Διαλύουν την εκπαίδευση και με τις συγχωνεύσεις σχολείων.

Της Μαρίας Σιδηροπούλου.

Με μαζικές κινητοποιήσεις απαντούν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές στο κλείσιμο των σχολείων που δεν ανταποκρίνονται στις προϋποθέσεις που θέτει η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας.
Οι συγχωνεύσεις είναι μια κίνηση που επιβεβαιώνει την εφαρμογή του Καλλικράτη και στην εκπαίδευση. Το υπουργείο Παιδείας, ακολουθώντας ευλαβικά τις επιταγές του Μνημονίου, φαίνεται να προσπαθεί να βγάλει και από τη μύγα ξύγκι, όταν στοχεύει στο να εξοικονομήσει και την ελάχιστη δαπάνη από τη συνένωση αλλά και την κατάργηση σχολικών μονάδων. Από το συνολικό προϋπολογισμό, ως γνωστόν, ελάχιστοι είναι οι πόροι που θα δοθούν για την παιδεία.
Με τη συγχώνευση σχολικών μονάδων –κάνοντας οικονομία– καταργούνται 3.000 θέσεις δασκάλων, μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Οι νέες προσλήψεις θα αφορούν αποκλειστικά αναπληρωτές και ωρομίσθιους δασκάλους.

Τέρμα στην άμεση διαχείριση πόρων
Οι Σχολικές Επιτροπές, που καλύπτουν ένα ή περισσότερα δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες, και διαχειρίζονταν και τις δαπάνες λειτουργίας των σχολικών μονάδων, πλέον, καταργούνται. Στη θέση τους θα λειτουργούν δύο συνολικά Σχολικές Επιτροπές σε κάθε Δήμο. Μία για την πρωτοβάθμια και μια για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με το προηγούμενο καθεστώς, όλοι οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων και οι μαθητικές κοινότητες, εκπροσωπούνταν ως τακτικά μέλη στις Σχολικές Επιτροπές του εκάστοτε σχολείου. Στο αβέβαιο μέλλον που διαγράφεται, δε θα είναι δυνατό να εκπροσωπούνται όλα αυτά τα μέλη άμεσα, επομένως θα υπάρξει κάποια έμμεση αντιπροσώπευσή τους στις δύο επιτροπές του κάθε δήμου. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι δε θα είναι εύκολο πλέον να γίνεται άμεσος έλεγχος και διαχείριση των πόρων του σχολείου, που μειώνονται ούτως ή άλλως συνεχώς. Όταν πλέον η χρηματοδότηση αποβεί ελλιπής, τότε κάθε σχολείο θα οδηγείται εκβιαστικά στο κλείσιμο.

Καταργείται το σχολείο της γειτονιάς
Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με τις συγχωνεύσεις ο τρόπος διδασκαλίας καθίσταται πιο παιδαγωγικός. Έτσι τα σχολεία θα φτάνουν τους 500 μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν μάθημα σε τάξεις των 30 με 40 μαθητών, «για να μην αισθάνονται απομονωμένα τα παιδιά». Οι μαθητές θα καταλήξουν να «στοιβάζονται» μέσα σε τάξεις και το μάθημα θα είναι κάθε άλλο παρά παραγωγικό. «Η ΟΛΜΕ έχει ήδη διαμαρτυρηθεί για το ανώτατο όριο των 35 μαθητών ανά τάξη, που επιδιώκει να θέσει η κυβέρνηση. Όλα αυτά γίνονται με σκοπό την μείωση εσόδων και δαπανών», λέει η Στέλλα Γιασουρίδου, εκπαιδευτικός και μέλος της τοπικής ΕΛΜΕ Περιστερίου. Συνεχίζοντας τονίζει ότι «η συγχώνευση είναι τελικά κλείσιμο σχολείων. Καταργείται το σχολείο της γειτονιάς. Πλέον, θα έχουμε να κάνουμε με μητροπολιτικά σχολεία, που θα λειτουργούν στα κεντρικά σημεία της πόλης.»

Χωρίς σχολεία η επαρχία
Στην επαρχία, πολλά χωριά θα παραμείνουν χωρίς σχολεία, αφού κι εκεί θα πραγματοποιηθούν συγχωνεύσεις. Σύμφωνα με επιστολή της υφυπουργού παιδείας Εύης Χριστοφιλοπούλου προς τις διευθύνσεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τονίστηκε πως θα ληφθούν υπόψη οι χιλιομετρικές αποστάσεις, οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες, και οι γενικές δυσκολίες κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη του μαθητή στο νέο σχολείο. Ήδη με συγχωνεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε σχολεία σε όλη τη χώρα οι αποστάσεις που πρέπει να διανύσουν οι μαθητές φτάνουν μέχρι και τα δέκα χιλιόμετρα.

Τα συστεγαζόμενα η εύκολη λύση
«Στη Νίκαια ήδη καταργήθηκε το 28ο δημοτικό σχολείο. Τώρα σχεδιάζεται η συγχώνευση του 4ου και 8ου δημοτικού σχολείου, που είναι συστεγαζόμενα», μας ενημερώνει ο Κώστας Παπαδόπουλος, δημοτικός σύμβουλος Νίκαιας και πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Τονίζει χαρακτηριστικά ότι «το κράτος συγχωνεύει αρχικά τα συστεγαζόμενα σχολεία. Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς αυτό παρουσιάζεται ως μια “αθώα πράξη”. Το μόνο που “χάνεται” είναι η μια θέση διευθυντή, έτσι λένε τα “παπαγαλάκια” του υπουργείου. Στην πράξη όμως χάνονται οργανικές θέσεις, αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, προετοιμάζεται η μετακίνηση μαθητών από σχολείο σε σχολείο, πρώτο βήμα για την κατάργηση των ορίων των σχολείων».

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!