Όπως και να ’χει, η τριλογία ταινιών που αναμόρφωσε ολοκληρωτικά τη σύγχρονη ματιά πάνω στα action & superhero movies φτάνει στο τέλος της με τον πλέον επικό τρόπο.
Οι τρεις ταινίες που σκηνοθέτησε ο Κρίστοφερ Νόλαν έκοψαν εκατομμύρια εισιτήρια, δημιούργησαν φανατικό κοινό (μέχρι και σε μακελειό οδήγησαν) και φυσικά επηρέασαν τη σύγχρονη κινηματογραφία. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Iron Man και συνολικά οι Avengers σαν να έχουν περισσότερο… Μπάτμαν στα «κουστούμια» τους, ο Σπάιντερμαν έκανε μια νέα αρχή παρ’ όλο που μόλις είχε ολοκληρωθεί η προηγούμενη τριλογία του, προκειμένου να «σκοτεινιάσει». Τα ίδια αναμένονται και στον επερχόμενο Σούπερμαν. Εν ολίγοις, ο Μπάτμαν του Νόλαν έχτισε ολόκληρη σχολή ταινιών που κατακλύζουν (και θα συνεχίσουν) την αγορά του σινεμά.
Ξεκινάω με τα παραπάνω καθότι λίγο –πιστεύω ότι- σ’ ενδιαφέρει για το αν ο Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή είναι καλύτερος ή χειρότερος από τις άλλες δύο ταινίες της τριλογίας. Για να πω την αλήθεια μου και οι τρεις ταινίες βρίσκω ότι κινούνται στο ίδιο επίπεδο. Εντυπωσιακή κινηματογράφηση, πλούσιο σενάριο, εξαιρετικά εφέ. Άλλη μια αλήθεια είναι ότι -νομοτελειακά- η τελευταία ταινία μιας τριλογίας προσπαθώντας να βγάλει το επικό φινάλε τα χάνει κάπως. Με το Batman Begins εντυπωσιαστήκαμε, με τον Σκοτεινό Ιππότη εκστασιαστήκαμε και με την ταινία τούτη περιμέναμε (κακώς είπαμε, νομοτέλεια είναι αυτή) να λιποθυμήσουμε απ’ την τελειότητα. Δεν υπάρχει τέλεια ταινία, είναι γνωστό αυτό. Μόνο ο Όρσον Γουέλς έφτασε κοντά με τον Πολίτη Κέιν.
Ορθώς, ο Νόλαν παίζει με τα σύγχρονα παράδοξα. Οικονομική κρίση, αγανακτισμένοι και νεο-αναρχικοί, διαφθαρμένοι πολιτικοί και παραμυθιασμένοι αστυνομικοί. Όλα αυτά συνυπάρχουν στο νέο Μπάτμαν. Η ματαιοδοξία του Νόλαν να χωρέσει τα πάντα στην ιστορία του έφτασε την ταινία κοντά στις τρεις ώρες.
Αναπόφευκτα πέφτει σε σεναριακές λούμπες, η ιστορία βρίθει κλισέ και πολλά χασμουρητά (στα κομμάτια με τον πολύ… διάλογο) ακούγονται στην αίθουσα. Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι όλες τους πολύ καλές. Σαφώς και ξεχωρίζει εκείνη του -καλά κρυμμένου πίσω από τη μάσκα του Μπέιν- Τομ Χάρντι. Τελειώνοντας, απλά σημειώνω την εξαίσια, για μια ακόμη φορά, σκηνοθεσία του Νόλαν.
Συνοψίζω: Κατά τη γνώμη μου λίγη σημασία έχουν τα όποια κριτικά σημειώματα για την ταινία.
Η τριλογία Μπάτμαν του Κρίστοφερ Νόλαν βρίσκεται ήδη στο πάνθεον των καλύτερων action/ superhero movies όλων των εποχών. Η επίδρασή της και η επιρροή που έχει στον κινηματογράφο του σήμερα, είναι σημαντική και αγγίζει τον απόλυτο βαθμό. Ο Νόλαν το έκανε το θαύμα του. Και αδημονώ, κιόλας, για το επόμενο.
Ξεκινάω με τα παραπάνω καθότι λίγο –πιστεύω ότι- σ’ ενδιαφέρει για το αν ο Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή είναι καλύτερος ή χειρότερος από τις άλλες δύο ταινίες της τριλογίας. Για να πω την αλήθεια μου και οι τρεις ταινίες βρίσκω ότι κινούνται στο ίδιο επίπεδο. Εντυπωσιακή κινηματογράφηση, πλούσιο σενάριο, εξαιρετικά εφέ. Άλλη μια αλήθεια είναι ότι -νομοτελειακά- η τελευταία ταινία μιας τριλογίας προσπαθώντας να βγάλει το επικό φινάλε τα χάνει κάπως. Με το Batman Begins εντυπωσιαστήκαμε, με τον Σκοτεινό Ιππότη εκστασιαστήκαμε και με την ταινία τούτη περιμέναμε (κακώς είπαμε, νομοτέλεια είναι αυτή) να λιποθυμήσουμε απ’ την τελειότητα. Δεν υπάρχει τέλεια ταινία, είναι γνωστό αυτό. Μόνο ο Όρσον Γουέλς έφτασε κοντά με τον Πολίτη Κέιν.
Ορθώς, ο Νόλαν παίζει με τα σύγχρονα παράδοξα. Οικονομική κρίση, αγανακτισμένοι και νεο-αναρχικοί, διαφθαρμένοι πολιτικοί και παραμυθιασμένοι αστυνομικοί. Όλα αυτά συνυπάρχουν στο νέο Μπάτμαν. Η ματαιοδοξία του Νόλαν να χωρέσει τα πάντα στην ιστορία του έφτασε την ταινία κοντά στις τρεις ώρες.
Αναπόφευκτα πέφτει σε σεναριακές λούμπες, η ιστορία βρίθει κλισέ και πολλά χασμουρητά (στα κομμάτια με τον πολύ… διάλογο) ακούγονται στην αίθουσα. Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι όλες τους πολύ καλές. Σαφώς και ξεχωρίζει εκείνη του -καλά κρυμμένου πίσω από τη μάσκα του Μπέιν- Τομ Χάρντι. Τελειώνοντας, απλά σημειώνω την εξαίσια, για μια ακόμη φορά, σκηνοθεσία του Νόλαν.
Συνοψίζω: Κατά τη γνώμη μου λίγη σημασία έχουν τα όποια κριτικά σημειώματα για την ταινία.
Η τριλογία Μπάτμαν του Κρίστοφερ Νόλαν βρίσκεται ήδη στο πάνθεον των καλύτερων action/ superhero movies όλων των εποχών. Η επίδρασή της και η επιρροή που έχει στον κινηματογράφο του σήμερα, είναι σημαντική και αγγίζει τον απόλυτο βαθμό. Ο Νόλαν το έκανε το θαύμα του. Και αδημονώ, κιόλας, για το επόμενο.
Νέστορας Πουλάκος
Σχόλια