Στις 11-12 /3, οι υπουργοί Παιδείας 46 ευρωπαϊκών χωρών θα γιορτάσουν τη δέκατη επέτειο της διαδικασίας της Μπολόνια στη Βιέννη και τη Βουδαπέστη.

Η διαδικασία της Μπολόνια βρήκε αντίθετους φοιτητές σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Μόνο τον περασμένο Ιανουάριο, 200.000 Γερμανοί φοιτητές προχώρησαν σε συμβολικές καταλήψεις και πραγματοποίησαν μαζικές πορείες σε 70 πόλεις της Γερμανίας, με ένα από τα βασικά συνθήματα την κατάργηση της διαδικασίας της Μπολόνια.

Η πρωτοβουλία «Bologna Burns!» που αποτελεί συνέχεια των κινητοποιήσεων που έγιναν στη Βιέννη και σε πανεπιστήμια πολλών πόλεων της Αυστρίας το περασμένο φθινόπωρο, με αφορμή τη σύνοδο των υπουργών Παιδείας, θέτει στο επίκεντρο των αγώνων την αμφισβήτηση της Μπολόνια και καλεί φοιτητές και νέους απ’ όλη την Ευρώπη να πάρουν μέρος και να συνδιαμορφώσουν το πλαίσιο και την πολιτική πλατφόρμα των κινητοποιήσεων. Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν 35 φοιτητικές, πολιτικές, οικολογικές και οργανώσεις αλληλεγγύης.

Στο πρόγραμμα δράσης προβλέπονται: Στις 11 Μαρτίου διαδήλωση στο κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Βιέννης, 3 μ.μ. Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθούν ειρηνικοί αποκλεισμοί δρόμων της Βιέννης. Στις 12 Μαρτίου θα γίνει εναλλακτική σύνοδος στο πανεπιστήμιο.

 

Αμφισβητούμε τα θεμέλια της Μπολόνια

Η πρωτοβουλία «Bologna Burns!» μεταξύ άλλων τονίζει: «Η νέα δομή των ανώτατων σπουδών σε τρία στάδια που επέβαλε η διαδικασία της Μπολόνια (μπάτσελορ, μάστερ, ντοκτορά) όχι μόνο οδήγησε σε περισσότερους περιορισμούς των μαθημάτων, αλλά και σε μεγαλύτερη ταξική επιλογή και στη συμπίεση της ατομικότητας. Το προπτυχιακό πρόγραμμα, που είναι σχεδιασμένο για μια ταχεία εκπαίδευση επισφαλώς εργαζόμενων, απ’ τη μια εμποδίζει την κριτική γνώση και την ανάπτυξη της προσωπικότητας και απ’ την άλλη την πρόσβαση στις άλλες βαθμίδες (μάστερ και διδακτορικό) αποκλείοντας ειδικά τις κοπέλες.

Η πολυδιαφημισμένη αυτονομία των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης στην πράξη υπηρετεί μια πολιτική διαφοροποίησης ανάμεσα σε πανεπιστήμια για τις μάζες και σε πανεπιστήμια για τις ελίτ και αποξενώνει την πλειονότητα των νέων από την εκπαίδευση. Το δικαίωμα στην ελεύθερη εκπαίδευση δίνει τη θέση του στην ”αποτελεσματικότητα” και στο ”επίτευγμα”, που διαχωρίζουν τους φοιτητές σε εργατικό δυναμικό ”κατώτερης” και ”ανώτερης” εκπαίδευσης.

Σε συνδυασμό με τη χρόνια υποχρηματοδότηση, τα πανεπιστήμια αναγκάζονται να αναζητήσουν πόρους από ιδιώτες και συνεπώς υπόκεινται στην άμεση επιρροή των εταιριών, τόσο ως προς το πρόγραμμα διδασκαλίας όσο και ως προς την έρευνα.

Το γεγονός ότι όλη η διαδικασία βασίζεται στην αντίληψη της εκπαίδευσης ως παραγωγού εργατικού δυναμικού με βάση τις ανάγκες της αγοράς αντανακλάται στους στόχους της Μπολόνια. Ταξική επιλογή, δίδακτρα που αυξάνονται συνεχώς, διοίκηση του πανεπιστημίου ως επιχείρησης και η υπονόμευση της δημοκρατίας είναι τα συμπτώματα.

Συνεπώς πρόθεσή μας δεν είναι να μετρήσουμε την επιτυχία ή αποτυχία της διαδικασίας της Μπολόνια, αλλά να αμφισβητήσουμε τα ίδια τα θεμέλιά της. Οι πανευρωπαϊκές κινητοποιήσεις όλο τον προηγούμενο χρόνο δείχνουν ότι η μετατροπή των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε επιχειρήσεις κατευθύνεται εναντίον των φοιτητών και της ίδιας της εκπαίδευσης.

Χρειάζεται κοινή ευρωπαϊκή αντίσταση εναντίον της τρέχουσας εκπαιδευτικής πολιτικής, και η επιβολή εναλλακτικής λύσης».

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη συνδιαμόρφωση του πλαισίου, για το πρόγραμμα των κινητοποιήσεων και τη συμμετοχή στον ιστότοπο:

www.bolognaburns.org

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!