Σταματούν τις μεταφορές τα ΚΤΕΛ αν δεν πάρουν τα χρωστούμενα.
Του Μάριου Διονέλλη

 

Στον αέρα βρίσκεται για μια ακόμα χρονιά η μεταφορά περίπου 200.000 μαθητών όλης της χώρας στα σχολεία τους, με τις διοικήσεις των ΚΤΕΛ να δηλώνουν πλέον αδυναμία εκτέλεσης των δρομολογίων, αν δεν καλυφθούν οι τεράστιες οικονομικές οφειλές της πολιτείας απέναντί τους.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η Κρήτη όπου η οφειλή για όλο το νησί ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια ευρώ, ενώ κοντά στα 10 εκατομμύρια είναι τα χρωστούμενα στην Περιφέρεια Θεσσαλίας. Οι ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ τονίζουν πως φέτος δεν πρόκειται καν να υποβάλουν προσφορές για το έργο της μεταφοράς καθώς, εκ των πραγμάτων, δεν μπορούν ούτε να βάλουν πετρέλαιο στα οχήματά τους.
«Οι τράπεζες έχουν πλέον σταματήσει την πίστωση. Παίρναμε συνεχή δάνεια με εγγύηση τη σύμβασή μας με το κράτος. Εφόσον όμως το κράτος δεν πληρώνει, η τράπεζα σταμάτησε να δίνει χρήματα σε εμάς», λέει στον Δρόμο ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ανατολικής Κρήτης Μανώλης Χαχλιούτης. Το θέμα έχει έρθει κατ’ επανάληψη και στη Βουλή με ερωτήσεις βουλευτών από κάθε περιοχή της Ελλάδας, με πιο πρόσφατες αυτές των βουλευτών Τρικάλων του ΚΚΕ αλλά και των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας.

Αντιδράσεις σε όλη την Ελλάδα
Με σαφή επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας το ΚΤΕΛ Ξάνθης ανακοίνωσε πως δεν θα μπορέσει να εκτελέσει τα φετινά δρομολόγια, παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία για το κόστος των δρομολογίων και τις μέχρι σήμερα οφειλές. Ειδική σύσκεψη έγινε για το θέμα στις Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου με τα μεγαλύτερα προβλήματα να παρουσιάζονται στην Αιτωλοακαρνανία και την Κεφαλονιά αντίστοιχα. Επί χρόνια προβληματική παραμένει η κατάσταση με τη μεταφορά μαθητών στον Νομό Θεσσαλονίκης.
Ο νέος υπουργός Εσωτερικών, Ευρυπίδης Στυλιανίδης, ζήτησε εν μέσω θέρους όλα τα στοιχεία σχετικά με τη μεταφορά μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και οι διοικήσεις των ΚΤΕΛ όλης της χώρας έστειλαν αναλυτικές καταστάσεις με τα χρωστούμενα ανά περιοχή. Όσο πλησιάζουμε προς την έναρξη του σχολικού έτους το πρόβλημα γίνεται όλο και πιο επείγον και πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε η δυνατότητα καταβολής 21 εκατομμυρίων σε όλα τα ΚΤΕΛ, χρήματα που αντιστοιχούν περίπου στο 1/10 των συνολικών οφειλών.
Η πρόθεση πολλών διοικήσεων ΚΤΕΛ να μην προσέλθουν καν στους διαγωνισμούς δημιούργησε πανικό στην τρικομματική κυβέρνηση και για ακόμα μία φορά επιστρατεύθηκε η επόμενη δόση του δανείου προς την Ελλάδα ως υπόσχεση για τη χρηματοδότηση (και) των μαθητικών δρομολογίων.

Οι συγχωνεύσεις μεγάλωσαν το πρόβλημα
Σοβαρή επιδείνωση τους προβλήματος έχει επιφέρει η διαδικασία των συγχωνεύσεων σχολείων επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου. Οι μαθητές μικρών σχολείων από απομακρυσμένες περιοχές αναγκάζονται πλέον να μετακινηθούν σε διπλανά χωριά, πολλές φορές σε αποστάσεις αρκετών χιλιομέτρων. Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί είχαν τονίσει τότε πως θα αυξηθεί δραματικά η υποχρέωση αλλά και το κόστος των μαθητικών δρομολογίων ενώ από την κυβέρνηση Παπανδρέου δίνονταν υποσχέσεις για επιπλέον χρηματοδότηση των δήμων μέσω των οποίων θα πληρώνονταν τα ΚΤΕΛ. Τελικά, όχι μόνο δεν ήρθαν οι χρηματοδοτήσεις αλλά οι ήδη θεσμοθετημένοι πόροι των δήμων υφίστανται άγρια περικοπή.

Παράταση συμβάσεων
Ως προσωρινή λύση προτάθηκε η παράταση των ισχυουσών συμβάσεων μέχρι τον Ιούνιο του 2013, ενώ με απόφαση Στυλιανίδη το θέμα παραπέμφθηκε στις Περιφέρειες οι οποίες κλήθηκαν για ακόμα μία φορά να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά, χωρίς φυσικά να διαθέτουν τους αναγκαίους πόρους. Οι διοικήσεις των ΚΤΕΛ δεν αναγνωρίζουν την παράταση των συμβάσεων που επιχειρεί να τους «εγκλωβίσει» στο μεταφορικό έργο μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, και θέτουν ως προϋπόθεση την καταβολή των χρωστούμενων πιστώσεων ώστε να πατήσουν γκάζι στις 10 Σεπτεμβρίου που χτυπάει το πρώτο κουδούνι στα σχολεία όλης της χώρας.

Με βιβλία  χωρίς μαθητές…
Την ίδια στιγμή κυβερνητικοί κύκλοι πανηγυρίζουν για την (πράγματι) έγκαιρη εκτύπωση και αποστολή των βιβλίων στα σχολεία, ειδικά μετά το περυσινό φιάσκο με τις τεράστιες ελλείψεις και τα μαθήματα με φωτοτυπίες. Φέτος, αν δεν λυθεί το πρόβλημα με τα ΚΤΕΛ υπάρχει πιθανότητα να υπάρχουν μεν τα βιβλία πάνω στα θρανία αλλά να μην είναι εκεί οι μαθητές…

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!