Σι Τζινπίνγκ: «Η Κίνα θα εξελιχθεί σε παγκόσμια ηγετική δύναμη»

του Νίκου Γεωργιάδη

 

Την νέα θέση της Κίνας στο παγκόσμιο σκηνικό σηματοδότησε η ομιλία του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στο τελευταίο οικονομικό συνέδριο του Νταβός: «Ορισμένοι ενοχοποιούν την οικονομική παγκοσμιοποίηση για το χάος στον σύγχρονο κόσμο. Αν επιστρέφουμε στο λιμάνι με την πρώτη φουρτούνα, τότε δεν θα φτάσουμε ποτέ στην απέναντι ακτή», δήλωσε τότε ο Σι, προβάλλοντας τη χώρα του ως δύναμη έτοιμη να υποκαταστήσει τις ΗΠΑ από την παγκόσμια σκηνή μετά την «αναδίπλωση» του Τραμπ.

Στην ίδια κατεύθυνση ήταν η παρέμβαση του Σι Τζινπίνγκ στο πρόσφατο συνέδριο του Κ.Κ. Κίνας όπου σημείωσε ότι ο «σοσιαλιστικός εκσυγχρονισμός» της Κίνας «θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2050» όταν η χώρα «θα σταθεί υπερήφανα ανάμεσα στα άλλα έθνη και θα εξελιχθεί σε παγκόσμια ηγετική δύναμη». Τάχθηκε κατά της απομόνωσης, τονίζοντας ότι «ζούμε στον ίδιο κόσμο και αντιμετωπίζουμε μια κοινή μοίρα» και υποσχέθηκε περαιτέρω οικονομικές μεταρρυθμίσεις και χαλάρωση εμποδίων για τους ξένους επενδυτές.

Άλλωστε σε αυτά τα πλαίσια ο Κινέζος πρόεδρος έχει εξαγγείλει το σχέδιο «Η Ζώνη και ο Δρόμος» με το οποίο σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει σημαντικά έργα υποδομής, επικοινωνιών και ενέργειας σε μια σειρά χωρών προκειμένου να ενισχύσει και να διευκολύνει τις εμπορικές της σχέσεις και συναλλαγές.

Ο όρος «Ζώνη» αφορά όλη την περιοχή της Ευρασίας, από την Κίνα και την Νοτιανατολική Ασία, η οποία διαπερνά την Κεντρική Ασία και τον Περσικό και μέσω της Ρωσίας από τη μια μεριά και της Μεσογείου από την άλλη, θα έχουν οι κινέζικες επιχειρήσεις πρόσβαση στην Κεντρική Ευρώπη. Ιδιαίτερη σημασία σε αυτό το πλάνο φαίνεται να παίζουν οι περιοχές του Ιράν και του Πακιστάν, με ότι σημαίνει αυτό για την όξυνση των σινο-αμερικανικών σχέσεων. Η Τεχεράνη ιδιαίτερα αποτελεί κόμβο ζωτικής σημασίας, αφού αποτελεί μέρος τόσο του κάθετου άξονα προς την Ρωσία, ο οποίος συνδέει Βορρά και Νότο όσο και των υπό σχεδίαση αξόνων που θα οδηγούν μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη. Αντίστοιχη αξία για την Κίνα έχει και το Πακιστάν στο οποίο γίνονται ήδη έργα μήκους 3.000 χιλιομέτρων και αφορούν μεταξύ άλλων γραμμές τρένων μεγάλης ταχύτητας, ενεργειακούς αγωγούς και δίκτυα οπτικών ινών.

Πέρα από τη «Ζώνη», ύψιστης σημασίας στους κινέζικους σχεδιασμούς έχει ο «Δρόμος». Πρόκειται για το νέο θαλάσσιο «Δρόμο του Μεταξιού» ο οποίος ξεκινά από τη Νότια Σινική Θάλασσα και μέσω Ινδικού και Περσικού Κόλπου καταλήγει στη Μεσόγειο και την Ευρώπη και συγκεκριμένα στα λιμάνια του Πειραιά και της Βενετίας. Ο «Δρόμος» ενισχύεται με την κατασκευή ή την αναβάθμιση σειράς λιμανιών με απώτερο σκοπό την ταχύτερη μεταφορά των κινέζικων προϊόντων στις Ευρωπαϊκές αγορές.

Αυτό το σχέδιο έχει ανάγκη από αντίστοιχη ενίσχυση της στρατιωτικής παρουσίας της Κίνας στις ζώνες ενδιαφέροντος. Δεν είναι τυχαίο ότι το συνέδριο του Κ.Κ. Κίνας αποφάσισε την ενίσχυση του στρατιωτικού σκέλους της, βάζοντας ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2025, ώστε να αποτελεί ένα στρατό παγκόσμιας κλάσης.

 

Ο κινέζικος στόλος στέλνει μηνύματα από τον Πειραιά

Την περασμένη εβδομάδα τρία πλοία του κινέζικου στόλου κατέπλευσαν στο λιμάνι του Πειραιά. Η συγκεκριμένη μοίρα αποτελεί μέρος της ειδικής μοίρας που συγκρότησε ο κινέζικος στόλος τον περασμένο Μάιο προκειμένου να «επιδεικνύει» την κινέζικη σημαία στη θάλασσα της Μεσογείου. Η συγκεκριμένη «επίδειξη» εντάσσεται στα πλαίσια της προώθησης του νέου «Δρόμου του Μεταξιού», το περίφημο αναπτυξιακό σχέδιο της Κίνας, που αφορά τις πολιτικές και οικονομικές της κινήσεις σε όλη την περιοχή της Ευρασίας.

Τι γυρεύει ο κινέζικος στόλος στον Πειραιά, και μάλιστα για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες, και από που κι ως που μπορεί να χαρακτηρίζεται η επίσκεψη αυτή φιλική, πόσο μάλλον εθιμοτυπική;.

Η πρώτη φορά που κατέπλευσαν στο λιμάνι του Πειραιά τα συγκεκριμένα πλοία ήταν τον περασμένο Ιούλιο όταν παρέμειναν για τρεις μέρες και πραγματοποίησαν κοινή στρατιωτική άσκηση στο Σαρωνικό κόλπο με την Ελλάδα. Τα κινέζικα πλοία είχαν προηγουμένως πραγματοποιήσει κοινά γυμνάσια με το ρώσικο πολεμικό ναυτικό.

Η παρουσία του Κινέζικου στόλου στον Πειραιά σηματοδοτεί την τεράστια σημασία που έχει για την Κίνα το λιμάνι του Πειραιά. Αυτός είναι και ο λόγος που η Cosco θέλει να αναβαθμίσει τις εγκαταστάσεις του και έχει ήδη δείξει το ενδιαφέρον της για το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων του Σκαραμαγκά, καθώς και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Οι επενδύσεις όμως αυτές σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν αθώες. Οι αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις που πραγματοποιεί η Κίνα με την Ελλάδα καθώς και οι τακτικές και –ουδόλως φιλικές– επισκέψεις του κινέζικου στόλου δεν είναι παρά επίδειξη δύναμης και προστασίας των επενδύσεων και των σχεδίων της προς κάθε κατεύθυνση.

Όλες οι παραπάνω κινήσεις δείχνουν καταφανώς πως η Κίνα προσπαθεί να ενισχύσει την γεωστρατηγική της θέση και να παίξει ένα σημαντικότερο ρόλο στις εξελίξεις.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!