«Επείγοντα Περιστατικά» του Αρκά στο Θέατρο Στοά. Γράφει η Χριστίνα Ανδρέου

Η ιστορία στα Επείγοντα Περιστατικά του Αρκά διαδραματίζεται μέσα στον ανθρώπινο οργανισμό. Ένας ολίγον τι αλκοολικός πέφτει θύμα τροχαίου ατυχήματος και βρίσκεται σε κώμα στην εντατική. Τα διάφορα όργανά του, όπως το Παχύ και το Λεπτό Έντερο και το Δεξί Νεφρό βρίσκονται σε πλήρη σύγχυση, καθώς ο Εγκέφαλος αδυνατεί να παίξει τον ρόλο του αρχηγού. Με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η επιβίωση όλων. Και οι δολοπλοκίες, οι συνασπισμοί, τα πισώπλατα μαχαιρώματα στην ακυβέρνητη πολιτεία του οργανισμού μόλις που αρχίζουν. Αυτά συμβαίνουν στο Εχθροί εξ αίματος, την πρώτη πράξη του έργου. Στη δεύτερη πράξη, στο Βιολογικό μετανάστη, ένα τυχερό -αλλά μάλλον άτυχο, όπως αποδεικνύεται στην πορεία- Νεφρό «μεταναστεύει» στο σώμα ενός άλλου ασθενή. Η μεταμόσχευση αυτή από κάποια όργανα όπως το Συκώτι και τη Χολή θεωρείται ως συνεισφορά στην καλή λειτουργία και μακροημέρευση του οργανισμού, αλλά από κάποιους άλλους όπως τον Σπλήνα θεωρείται ως ύστατη πράξη προδοσίας, καθώς πρόκειται για έναv ξένο, έναν αλλοδαπό, έναν τριτοκοσμικό μετανάστη! Και οι τραγελαφικές καταστάσεις, σουρεαλιστικού περυτιλίγματος, αλλά απόλυτα ρεαλιστικού περιεχομένου, μόλις αρχίζουν…
Στα Επείγοντα Περιστατικά το story είναι και το ζουμί. Γι’ αυτό και κατ’ εξαίρεση αυτή τη φορά άρχισα από την υπόθεση. Ο Αρκάς, ο αγαπητός σε όλους γελοιογράφος, έγραψε ένα θεατρικό έργο με άκρως συμβολιστικό χαρακτήρα, που η ιδέα του «σεναρίου», είναι αυτό που λέμε σύλληψη. Και γι’ αυτό δεν υπάρχουν κρυμμένα νοήματα, υπόνοιες και δεύτερες αναγνώσεις του έργου.
Λέει αυτό που θέλει να πει με το… καλημέρα σας, χρησιμοποιώντας τη δύναμη του συμβολισμού. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα καθαρά πολιτικό έργο, μια μικρογραφία του πολιτικοκοινωνικού μας συστήματος, όπου τα όργανα στον ανθρώπινο οργανισμό χωρίζονται σε πρώτης και δεύτερης κατηγορίας όπως ακριβώς και οι πολίτες και επίσης οτιδήποτε ξένο, είναι εχθρικό και φορέας κακών για όλους τους κρυφούς ή διαπιστευμένους ρατσιστές αυτού του κόσμου. Η επικαιρότητα του έργου είναι αδιαμφισβήτητη, όπως και η σημασία του να γράφονται τέτοιου είδους έργα από ανθρώπους με απήχηση στο ευρύ κοινό. Η ματιά του Αρκά είναι σαρκαστική, κοφτερή, ιδιόρρυθμη, εύθυμη, πικρόχολη, ασυμβίβαστη… Και γι’ αυτό και ενδιαφέρουσα. Στις… υποσημειώσεις, όμως, να αναφέρω πως υπάρχει κατά τη γνώμη μου, μία έλλειψη ισορροπίας του πρώτου με του δεύτερου μέρους. Στην πρώτη πράξη κυριαρχεί μια στατικότητα των ηθοποιών που επιδεινώνεται από τη χρήση μάσκας, αλλά και μία επανάληψη των αστείων, σε σχέση με το δεύτερο-καλύτερο μέρος που υπάρχει σκηνική δράση και νοηματικά είναι πιο δυνατό.

Τα της παράστασης
Η ομάδα του Θεάτρου Στοά για μία ακόμη φορά απέδειξε πως διαθέτει θεατρική εκγύμναση και παιδεία. Σκηνοθετικά, υποκριτικά, σκηνογραφικά, τα Επείγοντα Περιστατικά είναι μια παράσταση με ειδικό βάρος.
Ο Θανάσης Παπαγεωργίου με την εμπειρία του πάνω στο νεοελληνικό-πολιτικό έργο κεντάει σε σημεία χωρίς έκδηλες προθέσεις και βαρύγδουπες μεταφορές στην πραγματικότητα.
Όλος ο θίασος, Θανάσης Παπαγεωργίου, Λήδα Πρωτοψάλτη, Εύα Καμινάρη, Ευδοκία Σουβατζή και Λεονάρδος Μπατής συνθέτουν μια καλόγουστη γελοιογραφία επί σκηνής. Και φυσικά, για μία ακόμη φορά, η εξαιρετική ηθοποιός Λήδα Πρωτοψάλτη, αν και πίσω από τη μάσκα, μοιάζει να μη φοράει, με τους χρωματισμούς της φωνής της να δρασκελίζουν το εμπόδιο του προσωπείου. Πολλά τα εύσημα και για την κατασκευή των μασκών και του σκηνικού, αναπόσπαστα εργαλεία του συγκεκριμένου έργου, από τις Μαίρη Ενισλίδου και Λέα Κούση.

Το tip του θεατή
Όταν μια παράσταση μέσω του καλώς εννοούμενου χιούμορ σε σπρώχνει στο να βγάλεις και καναδυό συμπεράσματα που θα σε κάνουν να πας ένα βήμα παρακάτω στη σκέψη, ίσως και στην πράξη, τότε έχει επιτύχει τον σκοπό της.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!