Όταν οι προβολείς συσκοτίζουν την πραγματικότητα. Του Απόστολου Λυκεσά
Ήταν παραμονές των Χριστουγέννων όταν ανακοινώθηκε επισήμως ότι επιτέλους ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του νεοκλασικού κτιρίου της οδού Αναγεννήσεως, μαζί και η ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου. Για να λάβει εορταστική χροιά το ευτυχές γεγονός, τα βράδια το κτίριο φωτίζεται πλέον από δέσμες προβολέων που αναδεικνύουν την κομψότητα των αρχιτεκτονικών του γραμμών.
Για όσους δεν γνωρίζουν, η «έπαυλη Πετρίδη» βρίσκεται στην περιοχή του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης (Μπες Τσινάρ ή Κήπος των Πριγκίπων). Για τους περισσότερους σήμερα βρίσκεται στην δυτική είσοδο – έξοδο της Θεσσαλονίκης. Άνευ σχολίων: οι εργασίες αναπαλαίωσης του κτιρίου, με προϋπολογισμό 1,3 εκατ. ευρώ, άρχισαν το Σεπτέμβριο του 2006, σταμάτησαν το 2009 και ολοκληρώθηκαν τέλος του 2013. Αξίζει πάντως να τονιστεί ότι για να σωθεί το «στολίδι της Αναγεννήσεως» και πολύ μελάνι χύθηκε και αγώνες δόθηκαν από ευαισθητοποιημένους πολίτες. Αλλά το καλό νέο δεν το χάρηκαν ούτε αυτοί που πάλεψαν για τούτη την κατάληξη.
Διότι πώς να εγκλωβίσεις το βλέμμα σου στο «στολίδι» όταν πάνωθέ του, στην οδό Καζαντζάκη, η πινακίδα των γραφείων της Χρυσής Αυγής υπενθυμίζει το βάθος του σκότους της περιρρέουσας πραγματικότητας; Πώς να ξεχάσεις ότι τις νύχτες που το νεοκλασικό λούζεται στο φως σαράντα χιλιάδες νοικοκυριά, μόνο στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, δεν έχουν ρεύμα; Μερικές μέρες μόνο πριν από τις φωταψίες της οδού Αναγεννήσεως, η χώρα συγκλονιζόταν από το θάνατο της 13χρονης Σάρας. Όσοι έκαναν δεύτερες σκέψεις ας μην «λαϊκίζουν» κι ας παρηγορηθούν από τις δηλώσεις του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη: «Εγώ δεν έχω δει κάθε μέρα 100 να λαμπαδιάζονται επειδή καίγονται τα σπίτια, επειδή δεν έχουν ρεύμα. Να μην λέμε και υπερβολές»…
Δύσμοιρος πολιτισμός
Ας μην χολοσκάμε. Εξάλλου το κτίριο «θα στεγάσει πολιτιστικές δραστηριότητες». Δύσμοιρος πολιτισμός, ανάπηρες δραστηριότητες. Όχι για κανέναν άλλο λόγο η δυσοίωνη διαπίστωση, αλλά, βρε αδελφέ, πώς πάλι να ξεχάσει ακόμη κι ένας καλοπροαίρετος ότι πριν από λίγες μέρες επίσης –δεν πέρασαν δα και χρόνια– ένα άλλο «στολίδι», η Βίλα Μπιάνκα που αναπαλαιώθηκε με δημόσιο χρήμα κι έγινε δημοτική πινακοθήκη –σήμερα κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς στεγάζει–, παραλίγο να καταλήξει τζάμπα σε χέρια ιδιωτών διότι ο δήμος δεν μπορούσε να συντηρήσει το κτίριο; Τι σόι «πολιτιστικές δραστηριότητες» θα γίνουν στην Αναγεννήσεως που δεν μπορούν να γίνουν στη διασταύρωση 25ης Μαρτίου και Βασ. Όλγας;
Από το βάθος του παρελθόντος χρόνου ο ηθοποιός Βασίλης Λογοθετίδης βγαίνει από τη σεκάνς του φιλμ «Ένας ήρωας με παντούφλες» και μονολογεί βλέποντας το φωταγωγημένο άγαλμά του: «Ε ψιτ, σε σένα μιλάω, με το σπαθί και την πανοπλία, είσαι να κάνουμε μία ανταλλαγή; Να σου δώσω τη λάμπα για να μου δώσεις έναν προβολέα; Έναν μόνο…»