Συνέντευξη στην Αθηνά Τέσκου
Η ολομέλεια της Ανοιχτής πόλης που συγκλήθηκε πριν από λίγες μέρες ανέδειξε την δημοτική σύμβουλο και γραμματέα του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, Ρία Καλφακάκου ως τη νέα επικεφαλής της παράταξης Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη, μετά την παραίτηση από τη θέση του επικεφαλής, του Tριαντάφυλλου Μηταφίδη – ο οποίος εξελέγη βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης. Η κ. Καλφακάκου θα είναι επικεφαλής της Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη για τα επόμενα δύο χρόνια, ενώ σύμφωνα με την απόφαση τα επόμενα δύο χρόνια επικεφαλής θα αναλάβει ο δημοτικός σύμβουλος, Γιώργος Αβαρλής.
Η κ. Καλφακάκου είναι καθηγήτρια και αναπληρώτρια πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ. Η ίδια απαντά στις ερωτήσεις που της έθεσε ο Δρόμος δίνοντας ένα στίγμα για την κατεύθυνση που θα έχει η παράταξη Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη το επόμενο κρίσιμο διάστημα. Εμείς την καλωσορίζουμε στην ανάληψη των νέων καθηκόντων της και της ευχόμαστε καλή δύναμη μέσα απο τη συνέντευξη που ακολουθεί.
Ποια είναι η γνώμη σας για τον τρόπο διοίκησης, το στυλ και το μοντέλο πόλης-δήμου που κάποιοι το ονομάζουν «Μπουταρισμό»;
Η Πρωτοβουλία, η παράταξη του κ. Μπουτάρη ήρθε μετά την αμαρτωλή διοίκηση Παπαγεωργόπουλου και πήρε τη στήριξη μιας μερίδας προοδευτικών πολιτών της Θεσσαλονίκης με τις εξαγγελίες της για μια αλλαγή σελίδας στην ασφυκτική δεξιά πολιτική των προηγούμενων ετών. Ο κ. δήμαρχος, κοινωνικά φιλελεύθερος αλλά πολιτικά νεοφιλελεύθερος, στήριξε τη μνημονιακή πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, μίλησε συχνά υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων, π.χ. στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, σήμερα αποδέχεται την παραχώρηση του παραλιακού μετώπου σε ιδιώτες στο όνομα των επενδύσεων, ήταν υπέρ της επένδυσης για το χρυσό στη Χαλκιδική, υπερασπίστηκε τον καταστροφικό για τη δημόσια παιδεία Νόμο Διαμαντοπούλου, ενώ η κοινωνική του ευαίσθησία εξαντλήθηκε σε κάποια ανέξοδα για την κυρίαρχη ελίτ κοινωνικά θέματα, όπως η gay παρέλαση, η πορεία για τους Εβραίους και διάφορα πολιτιστικά δρώμενα.
Ο αυτοδιοικητικός χάρτης της Θεσσαλονίκης δεν διάκειται ευμενώς στη νέα κυβέρνηση. Πόσο αυτό εμποδίζει την εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης (π.χ. διαχείριση απορριμμάτων, ελεύθεροι χώροι, λιμάνι, Ρυθμιστικό κλπ.);
Σίγουρα με άλλες διοικήσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης η εφαρμογή διαφορετικών πολιτικών σε θέματα της πόλης θα ήταν πιο εύκολη για την κυβέρνηση. Παρόλα αυτά η δράση της Ανοιχτής Πόλης και άλλων αντίστοιχων παρατάξεων στους υπόλοιπους δήμους, με συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις, μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά την ασκούμενη πολιτική στην Αυτοδιοίκηση, σε βασικά θέματα, όπως σκουπίδια, πράσινο, λιμάνι κ.ά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αταλάντευτη στάση της Ανοιχτής Πόλης κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού, καθώς και η κινηματική δράση του SOSτε τo Νερό, ανάγκασαν τη διοίκηση Μπουτάρη να πάρει θέση και να γίνει το δημοψήφισμα.
Η Κυβέρνηση δρομολογεί κατάργηση του «Καλλικράτη». Πώς ένα νέο θεσμικό πλαίσιο θα αναβαθμίσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και θα συμβάλει στην προοδευτική ανασυγκρότηση του κράτους;
Αν πάψει η ασφυκτική πίεση της αποκεντρωμένης διοίκησης και υπάρχουν επαρκείς πόροι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα μπορούσε να εφαρμόσει τοπικές πολιτικές που αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής του πολίτη, και μια κοινωνική πολιτική για την ανθρωπιστική κρίση. Το νέο θεσμικό πλαίσιο πρέπει να αφήνει περιθώρια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να δρα και να εφαρμόζει τοπικές πολιτικές με γνώμονα πάντα το καλό του συνόλου και όχι επιχειρηματικών ή άλλων συμφερόντων, με διαφάνεια και συμμετοχή των πολιτών, μια και η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κύτταρο της Δημοκρατίας.
Τι πρωτοβουλίες προγραμματίζει η Ανοιχτή Πόλη ώστε να αποτελέσει έναν πυρήνα δράσης και συμμετοχής ενεργών πολιτών;
Η Ανοιχτή Πόλη έχει συλλογικές διαδικασίες όπου μπορούν να πάρουν μέρος ενεργοί πολίτες. Επίσης θα συγκροτηθούν επιτροπές για προβλήματα της πόλης όπου η συμμετοχή και η κατάθεση προτάσεων αλλά και η διάδραση με άλλες ομάδες όπως η αντιρατσιστική, η Ένωση Πεζών, το κοινωνικό ιατρείο κλπ. θα οδηγήσουν σε πρωτοβουλίες στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και στην πόλη, με στόχο την καλυτέρευση της ζωής των δημοτών και με ιδιαίτερη έμφαση στις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Επίσης θα υπάρχουν κινηματικές πρωτοβουλίες όπως έγινε για το νερό, παράλληλα με επεξεργασμένες θέσεις για τη λύση προβλημάτων που έχουν επίδραση στην καθημερινότητα του πολίτη, όπως οι συγκοινωνίες, η καθαριότητα, ο ελεύθερος χώρος κλπ.
Με την ιδιότητά σας ως πανεπιστημιακού, να ρωτήσω και κάτι ακόμη: πώς θα μπορούσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης να συνδεθεί με τα πανεπιστήμια της πόλης ενεργοποιώντας κυρίως τη νεολαία των 88.000 και πλέον φοιτητών;
Η σύνδεση πανεπιστημίου και δήμου ήταν πάντα επιθυμητή. Το πανεπιστήμιο μπορεί να προσφέρει τεχνογνωσία για πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος, αλλά και ο δήμος πρέπει να έχει συνεργασία με το πανεπιστήμιο για κοινά προβλήματα όπως οι πιάτσες που δημιουργούνται για τα ναρκωτικά, και η λύση δεν είναι να τα ξεφορτώνεται η πόλη σπρώχνοντάς τα στο χώρο του πανεπιστημίου ούτε το ανάποδο. Ο δήμος μπορεί να βοηθήσει και να εντάξει τους φοιτητές στη ζωή της πόλης με τη συμμετοχή τους, μαζί με άλλους ενεργούς πολίτες, σε δράσεις του δήμου, με βοήθεια του δήμου στην πρακτική άσκηση των φοιτητών, φθηνή μετακίνηση, και πρόσβαση στον πολιτισμό. Μια συνεχής συνεργασία δήμου και πανεπιστημίου θα αναδείξει και άλλα πεδία κοινών δράσεων προς όφελος τόσο της πόλης όσο και του πανεπιστημίου.