Πρεμούρα ξανά από τον Κεφαλογιάννη για το Λιμάνι του Νότου. Του Μάριου Διονέλλη
Κομματική φιέστα εις βάρος του περιβάλλοντος στη Νότια Κρήτη στήνει ο γραμματέας της Ν.Δ. Μανώλης Κεφαλογιάννης εισάγοντας και πάλι τη συζήτηση για το «λιμάνι του νότου». Αυτή τη φορά η φάκα φαίνεται πιο καλοστημένη αφού συνοδεύεται από το δελεαστικό «τυρί» της τουριστικής ανάπτυξης. Το μενού περιλαμβάνει κομματικές εκδηλώσεις στην περιοχή αλλά και επισκέψεις στην Κίνα προς αναζήτηση επενδυτών. Την ίδια στιγμή δυναμώνουν και οι αντιδράσεις των τοπικών φορέων που δείχνουν προς το παρόν να μην τσιμπάνε…
Η συζήτηση για το Λιμάνι του Νότου στο Τυμπάκι Ηρακλείου άνοιξε το 2007. Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή μεγάλου λιμανιού, του 6ου σε μέγεθος σταθμού διαμετακόμισης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, με τη μετατροπή της αγροτικής ζώνης της Μεσσαράς σε βιομηχανική περιοχή. Στην καινούργια εκδοχή του έργου τονίστηκαν τα «στολιδάκια» κατά την έκφραση του κ. Κεφαλογιάννη που συνοδεύουν το έργο, και συγκεκριμένα η κατασκευή μαρίνας και τουριστικού λιμανιού για κρουαζιερόπλοια.
Παρά το δέλεαρ, οι αντιδράσεις στη νότια Κρήτη παραμένουν. Χαρακτηριστική η ανακοίνωση της Κίνησης Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον, στην οποία τονίζεται πως το έργο του διαμετακομιστικού κέντρου αντίκειται στις προβλέψεις του Χωροταξικού Σχεδιασμού, που χαρακτηρίζει την περιοχή ως Ζώνη Ελέγχου Τουριστικής Ανάπτυξης, μιλώντας για «διατήρηση της γεωργίας και της εντατικής κτηνοτροφίας, με παράλληλη προστασία της γεωργικής γης».
«Δεν μας έφεραν ένα καινούργιο σχέδιο. Τόνισαν απλά την ύπαρξη τουριστικών υποδομών δίπλα στο τεράστιο λιμάνι που σχεδιάζουν. Οι τουριστικές υποδομές χρειάζονται για την ανάπτυξη του τόπου. Το τεράστιο λιμάνι, που μάλιστα το συγκρίνουν με τη Σιγκαπούρη ή το Άμστερνταμ θα είναι καταστροφή και όσο παραμένει στα σχέδιά τους τόσο θα μας βρίσκουν απέναντι στις μεθοδεύσεις τους» λέει στον Δρόμο η κυρία Σύλλα Παπαγιαννοπούλου από την Κίνηση Πολιτών.
Στο ίδιο πνεύμα και ο δήμαρχος του όμορου δήμου Αγίου Βασιλείου, Γιάννης Πιπεράκης. «Δεν είμαστε αρνητικοί στη δημιουργία τουριστικών υποδομών, στην έλευση τουριστικών σκαφών ή στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη βόρειο Αφρική. Όμως ένα τεράστιο λιμάνι με κοντέινερ θα είναι καταστροφή για τον τόπο, για τις παραλίες και για τον τουρισμό της περιοχής».
Και θετικές γνώμες
Πάντως η επανεμφάνιση Κεφαλογιάννη στην περιοχή εν μέσω κρίσης προκάλεσε και ελπίδες ανάπτυξης σε κάποιους από τους τοπικούς φορείς. Θετικά αντιμετωπίζει την κατασκευή του εμπορικού λιμανιού ο πολιτιστικός σύλλογος αλλά και το τοπικό συμβούλιο Τυμπακίου (του Δήμου Φαιστού), δίνοντας όμως επίσης βάση στη δημιουργία τουριστικών υποδομών. Απόλυτα σύμφωνο βρίσκει το σχέδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο των Μινωικών Γραμμών κ. Μανιαδάκη, ενώ «γρίφο» αποτελεί η στάση της δημάρχου Φαιστού Μαρίας Πετρακογιώργη, η οποία ως υποψήφια βουλευτής το 2009 είχε
ταχθεί αρνητικά σε ένα τόσο μεγάλο έργο, αλλά τώρα δείχνει να το ξανασκέφτεται…
Ο Μ. Κεφαλογιάννης πάντως μετά τη διοργάνωση της κομματικής εκδήλωσης στην περιοχή αναχώρησε για την Κίνα αναζητώντας επενδυτές για το έργο. Αν και το επιτελείο του έδωσε στη δημοσιότητα αρκετές φωτογραφίες με εκπροσώπους της Cosco και της κινεζικής κυβέρνησης, εντούτοις επισήμως δεν υπήρξε κάποια «ενθαρρυντική» ανακοίνωση για το έργο.
Ψέμα οι θέσεις εργασίας
Σοβαρό δέλεαρ αποτελούν οι θέσεις εργασίας που υπόσχεται η κατασκευή του λιμανιού. Και εδώ οι τοπικοί φορείς είναι επιφυλακτικοί. «Μάλλον δεν αναφέρονται σε θέσεις εργασίας για τους κατοίκους αλλά για εξειδικευμένους εργάτες, πιθανώς ξένους», λέει ο δήμαρχος Αγίου Βασιλείου, ενώ ο Καθηγητής κ. Συνολάκης έχει τονίσει και στο παρελθόν πως «τα διαμετακομιστικά λιμάνια σε όλο τον κόσμο λειτουργούν με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο, καθώς εκτός από τους εξειδικευμένους χειριστές των γερανών όλη η υπόλοιπη διαδικασία γίνεται με τη χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων και ελέγχεται πλήρως από ηλεκτρονικούς υπολογιστές».