Κοινοπραξία και τράπεζες τρέμουν το πόρισμα.
του Μάριου Διονέλλη
Στο συμπέρασμα ότι «δεν φταίει κανείς» οδηγούν οι μεθοδευμένες εξελίξεις γύρω από την κατολίσθηση στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή ενός ανθρώπου και κρατά επί δύο μήνες κομμένη στα δύο τη χώρα.
Εν τω μεταξύ το χαράτσι των διοδίων εις βάρος των πολιτών συνεχίζεται κανονικά με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει η κοινοπραξία με την προηγούμενη κυβέρνηση και που τότε καταδίκαζε το ΠΑΣΟΚ.
Το πόρισμα που συνέταξε η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.» αποδίδει την κατολίσθηση στα καιρικά φαινόμενα, στις δονήσεις από τη διέλευση μεγάλων φορτηγών ακόμα και στις πτήσεις των μαχητικών αεροπλάνων, ενώ τονίζει με νόημα πως το σημείο που γίνονται οι εκρήξεις για τη διάνοιξη των σηράγγων για το νέο δρόμο, απέχει 900 μέτρα από τον τόπο της κατολίσθησης.
Ωστόσο, «χάθηκαν» από τα μέσα ενημέρωσης οι φωνές των κατοίκων των γειτονικών χωριών Αμπελάκια και Γόννοι, αλλά και κάποιων ειδικών που συσχέτιζαν τις εκρήξεις που πραγματοποιεί η εταιρία για τη διάνοιξη σήραγγας μέσα στο βουνό με τις κατολισθήσεις. Ο γεωλόγος Γιώργος Σκόδρας από το ΓΕΩΤΕΕ Λάρισας, μετά την πρώτη αυτοψία, έκανε λόγο για ενδεχόμενη ευθύνη και του ανθρώπινου παράγοντα ενώ ο νομαρχιακός σύμβουλος Λάρισας Χρήστος Σιδηρόπουλος τόνιζε πως «για 2,5 χιλιόμετρα, από τα διόδια των Τεμπών ως τη γέφυρα του Πηνειού, σημειώνονταν καθημερινά μικρές κατολισθήσεις, ίσως λόγω μη αντοχής του υπεδάφους στις δονήσεις των εκρήξεων».
Τα λεφτά που παίζονται γύρω από τη συγκεκριμένη επένδυση είναι πάρα πολλά για να ακουστούν φωνές σαν κι αυτές, ειδικά αν στην κοινοπραξία συμμετέχει και η ΑΚΤΩΡ, ιδιοκτησίας Μπόμπολα.
Είναι αλήθεια πως η κοινοπραξία έχει κάνει μεγάλο οικονομικό άνοιγμα και μια πιθανή υπαιτιότητά της για το δυστύχημα θα περιέπλεκε τα πράγματα. Η εκπρόσωπος της εταιρίας Ειρήνη Ζαβρίδου παραδέχεται πως ασκούνται ασφυκτικές πιέσεις από τις τράπεζες για την υλοποίηση του έργου και για την αποπληρωμή των δανείων που έχουν δοθεί.
Όπως καταγγέλλει η Επιτροπή Αγώνα Κατά των Διοδίων στο Αιγίνιο, οι τράπεζες έχουν υποθηκεύσει τα έσοδα από τα διόδια για τουλάχιστον 30 χρόνια, γεγονός που εξηγεί τη σπουδή της κοινοπραξίας να μη σταματήσει η λειτουργία των διοδίων και να μην αυξηθεί το κόστος από αποζημιώσεις σε περίπτωση αποδεδειγμένης υπαιτιότητάς της για τις κατολισθήσεις.
Εν τω μεταξύ, το τελικό πόρισμα για τις αιτίες της κατολίσθησης αργεί και ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις το ανέμεναν στα μέσα Γενάρη, μέχρι σήμερα δεν έχει συνταχθεί και το θέμα σταδιακά χάνεται ολοσχερώς από τα ΜΜΕ. Οι αποκλεισμοί δρόμων από τους αγρότες στη γειτονική Νίκαια για 20 μέρες έστειλαν όλα τα κανάλια επί τόπου, αλλά το κόψιμο της Ελλάδας στη μέση επί δύο μήνες δεν φαίνεται να αποτελεί πια είδηση.
Πάντως, οι επιτροπές ΑΚΡΙΒΕΙΑ-STOP συντονίζουν τη δράση τους και στις 13 Μαρτίου διοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη ημερίδα δημόσιας αντιπαράθεσης, στην οποία προσκλήθηκαν η εκπρόσωποι της κοινοπραξίας και η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.