Η σύσκεψη της Κατερίνης ήταν θετική και πρέπει να προχωρήσει η σύσταση και άλλων καταναλωτικών ομάδων.

Αυτό που θέλει όμως είναι καλύτερη οργάνωση για να πετύχουμε τους στόχους, που είναι: εθελοντισμός – αλληλεγγύη – συμμετοχή στα κοινά και στις κινητοποιήσεις ενάντια στα μνημόνια και τα μέτρα. Τα συνθήματα είναι «Χωρίς μεσάζοντες» και «συνεργασία καταναλωτικών ομάδων με παραγωγούς ελληνικών προϊόντων».
Το «Χωρίς Μεσάζοντες» όπως το διαχειρίζονται οι ομάδες της Κατερίνης και της Λάρισας (γι’ αυτές γνωρίζω) δεν είναι σωστός. Δεν οδηγεί στην απευθείας συνεργασία με τους παραγωγούς. Συγκεντρώνουν μεγάλες ποσότητες προϊόντων που οι παραγωγοί δεν έχουν τη δυνατότητα να τις καλύψουν. Για παράδειγμα, μοίρασαν 120 τόνους λάδι από την Κρήτη, το οποίο τους το έφερε ένας «παραγωγός», τη στιγμή που ο μέσος όρος παραγωγής λαδιού από κάθε παραγωγό είναι γύρω στους 5-7 τόνους.
Ξέρουν ότι ο αγροτικός κόσμος έχει χτυπηθεί αμείλικτα. Έχουν διαλυθεί οι συνεταιρισμοί – ομάδες παραγωγών με τις συμφωνίες της Ε.Ε. (ΚΑΠ). Επίσης οι κυβερνήσεις έχουν ψηφίσει νόμους προς όφελος των μεγάλων εταιριών και εμπόρων που απαγορεύουν τη διάθεση των προϊόντων από τους παραγωγούς προς τους καταναλωτές. Θα πρέπει να μπει στόχος να καταργηθούν αυτοί οι νόμοι στην πράξη με αλληλεγγύη καταναλωτών- παραγωγών. Για παράδειγμα, στην Κατερίνη κλήθηκαν παραγωγοί λαδιού για να πάνε δείγματα. Πήγαν 26 παραγωγοί. Βάλανε τα δείγματα σ’ ένα τραπέζι και οι καταναλωτές καλέστηκαν να δοκιμάσουν και να ψηφίσουν. Η παραγγελία δόθηκε σ’ αυτόν που το λάδι του υπερψηφίστηκε. Κατά τη γνώμη μου, όμως, θα έπρεπε να πάρουν από ΟΛΟΥΣ, ανάλογα με τη γνώμη που εξέφρασαν οι καταναλωτές, και με τη διασφάλιση φυσικά της ποιότητας και της τιμής. Έτσι, δεν θα έφερνε «μεσάζοντας» από την Κρήτη 120 τόνους!
Τέλος, τις τιμές στα αγροτικά προϊόντα δεν τις καθορίζουν οι παραγωγοί, αλλά οι έμποροι και οι μεγάλες εταιρίες. Μήπως θα πρέπει να δούμε και το κόστος παραγωγής που στη χώρα μας είναι αυξημένο (πετρέλαιο, σπόροι, λιπάσματα, φάρμακα); Ζητείται το λάδι να είναι τυποποιημένο-πιστοποιημένο κι επίσης ζητείται απόδειξη λιανικής, πράγμα που δεν μπορεί ο μέσος παραγωγός να έχει, γιατί αυτά έχουν μεγάλο κόστος. Οι ομάδες καταναλωτών δεν θα πρέπει να κοιτούν μόνο πώς θα πάρουν τα προϊόντα φθηνά και ποιοτικά εάν θέλουν να βοηθήσουν τα ελληνικά προϊόντα…

Διονύσης Γκόνης
Ναύπλιο

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!