Σοβαρά ερωτηματικά δημιουργούν οι αντιφάσεις και παλινωδίες για ΤΑΙΠΕΔ, Σκουριές και αεροδρόμια

 

Έχει διατυπωθεί σε προηγούμενο φύλλο του Δρόμου η εκτίμηση ότι το πιο σαφώς ίσως διατυπωμένο σημείο της «δημιουργικά ασαφούς» συμφωνίας του Eurogroup ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τις υπόλοιπες 18 χώρες της Ευρωζώνης, είναι αυτό που αφορά τις αποκρατικοποιήσεις.

Η υπόθεση αυτή απασχολεί με πολύ έντονο τρόπο όλα τα κινήματα υπεράσπισης της δημόσιας περιουσίας, αλλά και τα κινήματα υπεράσπισης ελεύθερων χώρων, που μετά από πολλά χρόνια δραστηριοποίησης και αγώνων, στήριξαν στη νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ την ελπίδα τους για δικαίωση και ακύρωση των ξεπουλημάτων που επιχείρησαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις.

Με προβληματισμό βλέπουν, όμως, τώρα την κυβέρνηση να μην έχει μια ξεκάθαρη τοποθέτηση για όλα αυτά τα ζητήματα. Το πώς θα προχωρήσει στο εξής η υπόθεση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, ήταν το πρώτο σημείο που δημιούργησε αμφιβολίες μετά τη συμφωνία του Eurogroup, η οποία προβλέπει ότι θα γίνουν σεβαστές οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουν συντελεστεί, αλλά και ότι όσοι διαγωνισμοί έχουν προκηρυχθεί θα προχωρήσουν σύμφωνα με το νόμο.

Έφτασε όμως η εβδομάδα που τελειώνει, για να πολλαπλασιάσει τις αμφιβολίες. Και δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, όταν από τη «δημιουργική ασάφεια» μόνο το δεύτερο μέρος παραμένει να ισχύει για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και όταν αποκαλύπτεται ότι στο νομοσχέδιο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο εντάσσεται ρύθμιση που ενσωματώνει την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου στο αμαρτωλό ΤΑΙΠΕΔ (το οποίο διατηρείται κανονικά και… με το νόμο). Τις ίδιες στιγμές, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος ανακοίνωσε (την Τετάρτη) ότι είναι καθ’ όλα νόμιμα τα πρωτόκολλα υλοτόμησης στις Σκουριές κι επομένως θα συνεχιστούν οι εργασίες αποψίλωσης.

Τα… κρούσματα παραείναι μαζεμένα και εύλογα προκαλούν ερωτηματικά για το πόσο οφείλονται απλά σε πιθανές κυβερνητικές αρρυθμίες ή –ακόμα και δικαιολογημένες- προχειρότητες ή πόσο ενδέχεται να εντάσσονται στα διακυβεύματα της πραγματικά δύσκολης διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ακόμη κι αν η εξήγηση ακούς απλά στο χαρακτηρισμό προχειρότητα, είναι φανερό ότι τέτοιες παλινωδίες και αντιφάσεις δίνουν κάθε δικαίωμα να ενταθεί ο προβληματισμός πολιτών και φορέων.

Όλοι τώρα περιμένουν και πιέζουν για ένα ξεκάθαρο κυβερνητικό σχέδιο σχετικά με ζητήματα σαν αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω. Διαφορετικά, είναι ορατός ο κίνδυνος να θεωρήσουν οι πολίτες ότι σημαντικά θέματα που τους ενδιαφέρουν έχουν μπει στο… ασαφές κρεβάτι του Προκρούστη, προκειμένου να αποτελέσουν θύματα της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές.

Σε κάθε περίπτωση, η εικόνα αυτή είναι απολύτως σίγουρο ότι δεν δίνει το σωστό μήνυμα στο λαό, ο οποίος δεν είναι δεδομένο μέχρι πότε θα αναμένει την αποσαφήνιση ασαφών δηλώσεων και σχεδιασμών. Δεν είναι πρόβλημα πολυγλωσσίας, σαν κι αυτή για την οποία κατηγορούν την κυβέρνηση τα συστημικά ΜΜΕ. Είναι πρόβλημα που κοστίζει στην κυβέρνηση καθημερινά την αποστασιοποίηση και απογοήτευση του κόσμου και την εκ νέου απογοήτευση και ιδιώτευσή του, μετά την πρώτη ενθουσιώδη υποστήριξη που παρέσχε στις διαπραγματευτικές προσπάθειες με τους δανειστές. Και αυτή, αν υπονομευτεί εξαιτίας πισωγυρισμάτων, δεν ανακτάται εύκολα – τουλάχιστον αν μιλάμε για την πραγματική κίνηση του λαού κι όχι για δημοσκοπικά ευρήματα μιας χρήσης…

 

 

Ερωτηματικά για το ΤΑΙΠΕΔ

Στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την Επανεκκίνηση της Οικονομίας» που κατατέθηκε στη Βουλή και συγκεκριμένα στο άρθρο 24 προβλέπεται η απορρόφηση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ Α.Ε.) από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε.). Σκοπός της απορρόφησης, όπως αυτός περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση, είναι η συγκέντρωση του συνόλου των ακινήτων του Δημοσίου και των δημοσίων επιχειρήσεων με σκοπό την καλύτερη οργάνωση και τον ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό της αξιοποίησής τους. Η συγκεκριμένη ρύθμιση γεννά πολλές απορίες διότι:

1. Η ΕΤΑΔ Α.Ε. διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο ακινήτων το οποίο περιλαμβάνει 277 τουριστικά ακίνητα ανά την Ελλάδα, με σημαντική ποικιλία, όπως τα πρώην Ξενοδοχεία Ξενία, Μαρίνες, Κάμπινγκ, Γκολφ, Χιονοδρομικά Κέντρα, Μουσεία, Σπήλαια, Τουριστικά Περίπτερα, Ιαματικές Πηγές αλλά και σημαντικού μεγέθους και προοπτικών εκτάσεις προς τουριστική αξιοποίηση, 12 Ολυμπιακά Ακίνητα, καθώς και 71.000 περίπου τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου συνολικής έκτασης 3.427.871.494 τ.μ. Η συγκεκριμένη εταιρία προήλθε από τη συγχώνευση της Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε. με την Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου Α.Ε. κι έχει στην κατοχή της τα περισσότερα από τα πιο σημαντικά ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου.

2. Δεν έχει τροποποιηθεί ούτε η αποστολή ούτε καν η σύνθεση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο διοικείται από Δ.Σ. και Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων. Τα 3 από τα 7 μέλη του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων υποδεικνύονται από την Ευρωζώνη και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (σημειώνεται πάντως ότι μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής πληροφορίες ανέφεραν πως επίκειται αντικατάσταση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ τη Δευτέρα). Υπενθυμίζεται ότι αποστολή του ΤΑΙΠΕΔ είναι η υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και η «αξιοποίηση» της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου με σκοπό τη μείωση του δημόσιου χρέους.

Με βάση τα παραπάνω, τα ερωτήματα προκύπτουν αβίαστα:

1. Γιατί «προικοδοτείται» το ΤΑΙΠΕΔ με τόσο σημαντικής αξίας ακίνητα (μεταξύ των οποίων μουσεία, σπήλαια και ιαματικές πηγές);

2. Γιατί δεν προηγήθηκε η αλλαγή του καταστατικού του ΤΑΙΠΕΔ που, μεταξύ των άλλων, προβλέπει ότι τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται σε αυτό δεν μπορούν να «επιστρέψουν» στους προηγούμενους κατόχους τους; Το ΤΑΙΠΕΔ δημιουργήθηκε κατ’ επιταγή των δανειστών και ο ιδρυτικός του νόμος (Ν.3986/11), ο οποίος ορίστηκε από το δεύτερο μνημόνιο, προβλέπει ότι όλα τα έσοδα που θα έχει από τις ιδιωτικοποιήσεις θα πηγαίνουν στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. Μετά την ενσωμάτωση της ΕΤΑΔ σε αυτό και με δεδομένη την πρότερη κυβερνητική δέσμευση για δημιουργία Ταμείου Κρατικής Περιουσίας που τα έσοδά του θα πηγαίνουν για τη στήριξη της κοινωνικής ασφάλισης, δεν έχει ως προϋπόθεση την αλλαγή του καταστατικού του;

3. Γιατί δεν προηγήθηκε η αλλαγή της σύνθεσης του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ;

4. Γιατί ο «ενιαίος στρατηγικός σχεδιασμός της αξιοποίησης» της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου προϋποθέτει τη μεταφορά των ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ;

Όλα τα παραπάνω έχουν δημιουργήσει αντιδράσεις. Ήδη η Επιτροπή για την Κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει την απόσυρση του συγκεκριμένου άρθρου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι το ίδιο ζητούν και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

 

 

Αντιφατικά μηνύματα και για τις Σκουριές

Δεν ξεκίνησαν οι εργασίες υλοτομίας στις Σκουριές Χαλκιδικής, παρά τις προχθεσινές δηλώσεις του αν. υπουργού Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη ότι «από τον έλεγχο που ολοκληρώθηκε, προέκυψε η νομιμότητα των μέχρι σήμερα πρωτόκολλων, και κατόπιν αυτού θα εφαρμοστεί ο νόμος». Οι κάτοικοι της περιοχής απάντησαν με νέα αίτηση αναστολής των εργασιών, με το αιτιολογικό ότι η υπόθεση εκκρεμοδικεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κάτι που ενδεχομένως δεν είχε λάβει υπόψη του ο κ. Τσιρώνης. Το υπουργείο καλείται τώρα να επανεξετάσει τη στάση του, καθώς όπως ανέφερε στον Δρόμο η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Ιγγλέζη, «πρόκειται για την υλοτόμηση και την αποψίλωση μιας έκτασης 300 στρεμμάτων στην περιοχή Καρατζά, για μελλοντική εναπόθεση παραπροϊόντων εξόρυξης της Ελληνικός Χρυσός. Με ποια λογική λοιπόν θα μπορούσαν να νομιμοποιηθούν οι προεργασίες για μια δραστηριότητα της οποίας οι άδειες αμφισβητούνται και έχουν τεθεί στην κρίση του ανωτάτου δικαστηρίου;».

Εν τούτοις, το θέμα παραμένει: ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος δεν είχε υπόψη του ότι μιλά για μια υπόθεση που βρίσκεται ακόμη στο Συμβούλιο της Επικρατείας; Και τι εννοούσε το γραφείο του όταν ανακοίνωνε ότι η υλοτομία μπορεί να συνεχιστεί κανονικά και «κάθε άλλη πληροφορία που έχει δει το φως της δημοσιότητας, δεν αντιστοιχεί σε ενέργειες του Υπουργείου μας»; Υπενθυμίζεται ότι και προ μηνός ο Γ. Τσιρώνης είχε εκτιμήσει ότι δεν είναι δυνατή η ακύρωση των υπογεγραμμένων συμβάσεων, αλλά μόνο ο έλεγχος των αδειοδοτήσεων που έχουν δοθεί για το έργο.

Είναι προφανές πως ό,τι συμβαίνει τις ημέρες αυτές με τις Σκουριές ανοίγει ζητήματα που δεν μπορούν να κλείσουν εύκολα, πολύ περισσότερο που χιλιάδες άνθρωποι έχουν εμπράκτως τοποθετηθεί και αγωνιστεί για την ακύρωση της περιβαλλοντοκτόνας επένδυσης στις Σκουριές, έχουν δεχτεί την κατασταλτική βία, έχουν διωχθεί και βρίσκονται με βαριές κατηγορίες μόνο και μόνο επειδή συμμετέχουν στον μεγάλο αυτό αγώνα.

 

 

«Τα Περιφερειακά Αεροδρόμια ανήκουν στο λαό»

Συνέντευξη Τύπου δίνουν την Τρίτη 17/03 στις 12:30 στην Αίθουσα του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών εκπρόσωποι της πανελλαδικής Πρωτοβουλίας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών Αεροδρομίων. Η Πρωτοβουλία είχε ξεκινήσει από τον καιρό που η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου ετοιμαζόταν να βγάλει στο σφυρί τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και έκτοτε έχει πλαισιωθεί από πολλές κινήσεις και θεσμικούς φορείς, που σήμερα φτάνουν τους 161.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι από τις αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε τελική φάση. Αυτήν τη φάση δηλαδή για την οποία η συμφωνία του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου προβλέπει ότι όλα θα προχωρήσουν κανονικά σύμφωνα με το νόμο. Είναι απορίας άξιον όμως, ποιος ακριβώς νόμος θα μπορούσε να σταματήσει την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων (έχει ήδη πλειοδοτήσει κοινοπραξία υπό τη γερμανική Fraport). Μέχρι να απαντηθεί αυτή η απορία, το θέμα ανησυχεί εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους σε όλη τη χώρα, που ζητούν μια σαφή απάντηση για τους σκοπούς της κυβέρνησης.

Η Πρωτοβουλία των 161 φορέων ξεκαθαρίζει ότι τα Περιφερειακά Αεροδρόμια ανήκουν στο λαό. Είναι απόλυτα κερδοφόρες και βιώσιμες επιχειρήσεις υπό δημόσιο έλεγχο και διοίκηση, ενισχύουν σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό, δεν επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο και έχουν άμεσες δυνατότητες αύξησης της αποδοτικότητας – κερδοφορίας τους.

Με ποια λογική αιτιολόγηση θα μπορούσε, λοιπόν, να συνεχιστεί η διαδικασία ξεπουλήματός τους; Πολύ περισσότερο που το ποσοστό εξάρτησης του Τουρισμού από τα Αεροδρόμια, ιδιαίτερα στις νησιωτικές Περιφέρειες, αγγίζει το 80% και ο δημόσιος έλεγχος μπορεί να αποτρέψει τη συρρίκνωση του τουριστικού κλάδου από το επικείμενο μονοπωλιακό καθεστώς των ιδιωτικοποιήσεων. Τα αεροδρόμια, λέει χαρακτηριστικά η Πρωτοβουλία, μπορούν να συνεχίσουν να αποτελούν βασικό παράγοντα της οικονομίας της χώρας. «Οποιαδήποτε πολιτική απόφαση προς την αντίθετη κατεύθυνση, θα συνιστά έγκλημα τόσο για το λαό όσο και την ελληνική οικονομία. Η αναβάθμισή τους ενόψει της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου πρέπει να ξεκινήσει ΤΩΡΑ. Η ιδιωτικοποίησή τους πρέπει να σταματήσει ΤΩΡΑ» καταλήγει στην ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία, για ένα θέμα όπου η ασάφεια δημιουργεί εύλογες ανησυχίες.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!