Η Κλυταιμνήστρα της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ σε σκηνοθεσία Μάρως Τριανταφύλλου, στο Studio Μαυρομιχάλη
Της Χριστίνας-Βαλεντίνας Θάνου
«Δεν υπάρχει παρά ένας άντρας στη ζωή κάθε γυναίκας· οι άλλοι είναι ένα θλιβερό υποκατάστατο και η μοιχεία είναι η απελπισμένη μορφή της πίστης…»
Μέσω μιας πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης του Λεωνίδα Μαριδάκη, εισαγόμαστε σε ένα έγκλημα που χορεύει τάνγκο στο μονοπάτι της προδομένης αγάπης. Ή στο ψυχογράφημα της Κλυταιμνήστρας η οποία σκότωσε το σύζυγο της, Αγαμέμνονα, με τη βοήθεια του εραστή της Αίγισθου, όπως λέει ο μύθος. Όλα τα χρόνια που ο σύζυγός της έλειπε, αυτή κυβέρνησε στο όνομά του, αντιγράφοντας τον σε πολλές συμπεριφορές. «Ο Αίγισθος δεν ήταν για μένα παρά το αντίστοιχο των γυναικών της Ασίας». Όταν ο Αγαμέμνονας γύρισε, κατάλαβε πως η ζωή του δεν είχε χώρο γι’ αυτήν. Έτσι αποφάσισε να τον σκοτώσει.
Με ένα απλό μαύρο βελούδο φόρεμα, ένα κόκκινο φουλάρι και φόντο μια σειρά από μάσκες -να θυμίζουν τα πρόσωπα και τα προσωπεία της ιστορίας-, η Ειρήνη Μελά, στο ρόλο της Κλυταιμνήστρας, συναρπάζει καθηλώνοντας τα βλέμματα των θεατών σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Με αυθεντική και πηγαία συγκίνηση για όσα βιώνει η ηρωίδα, με γυναικεία ευαισθησία, γοητεία και απλότητα ερμηνεύει πλήθος συναισθημάτων. Κυρίως όμως δείχνει το θυμό, τη ζήλια και τη θλίψη. Και τον φόβο για το χρόνο που περνάει παίρνοντας της τα νιάτα και την ομορφιά. Σε αυτό το ταξίδι συνοδεύει με τραγούδι η Αιμιλία Ράπτη.
Η ηρωίδα είναι μια μεσόκοπη γυναίκα που αγαπά παράφορα τον άντρα της, νιώθει προσβολή για την απόρριψη και υποφέρει καθώς αυτός έχει ερωμένη μια νεαρή γυναίκα. «Ζήλευα αυτές τις δυστυχισμένες που η μόνη τους αντίζηλος είναι η γη και που ήξεραν τουλάχιστον ότι ο άντρας τους κοιμάται μόνος».
Λίγο μετά τον φόνο απολογείται στο δικαστήριο. Δεν προσπαθεί να δικαιολογηθεί, δεν ζητά συμπάθεια ή επιείκεια. Αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεών της με γενναιότητα και αναζητά μέσα στη προσωπική της ιστορία τα αίτια που την οδήγησαν στο φόνο. Σαν να κάνει ένα προσωπικό απολογισμό. Αυτοί που έχει απέναντί της δεν είναι άξιοι να την κρίνουν. Η απόφαση των δικαστών δεν την νοιάζει. Έχει ήδη καταδικαστεί. Θα ζει το φόνο του άντρα που αγάπησε στο διηνεκές, χωρίς πιθανότητα να λυτρωθεί.
Η σκηνοθέτις συνθέτει την παράσταση αντλώντας στοιχεία από την αγάπη της για το θέατρο, από μια ακάματη έρευνα για γνώση, από τον προβληματισμό της για τη πορεία του γυναικείου κινήματος και για τη σχέση φύλου και πολιτικής. Η συγγραφέας έχει εμπνευστεί από τον αρχαίο μύθο, ωστόσο η «Κλυταιμνήστρα» της -που γράφτηκε το 1936- παρουσιάζει μια διαφορετική οπτική εγείροντας ερωτήματα όπως, γιατί μια τόσο ικανή γυναίκα, που κυβέρνησε το δυνατότερο βασίλειο του μυκηναϊκού κόσμου καθορίζεται αποκλειστικά από τα συναισθήματα της; Θα μπορούσε να περιφρονήσει τον άντρα που την ταπείνωσε, να βαδίσει αγέρωχα μπροστά και να πάψει να τον αντιγράφει καθώς θα γράφει το δικό της βηματισμό;
Περαιτέρω… οι άντρες και οι γυναίκες θα κατανοήσουν καλύτερα ο ένας τον άλλο;
INFO
Σκηνοθεσία: Μαρώ Τριανταφύλλου Μετάφραση: Μαρία Φωστιέρη Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης Τραγούδι: Αιμιλία Ράπτη Χορογραφία: Σταμάτης Σουσούδης Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος Φωτογραφίες: Πέτρος Γιασεμής Studio Μαυρομιχάλη, οδός Μαυρομιχάλη 134, Εξάρχεια Παραστάσεις: Δευτέρα, Τρίτη 21:15 από 4/4 έως 19.4 Διάρκεια: 50΄, Εισιτήρια: 8€, 5€, StudioΜαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, τηλ.: 210-6453.330