Το παρόν στον περιορισμένο χώρο που μπορεί να διαθέτει αναφέρεται στο τι ο Alain Badiou ονομάζει εναλλακτική λύση στο σημερινό αδιέξοδο της καπιταλιστικής δημοκρατίας.

 

Οι λαοί σήμερα εμφανίζονται να έχουν δύο επιλογές:

α) Να δεχτούν το δημοκρατικό καπιταλισμό σαν το τέλος της ιστορίας ή

β) Να δεχτούν ότι οι επιλογές που έχουν είναι η θρησκευτική ή ολοκληρωτική βία απέναντι του καπιταλισμού.

Ο Badiou ονομάζει τη δημοκρατία «ιδεολογική κατηγορία», όπου δεν μπορεί να καλύψει το κενό της ισότητας.

Γιατί όμως σήμερα ο Badiou γίνεται πολύτιμος;

Ο Badiou ξεχωρίζει δυο κατηγορίες ανθρώπων:

Η πρώτη είναι τα «ανθρώπινα ζώα» των οποίων οι πράξεις καθορίζονται από την ιδεολογία και στη ζωή των οποίων οι ελίτ με τα συμφέροντά τους κάνουν ό,τι χρειάζεται ώστε να μένουν υποταγμένοι. Αυτή η κατηγορία ανθρώπων δεν σημαίνει ότι δεν θέλουν να αλλάξουν τα πράγματα, αλλά δεν μπορούν γιατί δεν έχουν το φαντασιακό στοιχείο μιας εναλλακτικής ζωής. Πώς αυτή η ομάδα γίνεται «υποκείμενο» που είναι η άλλη κατηγορία για τον Badiou; Αυτό μπορεί να γίνει μόνο στη περίπτωση ενός «συμβάντος». Τι είναι το «συμβάν»;

Το απότομο σπάσιμο από το status quo. Στο βιβλίο του «Από το είναι στο συμβάν» λέει ότι ένα συμβάν συμβαίνει σε χρόνο και χώρο όπου αντίθετα με την καθημερινή ζωή σπάει κάθε δεσμό με την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων. Οπότε η κατηγορία των ανθρώπων μετατρέπεται σε υποκείμενο, όταν αφήσουν ανοιχτό το δικό τους ορίζοντα σε ένα «συμβάν» και μείνουν πιστοί στην «αλήθεια» του συμβάντος.

Ένας άνθρωπος και να μην καταλαβαίνει την «αλήθεια» του συμβάντος την ακολουθεί, εάν αυτή αποκτήσει «όνομα». Όπως λέει ο Badiou, ονοματίζοντας ένα συμβάν αυτό μπορεί να μεταβάλει έναν άνθρωπο σε «υποκείμενο». Ένα πολιτικό συμβάν είναι η συλλογική απόφαση «υποκειμένων» για ανατροπή μιας κατάστασης, όταν το κράτος δείχνει υπερβολική βία με τη δύναμη που κατέχει.

Ο Badiou πολλές φορές λέει ότι το πολιτικό συμβάν είναι «επανάσταση».

Στη δική μας Ελλάδα, θα ήταν φρόνιμο να δει κανείς αν έχουμε κριτήρια για δημιουργία «πολιτικού συμβάντος». Και τι χρειάζεται για να αναπτύξουμε αυτές τις συνθήκες;

Η ερώτηση που γεννιέται από τα κείμενα του Badiou είναι: η δημιουργία συμβάντος είναι η μόνη πιθανότητα μιας ποιοτικής αλλαγής;

Αυτό θα είναι το κείμενο μιας επόμενης φοράς.

 

Χρήστος Στεργίου

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!