το επιχειρησιακό σωματείο της Vodafone: «Τα προβλήματα είναι πανομοιότυπα. Υπάρχει ένας ανοικτός πόλεμος από την εργοδοσία με τις ίδιες μορφές. Απολύσεις, εξωθήσεις σε παραίτηση, μειώσεις μισθών, εντατικοποίηση σε απάνθρωπο βαθμό». Οι εργαζόμενοι στον κλάδο τους τελευταίους μήνες βρίσκονται σε κινητοποιήσεις (Intracom, Cosmote, Vodafone, Wind) ενάντια στο σχέδιο συρρίκνωσης του κόστους εργασίας και η ανάγκη συντονισμού είναι το επόμενο βήμα.

Τριήμερος αποκλεισμός και στη Θεσσαλονίκη
Το τριήμερο 18, 19, 20 Απρίλη δεκάδες εργαζόμενοι της Wind, αλλά και εργαζόμενοι από άλλους χώρους, απέκλεισαν τις εγκαταστάσεις στο Ωραιόκαστρο, συμμετέχοντας στην πανελλαδική κινητοποίηση. Εργαζόμενοι και εργαζόμενες, νέοι σε ηλικία, έχοντας συμμετάσχει ελάχιστες φορές σε κινητοποίηση στο παρελθόν, αποφάσισαν να σηκώσουν το κεφάλι απέναντι στην εργοδοσία.
Η εταιρία, μέσω της διευθύντριας στη Θεσσαλονίκη, επιχειρούσε να διασπάσει τους εργαζόμενους σε «χουλιγκάνους, που αντιδρούν για να αντιδρούν», όπως έλεγε και σε «αυτούς που θέλουν να δουλέψουν». Έφτασε, μάλιστα, στο σημείο να δηλώνει πως υπερασπίζεται το «δικαίωμα στην εργασία» αυτών που θέλουν να δουλέψουν.
Σε ανακοίνωσή της η διοίκηση έγραφε πως μόνο το 5% των εργαζόμενων συμμετείχαν στις απεργίες. Η πραγματικότητα ήρθε να τους διαψεύσει.
Σε καθημερινή βάση -και τις τρεις μέρες- η πλειονότητα των εργαζόμενων βρισκόταν στον αποκλεισμό. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι καθώς εξελισσόταν η απεργία, όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι έπαιρναν το θάρρος και συμμετείχαν στον αποκλεισμό, γυρνώντας την πλάτη στις επιταγές της διεύθυνσης.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!