Ρεπορτάζ: Μαίρη Ευθυμιάτου

 

Αντιμέτωποι με άλλη μια μεταβίβαση βρίσκονται από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας οι 1.282 εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Οι Γερμανοί ιδιοκτήτες τους της ThyssenKrupp, τα μεταβίβασαν στο διεθνή συνεργάτη τους, την Abu Dhabi Mar, με τις ευλογίες της ελληνικής κυβέρνησης.

O τρόπος με τον οποίο τα ελληνικά Ναυπηγεία πέρασαν από γερμανικά σε αραβικά χέρια, χωρίς καμία δέσμευση για τις θέσεις εργασίας, αλλά και τα απλήρωτα χρέη (ευρωπαϊκό πρόστιμο προς το ελληνικό κράτος) ή τα ανεκτέλεστα συμβόλαια (τα 4 υποβρύχια που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ελληνικών κυβερνήσεων-Γερμανών) είναι ο επίλογος της πολιτικής εκχωρήσεων δημόσιας περιουσίας.

Πάνω στον παροξυσμό τού «πουλήστε γιατί χανόμαστε», η κυβέρνηση δεν υπολόγισε τους εργαζομένους και ειδικά τους 161 του τομέα Τροχαίου Υλικού, τους οποίους οι Γερμανοί είχαν «μετατάξει» σε άλλη εταιρία, αφήνοντάς τους απλήρωτους για 11 μήνες τώρα. Ο υπ. Εθνικής Άμυνας Ευ. Βενιζέλος, που είχε χρηστεί από το Θ. Πάγκαλο «συντονιστής» του θέματος, υπόσχεται από το περασμένο φθινόπωρο συνάντηση των τεσσάρων(!) συναρμοδίων υπουργείων με τους εργαζομένους. «Η συνάντηση δεν έγινε ποτέ, παρά τα γραπτά αιτήματα τόσο της ΓΣΕΕ όσο και της Ομοσπονδίας Μετάλλου, καθώς η κυβέρνηση απέφευγε να μας δει, ώσπου να κλειστεί η συμφωνία ερήμην μας», δηλώνει στο «Δρόμο» ένας εκ των 161 απλήρωτων, ο Βασίλης Τσιμπίδης, εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΕΚΑ.

 

Αγωνιστική διάθεση

Και ενώ η υπουργός Οικονομίας Λ. Κατσέλη έσπευσε να θριαμβολογήσει για την «τιμή» που μας έκανε η Abu Dhabi Mar (που διατηρεί άλλα 4 ναυπηγεία ανά τον κόσμο και στοχεύει στο χώρο των υπερπολυτελών γιοτ, των πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων) να έρθει στην Ελλάδα, το Σωματείο Τρίαινα των εργαζομένων στα Ναυπηγεία έδινε τη δική του αγωνιστική απάντηση. Την Τετάρτη, με παράσταση διαμαρτυρίας απαίτησαν από το υπουργείο Εργασίας επίσημη διαβεβαίωση ότι δεν θα χαθεί ούτε μια θέση εργασίας, κάτι που, όπως εξηγεί στο «Δρόμο» ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Κώστας Σταματάκης, «θα έχει πολλαπλασιαστικές αρνητικές συνέπειες και στα παράπλευρα επαγγέλματα όλης της ζώνης Πειραιά-Περάματος». Το υπουργείο διά στόματος Ροβ. Σπυρόπουλου τους διαβεβαίωσε πως η κυβέρνηση έχει την πρόθεση να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας και ειδικά για τους απλήρωτους εργαζομένους θα «προτείνει» στον ΟΑΕΔ να τους δοθεί έκτακτο επίδομα 1.000 ευρώ σε δύο δόσεις. Μέχρι να υλοποιηθούν οι υποσχέσεις, οι εργαζόμενοι δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να κάνουν πίσω και προγραμματίζουν γενική συνέλευση του Σωματείου για να συντονίσουν την περαιτέρω δράση τους. Βέβαια, για τους εργαζομένους τα πράγματα δεν θεωρούνται τετελεσμένα: «Το Σωματείο δεν δέχεται ως τελειωτική τη συμφωνία και συνεχίζει να εμμένει στην πρότασή του για δημιουργία ενός ενιαίου πανελλαδικού φορέα Ναυπηγικής Βιομηχανίας, με απαραίτητη τη δημόσια συμμετοχή», μας είπε ο Κ. Σταματάκης, ενώ ο Β. Τσιμπίδης τονίζει πως η μόνη βιώσιμη λύση θα ήταν «η εθνικοποίηση των Ναυπηγείων με σαφή και θεσμοθετημένο εργατικό έλεγχο», ώστε «να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο, χωρίς να γίνεται θύμα εκβιασμού κάθε φορά ξένων κυβερνήσεων και πολυεθνικών».

 

To χρονικό του ξεπουλήματος

1985: Κρατικοποίηση μέσω ΕΤΒΑ, εργαζόμενοι 3.200.

1995: Συνιδιοκτησία ΕΤΒΑ/ εργαζομένων – διατήρηση θέσεωνΜάνατζμεντ από Brown & Root – χρέος 15 δις δρχ.

2002: Εξαγορά από HDW, κατόπιν έλεγχος από ThyssenKrupp, μείωση εργαζομένων στα 1.400 άτομα.

2009: Διάσπαση Τομέα Τροχαίου Υλικού/ Πρόθεση αποχώρησης Γερμανών – μείωση εργαζομένων στα 1.282 άτομα.

2010: Εκχώρηση 75,1% σε Abu Dhabi Mar & 24,9% ΤhyssenKrupp – Εργαζόμενοι;

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!